تورم

در شش سال گذشته قیمت سبد مصرفی ایرانیان ۵.۴ برابر شده؛ اما این افزایش بین استان‌ها تفاوت‌های زیادی داشته است؟

به گزارش ایران‌پژواک، سبد مصرفی خانوارهای هر استان و شیب رشد قیمت‌ها در هر کدام می‌تواند متفاوت باشد. شاخص قیمت مصرف‌کننده که مرکز آمار به تفکیک استان‌ها می‌دهد، قیمت سبد هر استان را در سال پایه که اکنون ۱۳۹۵ است، برابر ۱۰۰ در نظر می‌گیرد. بنابراین این که سبد مصرفی کل کشور در مهرماه به عدد ۵۴۱ رسیده است، به این معنی است که قیمت سبد مصرفی خانوارها ۴۴۱ درصد رشد را از میانه سال ۱۳۹۵ تجربه کرده است. حالا که میانه ۱۴۰۱ را از سر گذرانده‌ایم، می‌توان نگاهی جزئی‌تر به این رشد ۵.۴ برابری قیمت‌ها طی شش‌سال گذشته داشت؛ آیا در استان‌های مختلف شیب رشد قیمت‌ها مشابه هم است؟

کدام استان‌ها، بیشترین و کمترین افزایش خرج زندگی را تجربه کردند؟(+نمودار)

نمودار بالا نشان می‌دهد رشد شش‌ساله قیمت‌ها از ۳۸۳ درصد در استان قم تا ۵۶۱ درصد در استان ایلام متغیر بوده است؛ این تفاوت ناشی از دو عامل است؛ تفاوت سبد مصرفی که مرکز آمار برای هر استان در نظر گرفته است و تفاوت در تورم هر قلم کالا.

از نکات جالب این نتایج تورم پایین‌تر استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی نسبت به متوسط کل کشور است. اما این تورم پایین‌تر لزوماً به معنی سطح پایین‌تر قیمت‌های این استان‌ها (ارزان‌تر بودن سبد مصرف آن‌ها) نیست. به نظر می‌رسد درباره استان‌هایی مثل تهران، موضوع این است که اتفاقاً سطح بالاتر قیمت‌ها باعث شده رشد تقاضا کمتر از سایر استان‌ها باشد و در نتیجه سرعت رشد قیمت‌ها در آن‌ها کمتر شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی