بایدن

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نتایج اخیر انتخابات مجلس سنا در آمریکا و در اختیار گرفتن این مجلس توسط دموکرات‌ها گفت: بر اساس نتایج انتخابات اکثریت مجلس سنا در اختیار دموکرات‌ها قرار گرفته و این موفقیتی بزرگ برای بایدن و دموکرات‌هاست.

به گزارش ایران‌پژواک، اسفندیار خدایی با بیان اینکه در مجموع اختیارات و قدرت مجلس سنا در آمریکا بیشتر از مجلس نمایندگان است، اظهار کرد: بیشتر وظایف مجلس نمایندگان معطوف به قوانین مربوط به درآمد، مالیات و تعیین بودجه سالانه است و مجلس سنا وظایفی چون تایید سفرا، مدیران سازمان‌های مهم، سازمان‌های دولتی و تایید معاهدات بین‌المللی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به نتایج انتخابات مجلس نمایندگان که به نظر می‌رسد جمهوری خواهان در آن اکثریت داشته باشند دیگر خانم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان نخواهد بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه تصویب بودجه و درآمدهای مالی با مجلس نمایندگان است، ممکن است در این زمینه دولت دموکرات بایدن با مجلس نمایندگان با مشکلاتی روبرو شود و ما شاهد اتفاقاتی مانند قضیه" شات داون" دولت که پیش از این نیز سابقه داشته است، باشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با بیان اینکه مجلس نمایندگان آمریکا امکان استیضاح رئیس جمهور را نیز در اختیار دارد ولی موضوع استیضاح باید مورد توافق دو سوم اکثریت مجلس سنا نیز باشد، تصریح کرد: بنابراین با توجه به نتیجه انتخابات سنا بعید به نظر می‌رسد که مجلس نمایندگان به سمت استیضاح رئیس جمهور آمریکا حرکت کند.

خدایی با اعتقاد بر اینکه با توجه به این پیروزی دست دولت دموکرات بایدن در ارتباط با مسائل سیاست خارجی چندان بسته نخواهد بود، افزود: نتایج انتخابات مجلس سنا برای بایدن و دموکرات‌ها یک پیروزی بزرگ است و آنها بهتر از پیش بینی‌های صورت گرفته در این انتخابات ظاهر شدند. با توجه به نتایج انتخابات این موضوع می‌تواند پیروزی دموکرات‌ها و بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا تا حدودی هموار کند. گرچه از همین اکنون نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در این ارتباط داشت؛ چرا که شخص بایدن از لحاظ فیزیکی و حافظه با مشکلاتی روبروست و از دیگر سو مولفه‌های متعددی بر روی انتخاب مردم آمریکا تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه انتخاب سفرا، وزرا و تایید معاهدات بین‌الملی از اختیارات مجلس سنا است، افزود: در همین راستا به نظر می‌رسد دست دولت دموکرات بایدن در روابط خارجی تا حدودی باز باشد و نیاز چندانی به جلب نظر جمهوری‌خواهان در این حوزه‌ها نداشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین گفت: پیروزی دموکرات‌ها در سنا به جو بایدن امکان می‌دهد طی دو سال آینده قاضی‌های مورد نظر خود را در دادگاه‌های فدرال منصوب کند.

در انتخابات میان دوره ای کنگره، دموکرات‌های آمریکایی توانستند با کسب ۵۰ کرسی، جمهوری‌خواهان را با ۴۹ کرسی شکست دهند و کنترل این مجلس کنگره آمریکا را به دست بگیرند حالا گرچه تکلیف یک کرسی هنوز مشخص نشده اما از آنجایی که کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در مواقع تساوی آرا، حق رای پیدا می‌کند و از حزب دموکرات است، باید گفت عملا دموکرات‌ها پیروز انتخابات سنا شده‌اند و اکثریت دارند.

نتیجه انتخابات سنا در ایالت جورجیا به دور دوم کشیده شده، اما با کسب ۵۰ کرسی توسط دموکرات‌ها، انتخابات سنا عملا تمام شده و به نفع دموکرات‌هاست.

از آنجا که انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا به طوری سنتی به نفع حزب مخالف است، این به معنی بهترین عملکرد یکی از دو حزب در ۲۰ سال اخیر است - از زمانی که جمهوری‌خواهان تحت هدایت جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۲ به موفقیت بزرگی در هر دو مجلس دست یافتند.

با این حال با پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان حتی با یک اکثریت کوچک می‌تواند باعث دردسرهای زیادی برای بایدن شود. برنامه قانونگذاری او عملا مسدود خواهد شد و جمهوری‌خواهان فشار زیادی برای نظارت بر کار دولت وارد خواهند کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی