• ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
  • کد خبر: 29537
آذربایجان و ارمنستان

مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه از توافق‌های اولیه دو کشور ارمنستان و آذربایجان بر سر پیمان صلح برای پایان درگیری های بیش از سه دهه اخیر در منطقه مورد مناقشه قره باغ خبر داد.

به گزارش ایران پژواک، گفته می شود دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان که بیش از سه دهه است بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ درگیر هستند و تنش ها بر سر این منطقه کوهستانی بارها منجر به جنگ شده، اکنون بر سر موافقت نامه صلح به توافق رسیده اند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی "تی وی نت" ترکیه از توافق دو کشور ارمنستان و آذربایجان بر سر نکات اصلی پیمان صلح خبر داد و افزود: در مورد نکات اصلی توافق حاصل شده است. وی با بیان اینکه نکات اصلی این پیمان پنج مورد بوده و شامل به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر، تعیین مرزها و غیره است، خاطرنشان کرد که تنها اجرای این موارد باقی مانده است.

این دیپلمات ترکیه‌ای همچنین تاکید کرد که مذاکرات موافقت نامه صلح میان آذربایجان و ارمنستان و مذاکرات عادی سازی روابط ایروان و آنکارا جدا از یکدیگر انجام نمی شوند. چاووش اوغلو اضافه کرد که ما بارها در این مورد صحبت کرده ایم.

وی یادآور شد که مذاکرات میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در هفته گذشته در پراگ مثبت بوده است.

اردوغان و پاشینیان در تاریخ ۶ اکتبر (۱۴ مهر) در پایتخت چک در حاشیه اجلاس سران "جامعه سیاسی اروپا"، یک سازمان همکاری چندملیتی جدید که به پیشنهاد «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در ماه می ایجاد شد، ملاقات کردند. پاشینیان در این نشست با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز دیدار کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی