اینترنت

در حالی که تشکل‌های صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با انتقاد از محدودیت های اینترنتی اخیر بر ناتوانی شبکه‌ها و پلت فرم های داخلی در رفع نیاز کاربران تاکید دارند، وزیر ارتباطات خود را مسوول رفع محدودیت‌ها نمی‌داند و تصمیم‌گیری درباره رفع محدودیت‌های اینترنتی را با وزیر کشور می‌داند، اما بر تاکید بر توان و ظرفیت بالای شبکه‌ی ملی اطلاعات و پلت‌فرم‌های داخلی، این ظرفیت‌ها را برای رفع نیاز کاربران کافی می‌داند.

به گزارش ایران پژواک به نقل از سیتنا، به استناد اطلاعات منتشرشده از سوی سرویس‌های ناظر بر شبکه‌ی اینترنت، محدودیت سازی اینترنت در ایران طی دو هفته‌ی اخیر الگوی مشخصی یافته است.

در این راستا، می‌توان دریافت که طی این مدت، اینترنت اپراتورهای تلفن همراه هر روز از حدود ساعت پنج بعدازظهر قطع شده و این وضعیت تا بامداد روز بعد ادامه داشته است و محدودیت دسترسی به اینترنت بین الملل و پلت‌فرم‌های خارجی هم در بسیاری از موارد همچنان ادامه دارد.

وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع محدودیت‌های اینترنتی با وزیر کشور است

در همین حال، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه محدودیت‌های اینترنت چه زمانی رفع می‌شود؟ گفت: تصمیم‌گیری درباره این موضوع با بنده نیست از وزیر کشور به عنوان رئیس شاک (شورای امنیت کشور) باید سوال کنید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ارتباطات موضوع رفع محدودیت‌های اینترنت به عنوان متولی این حوزه را پیگیری می‌کند، افزود: بله؛ ما دنبال می‌کنیم و در کنار آن ظرفیت‌های داخلی را تقویت می‌کنیم تا در دوره محدودیت کار مردم معطل نماند.

زارع پور و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اکنون قرار است به جای اینستاگرام چه پلتفرمی استفاده شود، ادامه داد: ظرفیت‌های داخلی موجود است.

وزیر ارتباطات: تمام سرورها و خدمات داخلی کشور به صورت ۱۰۰ درصدی در حال فعالیت است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز ما ظرفیت‌های داخلی بسیار خوبی در همه بخش‌ها داریم، اضافه کرد: در حالیکه پلتفرم های آمریکایی در بسیاری از کشورهای اروپایی، موضوعات خرید و فروش، جابه جایی مسافر و... را دربرگرفتند، ما امروز ظرفیت‌های بومی خودمان را داریم که در حال کار هستند.

زارع‌پور، تصریح کرده است که برای نخستین بار شاید با وجود اینکه بنا به شرایط امنیتی کشور در برخی از ساعت‌ها محدودیت هایی در اینترنت بین‌الملل اعمال می‌شود، اما تمام سرورها و خدمات داخلی کشور به صورت ۱۰۰ درصدی در حال فعالیت است.

وی افزود: ما برنامه ویژه‌ای برای حمایت از پلتفرم ها و ظرفیت‌های داخلی پیش‌بینی کردیم تا زیرساخت‌های سخت افزاری و ظرفیتی تقویت شود تا بتوانند خدمات موردنیاز مردم را باکیفیت و پرسرعت تامین کنند؛ در دو هفته اخیر که محدودیت‌ها با توجه به شرایط امنیتی کشور اعمال شده است، ما تمام تلاش شبانه‌روزی خود را برای ارتقای کیفیت آن‌ها به کار بردیم، ظرفیت های داخلی اصلا قابل مقایسه با گذشته نیستند؛ از مردم دعوت می‌کنم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند زیرا قابلیت‌هایی دارند که بعضا در برخی نسخه‌های خارجی وجود ندارد.

رئیس نصر کشور: نباید به راحتی درباره مسدودسازی اینترنت تصمیم‌گیری کرد

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور با انتقاد از محدودیت های اینترنتی اخیر بر ناتوانی شبکه‌ها و پلت فرم های داخلی در رفع نیاز کاربران اینترنتی تاکید کرد.

سیدحسن هاشمی در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور پیرامون محدودیت های اینترنتی اخیر، نوشت: قطعا برای ما نیز امنیت کشور در اولویت است و هیچ چیزی با ارزش‌تر از آن وجود ندارد، اما نمی‌شود به این موضوع نگاه تک‌بعدی داشت و در هر زمانی که صلاح دانسته شد، بستر فعالیت اقتصادی و امرار معاش جمعیتی چند میلیونی را مسدود کرد، بلکه باید با یک تحلیل و راهبرد همه‌جانبه به آن نگاه داشت؛ چرا که در عصر حاضر، اینترنت نیز همانند آب، برق و گاز، به عنوان یک زیرساخت و نیاز حیاتی جامعه مطرح است و نباید به راحتی درباره مسدودسازی آن تصمیم‌گیری کرد.

شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی بومی هنوز راه به جایی نبرده است

در بخش دیگری از این نامه آمده است: سالهاست مباحثی مانند شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی بومی، اینترنت ملی و امثالهم، مطرح است که البته هنوز راه به جایی نبرده و حتی نتوانسته اعتماد افکار عمومی را جلب کند، بنابراین در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت فعالان اقتصادی در مسیری حرکت کنند که لااقل در کوتاه مدت سرانجامی نخواهد داشت.

هاشمی در این نامه به رئیس‌جمهور تصریح کرده است: خیلی زیبا و غرورانگیز است که بگوییم می‌خواهیم پلتفرم‌های بومی‌ خودمان را داشته باشیم و به آنها افتخار کنیم، کسی هم مخالف این هدفگذاری نیست و حتما باید در برنامه‌ریزی بلند مدت برای تحقق آن تلاش کرد، اما آیا اکنون از نظر قدرت فناوری در جایگاهی هستیم که بتوانیم پلتفرم‌های جهان شمولی مانند اینستاگرام یا واتس‌اپ داشته باشیم؟ آیا وقتی هنوز برای زیرساخت ساده‌ای مانند تامین اینترنت پرسرعت، مشکلات اساسی داریم و افکار عمومی، نگاهی به‌دور از اعتماد به این حوزه دارد، می‌توانیم اعتماد واقعی به پلتفرم‌های داخلی را در آنها ایجاد کنیم یا حتی به‌اجبار آنها را به سمت این پلتفرم‌ها کوچ دهیم؟

مانع از تکرار تجربیات گذشته و اتخاذ تصمیمات یک‌جانبه درباره اینترنت شوید

رئیس سازمان نصر کشور با تاکید بر ضرورت پیگیری مطالبه فعالان بخش خصوصی، افزوده است: استدعا داریم با اتخاذ تصمیمی راهبردی، مانع از تکرار تجربیات گذشته و تصمیمات یک جانبه درباره اینترنت کشور شوید تا فعالان کسب و کارهای مجازی نیز با اعتماد به قول قطعی رئیس‌جمهورشان، اطمینان خاطر بیشتری برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود داشته باشند و به تبع آن، اقتصاد کشور نیز، که هم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و حضرتعالی است و هم رویکرد اصلی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه است، روزهای روشن‌تری در پیش داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی