• ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
  • کد خبر: 29306
کوئیک R

خرید خودرو در شرایط فعلی دشوار شده و به همین علت قصد داریم به مقایسه دو هاچ بک بپردازیم. برنده رقابت بین کوییک یا تیبا ۲ کدام خواهد بود؟

به گزارش ایران پژواک، تا قبل از اینکه بحث آزادسازی واردات خودرو قوت بگیرد و زمزمه‌های قطعی شدنش به گوش برسد، مشتریان ایرانی مشغول خرید و فروش خودرو بودند. پس از قطعی شدن مصوبه واردات خودرو و انتشار آیین نامه آن، رکود شدیدی در بازار به وجود آمد و مشتریان تصمیم گرفتند در مقابل خرید یا فروش خودرو مقاومت کنند.

هم اکنون به نظر می‌رسد از دو یا سه ماه دیگر اولین محموله خودروهای وارداتی وارد کشور خواهد شد و مشتریانی که پول نقد دارند، منتظر خرید محصولات با کیفیت خارجی هستند. البته با ممنوعیت‌هایی که دولت برای واردات تصویب کرده، احتمالا خودروهای وارداتی از کشورهایی نظیر چین یا کره و نهایتاً فرانسه وارد بازار شوند.

کوییک یا تیبا ۲ ؛ کدام یک بهتر است؟

کوییک

به هر حال در بازار فعلی خرید و فروش خودرو با احتیاط انجام می‌شود و به همین دلیل قصد داریم در این شرایط بغرنج، دو خودرو از گروه خودروسازی سایپا را در ترازوی مقایسه بگذاریم تا عیار هر کدام مشخص شود. قیمت دو خودروی کوییک و تیبا ۲ تقریباً در یک بازه مشابه قرار دارد و مشخصات فنی، امکانات و تجهیزات ایمنی که دارند به ظاهر در یک سطح است.

خوشبختانه یکی از اقدامات عامه پسند و حرفه‌ای خودروسازان کشور، همکاری با شرکت‌های خارجی و انتقال دانش و فناوری با یکدیگر است. سایپا نیز طی این سال‌ها موفق شده با شرکت‌های چینی و فرانسوی همکاری نزدیکی داشته باشد و روز به روز سبد محصولات خود را توسعه بخشد.

هدف عمده سایپا و ایران خودرو، کسب رضایت مشتریان و خصوصاً خانواده‌های ایرانی است زیرا بخش وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند. دو نمونه از خودروهای اقتصادی و مناسبی که خانوارهای ایرانی می‌توانند برای خرید انتخاب کنند، کوییک و تیبا هاچ بک هستند.

تیبا 2

  • با انواع تیبا آشنا شوید

بیایید از تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ بک صحبت کنیم. سال‌ها بود که شرکت سایپا وقت و هزینه خود را صرف تولید خودروی بی‌کیفیتی به نام پراید می‌کرد و همین باعث شده بود مشتریان نسبت به سبد محصولات این شرکت انتقاد کنند. فراوانی و تعدد انتقادات از این گروه خودروسازی باعث شد نارنجی پوشان به فکر متنوع سازی خودروهای خود بیفتند.

خودروی تیبا ۲ همان‌طور که گفتیم نسخه هاچ بک تیبا صندوقدار است و از نظر ظاهری صندوق بار آن حذف شده و ظاهر متفاوتی خواهد داشت. خودرویی که از آن صحبت می‌کنیم در سال ۹۲ وارد بازار کشور شد و به واسطه قیمت مناسبی که داشته، موفق شده رضایت مشتریان جلب کند.

همچنین این خودروی هاچ بک بیشتر مورد پسند جوانان قرار می‌گیرد زیرا اسپرت طراحی شده است. البته عده‌ای معتقدند خودروی تیبا ۲ به لحاظ ظاهری تفاوتی با نسخه صندوقدار آن ندارد. این خودرو زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر دارد و از این نظر مثل دیگر محصولات سایپا نظیر کوییک، تیبا صندوقدار و ساینا است.

کوییک

پنج سال بعد از عرضه تیبا ۲، خودروی کوییک پا به عرصه وجود نهاد. در همین چهار سالی که کوییک عرضه شده، طرفداران خاص خود را پیدا کرده و از نظر ظاهری و فنی شباهت بسیار زیادی با ساینا دارد. البته گروه سایپا برای طراحی ظاهری کوییک نسبت به ساینا، ظرافت و دقت نظر بیشتری خرج کرده‌اند. همچنین کوییک امکانات رفاهی بیشتری نسبت به ساینا دارد و عده‌ای معتقدند که این هاچ بک جدید فیس لیفت ساینا است.

مجموع دلایل مذکور باعث می‌شود خرید یکی از این دو خودرو (کوییک یا تیبا ۲) جذاب باشد چرا که هر دوی آنها محصول سایپا و در کلاس هاچ بک تولید می‌شوند. کوییک زیر کاپوت خود مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم موتور ۱.۵ لیتری است. در ادامه به مقایسه کوییک و تیبا ۲ می‌پردازیم.

طراحی ظاهری کوییک و تیبا ۲

به عنوان نخستین مولفه طراحی این دو خودرو می‌توان گفت هم کوییک و هم تیبا ۲ در کلاس هاچ بک قرار می‌گیرند. سایز این دو خودرو کوچک است و محصولی از سایپا هستند. متاسفانه نارنجی پوشان جاده مخصوص موفق نشده‌اند در قسمت نمای جلوی تیبا ۲ ظرافت زیادی به خرج دهند و همین باعث شده جذابیت چندانی از آن نبینیم.

تیبا 2

  • نقد و بررسی تیبا ۲ هاچ بک

همچنین چراغ‌های جلویی ساده طراحی شده و جلو پنجره کوچک این خودرو به عقیده بسیاری از مشتریان ساده است و دلنشین نخواهد بود. به طور کلی تیبا ۲ نمی‌تواند نظر خریداران را در این خصوص جلب کند. برخلاف این محصول، کوییک طراحی نمای جلویی بهتری دارد و توانسته ظاهر زیبا و اسپرتی ارائه دهد.

از نمای جانبی اگر به کوییک نگاه کنیم مثل تیبا ۲ است و هر دو هاچ بک عملکرد بدی داشته‌اند. عیب این دو خودرو چرخ‌های کوچک و طراحی ساده جانبی خواهد بود. گر چه نمای پشتی کوییک و تیبا هاچ بک تقریباً یکسان است ولی کوییک توانسته نظر مشتریان بیشتری را جلب کند.

از دیگر مولفه‌ها و ویژگی‌هایی که باعث شده کوییک در قیاس با تیبا ۲ جذاب تر به نظر برسد می‌توان به باربند و زه پلاستیکی گلیگرها اشاره کرد. به عقیده ما سایپا قصد داشته با افزودن این امکانات به کوییک، ارتفاع این هاچ بک را افزایش دهد و ظاهر خودرو را دلنشین تر کند. شاید هم هدف آنها این بوده کوییک را در قد و قواره کراس اوورهای بازار جای دهند ولی منصفانه نیست کوییک را کراس اوور خطاب کنیم.

کوییک

گفتیم که در مجموع نمایش ظاهری کوییک جالب توجه تر از تیبا ۲ است ولی در نمای داخلی کابین برنده کیست؟ متاسفانه سایپا اغلب محصولات خود را از نظر کابین داخلی در یک سطح و اندازه طراحی کرده و تفاوت چندانی بین نسخه‌های مختلف وجود نخواهد داشت. اصلی ترین مولفه دو خودروی تیبا ۲ و کوییک، سادگی است ولی مشتریان معتقدند که طراحی کابین داخلی کوییک بهتر است.

مشخصات فنی کوییک و تیبا ۲

از نظر مشخصات فنی این دو خودرو در شرایط نسبتاً یکسانی قرار دارند. تنها تفاوت مهمی که می‌توان برای این دو خودرو در نظر گرفت، طراحی ظاهری است و الا در قسمت فنی هر دو در یک سطح قرار می‌گیرند. البته کارشناسان خودرو معتقدند که پیشرانه کوییک چون دچار تغییرات نرم افزاری شده، قوی تر از پیشرانه رقیب است.

با این حال می‌توان گفت زیر کاپوت سایپا کوییک، یک پیشرانه 4 سیلندر خطی M15 قرار دارد که مجهز به دریچه گاز برقی شده است. حجم این موتور 1.5 لیتری است و می‌تواند حداکثر 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. کوییک در هر 100 کیلومتر پیمایش نزدیک به 7.14 لیتر سوخت مصرف می‌کند و شتاب صفر تا صد آن در عرض 13.6 ثانیه رخ می‌دهد.

تیبا 2

  • بررسی سایپا کوییک آر

در آن سوی میدان با تیبا ۲ سر و کار داریم که مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی است که حجم ۱.۵ لیتری دارد و می‌تواند حداکثر ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. همچنین تیبا هاچ بک در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت حدود ۶.۵۳ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و تنها ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارد تا از صفر مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.

امکانات رفاهی تیبا ۲ و کوییک

علاوه بر طراحی ظاهری می‌توان گفت که کوییک و تیبا ۲ به لحاظ داشتن امکانات رفاهی و آپشن‌ها متفاوت هستند. کوییک چون خودروی مدرن تر و جدیدتری محسوب می‌شود امکانات و آپشن‌های بیشتری هم دارد. برای مثال از جمله امکانات این خودرو می‌توان به فرمان هیدرولیک و برقی اشاره کرد.

و اما کوییک مجهز به امکاناتی نظیر چراغ جلو هالوژن، چراغ مه شکن عقب و جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، سیستم روشنایی در روز، چراغ بدرقه در مدل اتومات، سیستم مولتی مدیا 4 اسپیکر و قابلیت پشتیبانی از CD و USB، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، رینگ 14 اینچی آلومینیومی، آینه جانبی با تنظیم برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم 6 حالته دستی صندلی راننده و 4 حالته دستی سرنشین جلو، صندلی عقب تاشو و:

کوییک

شیشه بالابر برقی عقب و جلو، سیستم هشدار نبستن کمربند راننده، سنسور پارک دنده عقب، سنسور فشار باد تایر و هشدار سرقت با بوق خودرو در مدل اتومات، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، نویگیشن، دوربین عقب در مدل اتومات، باز شدن خودکار درب‌ها در هنگام تصادف، نمایش دمای محیط بیرون، باز کردن قفل درب صندوق عقب با ریموت کنترل، کروز کنترل و سیستم ورود به خودرو بدون سوییچ در مدل اتومات.

همچنین از جمله امکانات رفاهی تیبا 2 می‌توان به چراغ جلو با تنظیم زاویه نور، مه شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن، اسپیکر جلو و عقب و قابلیت پشتیبانی CD، USB و MP3، رینگ آلومینیومی 13 اینچی، آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل، سیستم تهویه مطبوع دستی، تنظیم 6 حالته دستی صندلی راننده و 4 حالته دستی سرنشین جلو، شیشه بالابر برقی جلو، چراغ هشداردهنده عیب یاب موتور، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور پارک خودرو در نمونه آپشنال.

تجهیزات ایمنی کوییک و تیبا ۲

متاسفانه خودروهای داخلی ایمنی مناسبی ندارند و تجهیزات ایمنی آنها چنگی به دل نمی‌زند. یکی از نقاط ضعف مهمی که محصولات خودروسازان ملی دارند، کمبود و نقصان تجهیزات ایمنی است. البته باز هم می‌توان گفت کوییک نسبت به تیبا ۲ در وضعیت بهتری قرار دارد.

تیبا 2

سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر، سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو، 2 ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS، EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای از جمله تجهیزات ایمنی کوییک به حساب می‌آیند. همچنین تیبا 2 تجهیزاتی نظیر سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS و ترمزهای کاسه‌ای عقب دارد.

حالا بیایید کمی درباره تجربه رانندگی و سواری این دو محصول هاچ بک سایپا صحبت کنیم. هر دو خودروی کوییک و تیبا ۲ چون مجهز به پیشرانه‌های ضعیفی هستند نمی‌توانند در مسیرهای سخت و دشوار راننده را همراهی کنند و توانایی و پتانسیل زیادی از خود نشان نمی‌دهند.

متاسفانه به علت عایق بندی نامناسب و سیستم تعلیق نه چندان خوب، سر و صدای موتور و دست اندازها به وضوح در کابین شنیده می‌شود. از نظر مصرف سوخت این دو خودرو در یک سطح قرار دارند ولی باز هم کوییک مصرف سوخت بیشتری نسبت به تیبا ۲ خواهد داشت. هم تیبا هاچ بک و هم کوییک خودروهای خوبی برای مسیرهای درون شهری محسوب می‌شوند.

بنابراین متوجه شدیم که به لحاظ تجربه رانندگی و سواری، این دو خودروی سایپا فرقی با هم ندارند و حتی ساینا هم از این نظر شباهت زیادی با کوییک و تیبا ۲ دارد. البته چون کوییک نسخه‌های متفاوت تری نسبت به تیبا ۲ دارد، می‌توان گفت کوییک اتومات پلاس آن چون مجهز به گیربکس اتومات، کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا است، سواری بهتری نصیب راننده خواهد کرد.

کوییک یا تیبا 2

سخن پایانی

در این مقاله سعی خود را کردیم دو خودروی اقتصادی را در ترازوی مقایسه بگذاریم و راهنمای جامعی برای خرید دو خودروی کوییک و تیبا در اختیار مشتریان قرار دهیم. از آنجایی که برنده این نبرد کوییک است، قیمت بیشتری در بازار دارد. تفاوت قیمتی این خودرو با تیبا ۲ به ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد می‌رسد.

از نظر سطح امکانات و آپشن‌های رفاهی، کوییک عملکرد بهتری در مقایسه با تیبا هاچ داشته و طراحی ظاهری آن عامه پسندتر و اسپرت تر به نظر می‌رسد. در نهایت می‌توان گفت بسته به بودجه و سلیقه هر فرد، هر دو محصول هاچ بک سایپا جالب توجه به نظر می‌رسند. امیدواریم از این مقایسه رضایت داشته باشید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی