قره باغ

منابع خبری اعلام کردند که ناظران اتحادیه اروپا تا دو هفته دیگر در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر خواهند شد.

به گزارش ایران‌پژواک، منابع خبری روز یکشنبه از حضور هیات اروپایی در ارمنستان برای بررسی وضعیت استقرار ناظران اروپا در مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان خبر دادند.

به گزارش وبگاه «کامن اسپیس» پیش بینی می‌شود ناظران اروپا تا پایان ماه جاری در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر شوند.

بر اساس این گزارش، یک هیات ارزیابی فنی اتحادیه اروپا روز جمعه وارد ایروان شد و انتظار می‌رود وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد این موضوع بحث کنند و دستور و بودجه این ماموریت را فردا دوشنبه تایید کنند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد، به دنبال درخواست ارمنستان، هیات ارزیابی فنی اتحادیه اروپا وارد «ایروان» شد. وظیفه این ماموریت آماده سازی برای استقرار ناظران اتحادیه اروپا در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اواخر ماه جاری، مطابق با توافق بین «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و«نیکول پاشینیان» نخست وزیر پارمنستان، رئیس جمهور فرانسه و رئیس شورای اروپاست.

این گزارش حاکیست، استقرار این ناظران تحول مهم در روند عادی سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان تلقی می‌شود و ارتباط نزدیکی با مذاکرات پیمان صلح و کار کمیسیون تعیین مرزها دارد. روسیه از میانجی اصلی بین باکو و ایروان پیشنهاد استقرار ماموریتی از سازمان پیمان امنیت جمعی را داده است.

این در حالی است که این دو کشور همسایه کماکان در نقاط مرزی دچار مشکل هستند. وزارت دفاع ارمنستان روز شنبه بار دیگر ارتش جمهوری آذربایجان را به نقض آتش‌بس در خطوط مرزی و تیراندازی به مواضع نیروهای ارمنستانی متهم کرد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز متقابلا نیروهای طرف مقابل را به تیراندازی متهم کرد.

تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در میانه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی که مه ۲۰۲۱ آغاز شد، تشدید شده است. این تنش‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) قبل از دستیابی به آتش‌بس متزلزل با میانجیگری روسیه شدت یافت. هر یک از طرفین دیگری را مقصر تشدید تنش‌ها می‌داند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی