• ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۶
  • کد خبر: 29327
پرچم روسیه

سازمان امنیت فدرال روسیه خبر داد که سرکنسول سفارت ژاپن که در تلاش برای دستیابی به اطلاعات محرمانه بوده را دستگیر کرده است.

به گزارش ایران پژواک، سازمان امنیت فدرال روسیه سرکنسول سفارت ژاپن در روسیه را در شهر ولادیووستوک در شرق این کشور به اتهام تلاش برای دستیابی به اطلاعات محرمانه بازداشت کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، در پی این اقدام، وزارت امور خارجه روسیه سرکنسول سفارت ژاپن را عنصری نامطلوب اعلام کرده و باید این کشور را ترک کند.

سازمان امنیت فدرال روسیه اعلام کرده است که این دیپلمات ژاپنی اعتراف کرده است که با تلاش برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه، قوانین را نقض کرده است.

پس از آغاز جنگ اوکراین، تنش‌ها میان توکیو و مسکو روندی فزاینده به خود گرفته است. چندی پیش بود که «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه در حکمی اعلام کرد، مسکو به توافقاتی که چند دهه پیش با توکیو بر سر تسهیل سفر شهروندان ژاپنی سابقا ساکن جزایر «کوریل» منعقد کرده بود پایان داده است.

در این حکم نوشته شده که روسیه «مطابق با بند ۳۷ قانون فدرال مربوط به معاهدات بین المللی فدراسیون روسیه» به توافقی منعقد شده در ۱۴ اکتبر ۱۹۹۱ بین وزارت خارجه وقت اتحاد شوروی سابق و وزارت امور خارجه ژاپن بر سر رویه سفرهای متقابل و توافق دوم سپتامبر ۱۹۹۹ بین دولت وقت فدراسیون روسیه و دولت وقت ژاپن با موضوع سازماندهی حداکثر تسهیلات برای سفر شهروندان ژاپنی (ساکنان سابق جزایر کوریل متشکل جزایر کوناشیر، ایتوروپ و لسر کالریج و اعضای خانواده آنها) پایان می دهد.

دولت روسیه به وزارت امور خارجه خود دستور داده این تصمیم را به طرف ژاپنی اطلاع دهد.

بر طبق این دستور دولت مسکو، ژاپنی های سابقا ساکن این جزایر و خانواده هایشان از سفر به آنها منع می شوند.

در خاتمه جنگ جهانی دوم کنترل این مجمع الجزایر که روسیه به آنها «جزایر کوریل» می گوید به اتحاد شوروی سابق واگذار شد اما ژاپن همچنان مدعی این جزایر بوده و ماه آوریل گذشته اعلام کرد که از نظرش این جزایر «به صورت غیرقانونی اشغال شده اند»

روسیه بیان کرد این تصمیم پاسخی به تحریمهای ضد روسیه است که ژاپن به بهانه حمایت از اوکراین و در همراهی با متحدان روسیه بیان کرد این تصمیم پاسخی به تحریمهای ضد روسیه است که ژاپن به بهانه حمایت از اوکراین و در همراهی با متحدان غربی اش علیه مسکو اعمال کرده است.

روسیه همچنین پیشتر تصمیم گرفت به مذاکرات صلحی که با ژاپن بر سر حل و فصل مناقشات مربوط به دوران پس از جنگ جهانی دوم داشت در واکنش به موضع توکیو در قبال عملیات ویژه در اوکراین پایان دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی