بورس

دولت به عنوان یک بنگاه دار بزرگ بعد از تامین منابع در سال های گذشته، بورس را به حال خود رها کرد و حالا حتی برای جبران زیانی که به سهامداران تحمیل کرده مقررات دست و پاگیر تولید را تسهیل نکرده است.

به گزارش ایران‌پژواک، بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقدند که دولت در چند سال گذشته نه تنها نقش مفیدی برای بورس نداشته بلکه اقداماتش در راستای زیان سهامداران بوده است، زیرا دولت به عنوان یک بنگاه دار بزرگ از طریق جذب نقدینگی در سال ۹۹ منابع مورد نیاز خود را تامین کرد و بعد از آن بازار را به حال خود رها کرد و حتی سیاست های حمایتی هم برای بازگشت زیان مردم اجرا نکرد.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه روند طبیعی خود را باید داشت باشد، گفت: بورس آیینه تمام نمای اقتصاد کشور است اما از آنجایی که قبلا دعوت عمومی دولت از مردم برای سرمایه گذاری در بورس منجر به سرازیر شدن پول های زیادی به بازار شده بود تعادل طبیعی بازار بهم خورده بود و در واقع در برابر رشد نقدینگی ابتدا عرضه سهام اتفاق نیفتاد و برخی از سهام ها رشد حبابی پیدا کرد زیرا متصور بودند که دولت حمایت خواهد کرد و بعد از اینکه دولت تامین مالی شداز اواسط سال ۹۹ حمایت خود را از بورس برداشت و بعد از آن بازار دچار یک سراشیبی شد و به شدت افت کرد.

عباس آرگون با بیان اینکه در شرایط کنونی اعتماد در بازار سرمایه از بین رفته است، افزود: با وجود اینکه دولت می توانست از این منابع مالی برای اجرای پروژه ها استفاده کند و همچنین نقدینگی را از بخش های غیر مولد از طریق سهام شرکت ها وارد بخش های مولد کند، اما این اتفاق نیفتاد او گفت: در حالی که بازار سرمایه ظرفیت های خوبی برای تامین مالی دارد تا پول های راکد و غیرمولد را در مسیر توسعه کشور بگار گرفت.

او درباره پیش بینی وضعیت آینده بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به تورم دو سال اخیر بازار نه تنها پیشرفت نکرده پسرفت هم داشته است، زیرا بی اعتمادی مانع از جذب سرمایه گذاری شده است، از طرف دیگر دخالت های دولت هم که ناشی از قیمت گذاری دستوری و سیاست گذاری های غیرکارشناسی بوده منجر شد که برخی از شرکت ها با زیان مواجه شوند و سهامدار هم زیان ببیند و حالا اگر شرایط اقتصادی پیش بینی پذیر باشد با توجه به رشد سایر بازارها، بورس هم می تواند رشد کند، بنابراین در میان مدت و بلندمدت این بازارها باهم هماهنگ می شوند.

آرگون افزود: پس از رشد قیمت ارز در هفته های گذشته بازار سرمایه هم باید رشد داشته باشد، زیرا این مساله روی نرخ جایگزینی شرکت ها تاثیر می گذارد و ارزش ریالی شرکت بالا می رود و به تبع آن قیمت سهام هم بالا می رود. با این حال در شرایط کنونی سهامداران باید ریسک پذیری بیشتری داشته باشند و این مساله را ملاک قرار دهند تا بپذیرند بورس در بلندمدت نسبت به سایر بازارها بیشتر سودساز است، در غیر اینصورت عرضه ها در بوس همچنان بالا خواهد بود.

او درباره نقش دولت در رشد بازار سرمایه گفت: بازار نباید به صورت کاذب رشد کند و باید براساس حاشیه سودآوری یا بر مبنای تورم و ارزش جایگزینی رشد کند، به همین دلیل نمی توان ادعا کرد که دولت اراده ای برای رشد بازار ندارد و اگر قصد کند می تواند به رشد شاخص کمک کند و اگر این اتفاق بیفتد کاملا رشد کاذب خواهد بود مانند اتفاقی که در سال ۹۹ رخ داد.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درباره اینکه دولت در شرایط کنونی با کنترل شاخص بورس به دنبال مهار تورم است، اظهار کرد: شاید در یک بازه زمانی دولت بتواند قیمت ها را سرکوب کند اما بعد از آن دیگر نمی تواند مانع رشد قیمت کالاها شود و حتی تورم به صورت انفجاری تکرار می شود.

او درباره تنها نقش دولت برای رشد بورس، گفت: امیدواریم که برجام به سرانجام برسد و کشور بتواند با ریسک کمتری با دنیا کار کند و امروز این محدودیت ها شرایط بدی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده و به تبع آن بازار تحت تاثیر قرار گرفته، به عبارت دیگر رشد اسمی شرکت که در نتیجه تحریم ها امروز رخ می دهد خیلی ارزشمند نیست بلکه باید حاشیه سود شرکت در نتیجه افزایش تولید و صادرات اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه قوانین و مقررات باید مانع زا نباشند و از طرف دیگر پی بر ایی شرکت ها باید پیش بینی پذیر شوند، تصریح کرد: هرکدام از بسته های حمایتی دولت می تواند به افزایش اعتماد به بازار کمک کند و بعد از آن سرمایه گذار نیازی به حمایت دولت ندارد، زیرا براساس شمه اقتصادی به سمت بازارهای سودساز می رود.

بخش نظارتی حداقل وظیفه خود را در بورس انجام نداده است

برخی معتقدند که دولت در بخش نظارتی حداقل وظیفه خود را در بورس انجام نداده زیرا در سال های گذشته برخی کدها در بورس با دستکاری در سفارش گذاری و معاملات بورس منجر به زیان سهامداران خرد شدند و دستگاه های نظارتی برخورد درستی با این مساله نداشتند.

یک نماینده مجلس در گفتگو با بازار ضمن تاکید بر اینکه نقش دولت در بازار سرمایه باید در زمینه تسهیل گری و جلوگیری از قوانین و مقررات ضد تولید شود، گفت: وقتی قوانین و مقررات منجر شود شرکت ها زیان ببینند قطعا سهام آن شرکت در بورس هم افت خواهد کرد و در شرایط کنونی که بازارهای مختلف دچار التهاب هستند هرگونه انتقال نقدینگی از بورس به سایر بازارها به زیان اقتصاد و مردم است.

محمدحسن آصفری با بیان اینکه دولت پیش از این سرمایه های مردم را به بورس فراخوانده و این یک تعهد برای آن ایجاد کرده است، اظهار کرد: دولت نمی تواند نسبت به نوسانات رو به پایین بورس بی تفاوت باشد و قطعا از طریق بسته های حمایتی می تواند روی بازار تاثیر مثبت بگذارد، برای نمونه تزریق نقدینگی از طریق صندوق تثبیت به بورس و همچنین تغییر رویه عملکرد حقوقی ها و بازارگردان ها می تواند بازار را به تعادل برساند و این به معنای دخالت منفی در بورس نیست.

او با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اقداماتی که دولت باید انجام دهد رسیدگی به تخلفات برخی کدها در بورس است، اظهار کرد: همانطوری که پیش تر دولت و دستگاه های نظارتی در بورس وعده داده بودند باید با کدهای خاص در بورس که منجر به نوسانات شدیدی و تخلفاتی در معاملات شده بودند باید برخورد می شدتا از این طریق علاوه بر اینکه اعتماد به بازار برگردد، مانع از سواستفاده از بورس شوند، زیرا در سال های گذشته برخی از بورس به سودهای کلان دست یافتند و بعد کامل سرمایه خود را از بازار خارج کردند و تاوان آن را هم اکنون مردم می دهند.

براساس این گزارش نقش دولت در بورس می تواند هم مثبت و هم منفی باشد این مساله بستگی به اقدامات آن دارد و اگر تلاش کند از طریق رفع موانع و اقدامات تسهیل گرانه به تولید و صادرات در کشور کمک کند بورس رونق می گیرد، اما اگر بخواهد که همچنان به دنبال تامین منابع بودجه از این بازار باشد یا سیاست گذاری در راستای قیمت گذاری دستوری یا کنترل تورم از بورس انجام دهد اثرات آن به زیان سهامداران خرد خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی