هواپیما

به‌دنبال دستور رئیس‌جمهوری روسیه در روز چهارشنبه۳۰ شهریور برای فراخوان فوری ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره برای جنگ در اوکراین، تمام پروازهای یک‌طرفه به خارج از این کشور با وجود افزایش ناگهانی قیمت بلیط‌ها به‌طور کامل فروش رفت.

به گزارش ایران پژواک، این دستور ولادیمیر پوتین همچنین باعث افزایش ارزش دلار به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته شد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد در پی اعلام بسیج نیروهای ذخیره در روسیه، پروازهای مستقیم مسکو به استانبول در ترکیه و ایروان در ارمنستان، هر دو مقصدی که به روس‌ها اجازه ورود بدون روادید را می‌دهند، در روز چهارشنبه به‌طور کامل فروخته شد.

بنابر این گزارش، برخی از مسیرهای دارای توقف، از جمله مسیر مسکو به تفلیس، پایتخت گرجستان، نیز در دسترس نبودند.

فروش کامل بلیط همه پروازها به خارج از روسیه در حالی رخ می‌دهد که ارزان‌ترین پروازها به دوبی بیش از ۳۰۰ هزار روبل (۵۰۰۰ دلار) هزینه دارد که حدود پنج برابر میانگین دستمزد ماهانه شهروندان روس است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفته است که بسیج نیروهای ذخیره «محدود به افراد دارای تجربه به عنوان سرباز حرفه‌ای خواهد بود و دانشجویان و سربازان وظیفه فراخوان نخواهند شد»، اما به رغم این، تصمیم یاد شده این نگرانی را ایجاد کرده است که بسیاری از مردان از این پس اجازه خروج از کشور را نخواهند داشت.

کرملین هنوز در مورد بسته شدن مرزها به روی افراد مشمول بسیج عمومی اظهارنظر نکرده است.

در همین حال یک گروه اپوزیسیون روسیه به نام «جنبش دموکراتیک جوانان وسنا» که جنبش اصلی ضد جنگ در این کشور است در اعتراض به فرمان «بسیج محدود» ولادیمیر پوتین، فراخوان تظاهرات سراسری در کشور را داده است.

افزایش ارزش دلار به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته، پس از اظهارات پوتین

پس از اظهارات ولادیمیر پوتین مبنی بر بسیج نیروهای ذخیره روسیه برای جنگ در اوکراین، ارزش هر دلار آمریکا در برابر دیگر ارزهای اصلی جهان به بالاترین میزان خود طی ۲۰ سال گذشته رسید.

شاخص هر دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر واحدهای پولی دیگر چون یورو، ین ژاپن و پوند بریتانیا مشخص می‌کند، روز چهارشنبه به ۱۱۰.۸۷ واحد رسید.

این رقم بالاترین شاخص دلار آمریکا از سال ۲۰۰۲ به شمار می‌رود.

علاوه بر موقعیت خوب دلار به عنوان یک پناهگاه امن ثروت در جهان در حال حاضر، سیاست پولی سختگیرانه بانک مرکزی آمریکا که انتظار می‌رود به زودی اعلام شود، در افزایش ارزش این ارز موثر است.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند نگرانی از تشدید احتمالی جنگ در اوکراین، با بسیج صدها هزار نیروی ذخیره از روسیه، سرمایه‌گذاران را به سوی پناهگاه‌های امن اقتصادی، از جمله دلار، سوق می‌دهد.

پوتین روز چهارشنبه کشورهای غربی را به تلاش برای «ویران کردن روسیه» متهم کرد و در حالی که مسکو مجهز به سلاح اتمی است، گفت از هر ابزاری برای دفاع از کشورش استفاده خواهد کرد.

همزمان با افزایش ارزش دلار، به دلیل چشم‌اندازهای ناگوار اقتصادی در بریتانیا، ارزش پوند این کشور به پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۸۵، یعنی ۱.۱۳۰۵ دلار رسید.

قرار است که بانک مرکزی بریتانیا سیاست پولی خود را در روز پنج‌شنبه هفته جاری منتشر کند و انتظار می‌رود برای مقابله با روند افزایش نرخ تورم در این کشور، نرخ بهره بانکی افزایش یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی