ابراز احساسات

ابراز احساسات به شریک زندگی‌تان می‌تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین یادگیری نحوه انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند پیوند خود را تقویت کنید. در این مطلب ما به نکاتی برای تقویت مثبت در بیان کردن احساسات مثبت و منفی می پردازیم.

به گزارش ایران‌پژواک، فرو رفتن در احساسات خود می‌تواند به اندازه کافی برای برخی از زوجین سخت و طاقت فرسا باشد. اما این نکته را بدانید که؛ انجام این کار برای رابطه شما بسیار مهم است. به طوری که لورا سیلورستاین، یک مددکار اجتماعی، می‌گوید: صحبت در مورد احساسات اعتماد و صمیمیت بین زن و مرد ایجاد می‌کند و این خود می‌تواند سرانجامی خوب در زندگی داشته باشد.

ابتدا سعی کنید احساسات خود را درک کنید

اگر صحبت کردن درباره احساساتتان برای شما سخت است و قادر به بیان درست آن نیستید قبل از صحبت با شریک زندگی خود، روی شناسایی احساس واقعی خودتان کار کنید. اگر شما این شناخت را نداشته باشید، ممکن است شریک زندگی شما به طور کامل متوجه نشود که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. میشل باکسو، روانشناس و مشاوره خانواده پیشنهاد می‌کند که اول احساسات خود را بررسی کنید تا بتوانید پیچیدگی‌های آن را کشف کنید». این پیچیدگی ها تنها با سه روش ساده می‌تواند نمایان شوند:

با یک دوست صمیمی حرف بزنید

با یک درمانگر یا مشاوره خانواده صحبت کنید.

اگر هنوز در مورد احساس خود واضح نیستید، سعی کنید این موضوع را با شریک زندگی خود در میان بگذارید.

تینا ب. تسینا، روان درمانگر می‌گوید شما با بیان کردن مشکلتان این امکان را به شریک زندگی خود می‌دهید تا سردرگمی‌های شما را بهتر درک کند.

کمی نفس عمیق بکشید

در هنگام بیان کردن احساسات شاید دچار کمی تردید در بیان آن شوید؛ پس بهتر است قبل از آن کمی نفس عمیق بکشید بنابراین، قبل از شروع یک مکالمه احساسی با شریک زندگی خود، یک نفس عمیق یا ده نفس کوتاه بکشید تا آرامش خود را به دست آورید. آرام کردن ذهن و بدنتان به شما کمک می‌کند تا در بیان احساساتتان موفق باشید. این کار باعث می‌شود تا شریک زندگیتان بهتر شما را درک کند و او هم راهی برای بیان احساسات خود پیدا کند.

هر تکنیک تمدد اعصاب می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را متعادل کنید و دیدگاهی در مورد آنچه و چگونه می‌خواهید با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید به دست آورید.

گفتن یا نگفتن

ربکا ویلیامز، یک درمانگر ازدواج و خانواده در کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: «نیازی نیست که همه احساسات خود را به اشتراک بگذارید؛ ممکن است در آن لحظه از شریک زندگی خود عصبانی باشید و حرفی را بزنید که نباید آن را مطرح می‌کردید. کوچک‌ترین حرف‌ها می‌تواند دیوار محبت بین شما و همسرتان را بشکند. عصبانیت شما ممکن است از نخوابیدن کافی یا یک پروژه کاری پر استرس ناشی شده باشد که همین امر باعث پشیمانی شما از رفتارتان می‌شود. دکتر ویلیامز می‌گوید: شریک زندگی می‌تواند نقش بزرگی را در آرام کردن همسر خود به عهده بگیرد به طوری که؛ درکی درست از شرایط و میزان احساسات خشم یا مهربانی همسر داشته باشید. پس از کلمات یا جملاتی که می‌تواند در این مواقع آتش را شعله ور کند بپرهیزید گاهی اوقات سکوت می‌تواند راه گشا باشد.

شناسایی چراهای زندگی مشترک

اگر می‌خواهید احساسات خود را در رابطه بیان کنید، استدلال خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال از خود سوال کنید که چرا این احساسات اینقدر مهم هستند؟ آیا از شریک زندگی خود توقع خواستی دارید؟ یا این پرسش ها روابط شما را مستحکم تر می‌کند.

سعی کنید همیشه اول بپرسید

قبل از صحبت کردن با همسرتان از او بپرسید آیا زمان مناسبی برای مکالمات شما هست و می‌توانند به حرف‌ها و درد و دل‌های شما گوش فرا دهد. این کار در عین ساده بودن باعث می‌شود تا به همسرتان احترام بگذارید و یک وقت برای صحبت کردن پیدا کنید. باکسو می‌گوید: «اگر زمان خوبی نیست، زمان خوبی را دریابید و سپس صحبت کنید.» وضعیت ذهنی و عاطفی شما برای گفتگوهای معنادار ضروری است، زیرا این وضعیت شریک زندگی شماست.

قبل از بیان احساسات خوب فکر کنید

سیلورستاین می‌گوید: «وقتی جمله‌ای را با کلمات «احساس می‌کنم» شروع می‌کنید، کلمه سومی که از دهان شما خارج می‌شود باید یک احساس باشد. به عنوان مثال؛ «من احساس ناامیدی می‌کنم» «احساس می‌کنم که سوء تفاهم شده است» در واقع؛ لیست گسترده‌ای از احساسات وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا احساس خود را دقیقاً مشخص کرده و بیان کنید.

سعی کنید با تأمل و ملایمت خواسته خود را بیان کنید

گاهی اوقات، شما دوست دارید احساسات خود را با شریک زندگیتان به اشتراک بگذارید و از او بخواهید تا به حرف‌ها و خواسته‌های شما گوش فرا دهد. در نتیجه قبل از شروع هر حرفی موقعیت را بسنجید. به هیچ عنوان خواسته های خود را بعد از آمدن همسرتان به خانه و سپری کردن یک روز شلوغ مطرح نکنید. همیشه بانتخاب زمان مناسب می تواند به شما در این امر کمک کند.

گوشی برای شنیدن باشید

نویسنده کتاب «عشق یک فعل عمل است» می‌گوید: «هرچه آسیب‌پذیرتر باشیم، احساس نزدیک‌تر و مرتبط‌تر خواهد بود». پس اگر می‌بینید ذهن همسرتان مشغول است یا چیزی او را ناراحت می‌کند. شاید بهتربن زمان برای پرسیدن و سپس گوش دادن به مشکلاتش باشد. گاهی اوقات بیان کردن مشکل سخت است اما اگر کسی به خوبی به درد و دل شما گوش فرا دهد می‌تواند آرام شود و بهتر در این باره فکر کند. به عنوان مثال، ممکن است به شریک زندگی خود بپرسید: "به نظر تنش داری، می خواهی در مورد آن صحبت کنی؟"

قضاوت نکنید

به هیچ عنوان همسر خود را قضاوت نکنید بگذارید او حرف هایش را به راحتی با شما مطرح کند. البته گاهی اوقات، ممکن است متوجه نشوید که در حال قضاوت او هستید. از پرسیدن سوال های بیهوده خودداری کنید و سعی کنید با روی باز از حرف‌های همسرتان استقبال کنید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی