بورس

شاخص کل بورس امروز بیش از ۶ هزار واحد ریخت.

به گزارش ایران‌پژواک، شاخص کل بورس امروز ۶ هزار و ۹۳۷ واحد ریخت و به عدد یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن نیز امروز ۸۰.۷۸ واحد ریخت و به عدد ۴۰۱ هزار و ۸۲۶ واحد رسید.

نمادهای شاخص‌ساز فولاد، فملی، شستا، کگل، شبندر و شپدیس امروز بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل گذاشتند و نماد شاخص‌ساز شپنا امروز تنها نماد سبزپوش بورس بود.

نمادهای خگستر، شپنا، شتران، خودرو، شستا، شبندر و خساپا امروز از جمله نمادهای پرتراکنش بودند.

بورس وارد فاز اصلاحی شد/ بازار سرمایه در میان‌مدت به کدام سو می‌رود؟

در فرابورس شاخص با افت ۱۶.۹۷ واحد افت کرد و به عدد ۱۸ هزار و ۵۲۴ واحد رسید.

نمادهای شاخص‌ساز شاوان، فغدیر و دماوند از جمله نمادهای سرخ‌پوش امروز بودند و نمادهای شاخص‌ساز زاگرس، آریا، اتکای و بساما امروز سبزپوش بودند.

بورس وارد روند اصلاحی شده‌است؟

شاخص کل بورس در هفته گذشته رشد چشمگیری را به ثبت رساند و در حالی که در شرف از دست دادن کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی ورود کرد و به پیشروی در این کانال ادامه داد اما در روز گذشته از شدت رشد شاخص کاسته شد که پس از طی یک روند صعودی چشمگیر اتفاقی طبیعی است و امروز وارد روند اصلاحی شد و افت ناچیزی را رقم زد.

گفتنی است که عرضه در روز گذشته نیز در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده بود که افزایش قیمت کامودیتی‌ها و کمک نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز آن را خنثی کرد اما از آنجا که شاخص به صورت یکباره صعود و یا نزول نمی‌کند و این اتفاق به صورت پلکانی رقم می‌خورد و زمانی که احساس می‌شود قیمت‌ها بیش از مقدار حقیقیشان رشد کرده‌اند، قیمت برخلاف موج اصلی حرکت می‌کند، امروز شاخص وارد روند اصلاحی شد.

بورس مثبت خواهد شد؟

آمارهای معاملاتی همچنان از منفی بودن تراز معاملاتی در بازار سرمایه حکایت دارد به طوری که حقیقی ها کماکان در حال خروج پول خود از بازار هستند اما می‌توان انتظار داشت که در میان مدت روند شاخص کل بورس صعودی باشد چراکه روند قیمت‌ها در بازارهای مالی در سراسر جهان صعودی است؛ نفت در مرز بشکه‌ای ۱۰۰ دلار قرار دارد و چشم‌انداز آن صعودی است و هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز اخیرا بیش از ۱۸ دلار رشد کرده‌است و بالای هزار و ۷۷۰ دلار قرار گرفته‌است اما به دلیل ورود اقتصاد جهانی به یک دوره رکودی و تداوم سیاست‌های انقباضی نمی‌توان انتظار رشدهای چشمگیری را داشت.

افزایش نرخ بهره بین بانکی ترمز رشد را خواهد کشید؟

گفتنی‌است که افزایش نرخ بهره بانکی رابطه معکوسی با رشد بازار سرمایه دارد؛ زیرا افزایش نرخ بهره منجر به افزایش هزینه فرصت، کاهش ارزندگی سهام به دلیل فزونی نرخ تنزیل و همچنین کاهش انگیزه سفته‌بازی در بازارهای مالی می‌شود و در نخستین گام و پس از یک پیگیری ساده از آمار منتشره می‌توان ادعا کرد که نرخ بهره بین‌بانکی همچنان روندی صعودی دارد و بسیاری از سرمایه‌ها در حال خروج از بازار برای ورود به سپرده‌های بانکی هستند و این عامل می‌تواند در جهت ریزش شاخص کل بورس در روزهای آینده تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی