روسیه

مسکو اعلام کرد که بر خلاف روش و عملکرد غربی ها، اوکراین را دولت تروریستی اعلام نمی کند.

به گزارش ایران‌پژواک از راشاتودی، «اولگ سیرومولوتوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه به خبرنگاران گفت، روسیه با وجود نقض «وحشیانه» قوانین بشردوستانه بین‌المللی توسط کیف، اما دولت اوکراین را به عنوان «دولت تروریستی» معرفی نخواهد کرد.

او گفت که مسکو هر دکترینی را که یک ملت را تروریستی معرفی کند رد می کند و این روش، در واقع روشی غربی است. معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «دکترین تروریسم دولتی توسط آمریکا و سایر کشورهای غربی برای توجیه مداخله در امور داخلی دیگران مورد سوء استفاده قرار می گیرد.»

این دیپلمات بلندپایه روسیه تاکید کرد که روسیه همواره تحریم های یکجانبه را غیرقابل قبول می داند. سیرومولوتوف توضیح داد که تروریسم به عنوان یک عمل مجرمانه همیشه مسئولیت کیفری فردی افراد دخیل در انجام حملات را در بر می گیرد و تنها افراد و نه کل ملت ها می توانند در چنین مواردی پاسخگو باشند.

این دیپلمات همچنین از قطعنامه اخیر پارلمان اتحادیه اروپا که روسیه را «دولت حامی تروریسم» نامیده بود، انتقاد کرد و گفت: «این اقدامات بخشی از کمپین اطلاعاتی و سیاسی غرب علیه ملت ما است.»

در بحبوحه درگیری های جاری با روسیه، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، بارها از روسیه به عنوان یک کشور تروریست یاد کرده و از سایر کشورها - به ویژه در غرب - خواسته است تا روسیه را به عنوان کشوری تروریستی معرفی کنند. زلنسکی همچنین در اوایل این هفته بار دیگر از جهان خواست تا روسیه را به عنوان «دولت تروریستی» معرفی کنند.

با این حال، واشنگتن، به عنوان بزرگترین حامی نظامی اوکراین در جنگ، تا کنون تمایلی به برآورده کردن این درخواست کیف نداشته است. روز سه‌شنبه نیز «بت ون شاک»، نماینده ایالات متحده در سازمان عدالت کیفری گفت که این کشور به سادگی نمی‌تواند روسیه را به عنوان «دولت حامی تروریسم» معرفی کند، زیرا روسیه معیارهای مربوطه به دولت های تروریستی را ندارد.

پارلمان اروپا چهارشنبه گذشته روسیه را به عنوان دولت حامی تروریسم به رسمیت شناخت. به ادعای پارلمان اروپا، نیروهای روسیه به انجام جنایات در طول نبرد با اوکراین متهم شدند.

اگرچه این اقدام پارلمان اروپا یک گام سیاسی نمادین و بدون پیامدهای قانونی است، اما نمایندگان پارلمان اروپا از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواستند از این مسیر دنباله روی کنند. در بخشی از قطعنامه تصویب شده از سوی پارلمان اروپا ادعا می شود که حملات و جنایات روسیه علیه جمعیت غیرنظامی اوکراین، تخریب زیرساخت های غیرنظامی و دیگر موارد نقض جدی حقوق بشر و قوانین بین المللی بشردوستانه به مثابه اقدام تروریستی است.

پارلمان اروپا به استناد ادعاهای ذکر شده اعلام کرد که روسیه را به عنوان یک کشور حامی تروریسم و کشوری که از ابزار تروریسم استفاده می کند، به رسمیت می شناسد.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا و غرب تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع و حدود نیمی از ذخایر طلا و ارز خارجی این کشور را بلوکه کرده‌اند. به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، این دارایی‌ها «اساسا از روسیه سرقت شده است.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی