طلا

انتشار اوراق سکه و ارز موجب شد تا سرمایه گذاران به جای خرید طلا و سکه، اوراق این کالاها را بخرند، اقدامی که به کسادی بازار مصنوعات طلا و سکه منجر شد و نقدینگی را از این بازار به بازارهای جدید برد.

به گزارش ایران‌پژواک، بازار داد و ستد طلا و سکه که از نیمه دوم ماه گذشته به دلیل رشد قیمت ارز، متقاضیان زیادی را جذب خود کرد اکنون خالی از مشتری شده است و خریداران به جای این که خریدار سکه یا مصنوعات طلا شوند به خرید اوراق سکه روی آورده اند. اینکه چرا طی دو سه هفته گذشته بازار سکه گرم بود و مشتریان برای تهیه این کالا باید درصف خرید قرار می گرفتند به دلیل رشد روز افزون قیمت ارز در بازار و بیم سرمایه گذاران از افت ارزش سرمایه هایشان در پی کاهش ارزش پول ملی بود، اما با ورود بانک مرکزی به بازار طلا و ارز و اجرای برخی سیاستها چون عرضه فراوان ارز به بازار برای تامین نیازمندان واقعی آن همچنین اقداماتی چون انتشار اوراق سکه و ارز موجب شد تا نه تنها قیمت ارز در بازار جهشی رشد نکند بلکه در محدوده قیمتی ۳۴ تا ۳۵ هزارتومان قرار گیرد. از طرفی نیز خروجی چنین اقداماتی باعث شد تا علاوه بر فروکش شدن التهاب بازار این کالاها خریداران سکه و ارز به جای هجوم به بازار طلا و ارز، اوراق آن را خریداری کنند.

کاهش هیجان افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه

بدنبال اجرای سیاست گذای های ارزی بانک مرکزی، سکه ای که اواسط ماه گذشته قیمت آن به بیش از ۱۷ میلیون رسیده بود اکنون با قرار گرفتن بر مدار نزول به کانال ۱۶ میلیون تومان برسد و دلار بازار آزاد نیز که طی آن مدت رقم ۳۷ هزارتومان را رد کرده بود هم اکنون در کانال ۳۴ هزارتومان قرار گیرد. تاثیر اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی بر بازار طلا تا جایی است که در آخرین روز معاملاتی هفته (پنج شنبه ۳ آذرماه) بازار طلا و ارز، قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۵۰۳ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رقم خورد.

همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۹ میلیون تومان به فروش رسید. علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی نیز طی این روز، قیمت فروش دلار توافقی ۳۳ هزار و ۵۶۵ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۳ هزار و ۵۵۱ تومان اعلام شده است و ارز آزاد نیز در کانال ۳۵ هزارتومان قرا دارد. بازارطلا البته با نوسان قیمت انس جهانی دچار تغییر قیمت می شود و این روزها نرخ ثابتی ندارد این موضوع در کنار ثبات نسبی قیمت ارز همچنین رویکرد جدیدی سرمایه گذاری خرید اوراق سکه و ارز تاثیر خود را بر روی چنین بازاری به جای گذاشته است.

بازار بی رونق طلا، سکه و ارز

محمد کشتی آرای، کارشناس و نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره علل نوسان قیمت ها در بازار طلا و سکه گفت: قیمت ها دراین بازار معمولا با افت و خیز نرخ انس جهانی و قیمت ارز در داخل بالا و پایین می شوند. به طوری که هم اکنون ثبات نسبی قیمت ارز در داخل و رسیدن قیمت دلار آزاد به ۳۵ هزار تومان موجب شده است نرخ طلا و سکه نیز وضعیت نسبتا خوبی داشته باشد و با افزایش قیمت چندانی مواجه نشود. ازطرفی چنانچه تغییرات قیمتی جزیی نیز این روزها در بازار طلا دیده می شود، حاصل نوسانی است که در نرخ انس جهانی اتفاق می افتد و این موضوع بازار داخل را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه بازار طلا و سکه این روزها رونق چندانی ندارد و خالی از مشتری است، افزود: رکود بازار به دلیل کمبود شدید نقدینگی است چرا که خیلی ها بدنبال مسائل و اتفاقات اخیر همچنین بحث تشدید تحریم ها علیه کشورمان به جای توافق برجام و رفع تحریم، نقدینگی خود را تبدیل به دلار و سکه البته از طریق بازار جدید خرید اوراق این کالاها که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است کرده اند. این مسئله موجب شده تا بازار سکه و طلا بی رونق شود و واحدهای فروش تقاضای آنچنانی برای خرید نداشته باشد.

کوچ نقدینگی از بازار سکه و طلا به بازاربورس در پی انتشار اوراق سکه و ارز

این کارشناس بازار طلا و ارز خاطرنشان کرد: تغییر رویه سرمایه گذاران در خرید سکه در کنار کاهش قدرت خرید مردم به دلیل افزایش هزینه های زندگی باعث شده است تا بازار فروش سکه و مصنوعات طلا با رکود مواجه شوند، زیرا تقاضای چندانی برای خرید این کالاها در بازار وجود ندارد. رکودی که ناشی از افزایش قیمت طلا و سکه در بازار نیست بلکه حاصل اجرای برخی سیاست ها چون انتشار اوراق سکه و ارز همچنین افت ارزش پول ملی و در نهایت فشارهای اقتصادی بوده که بر مردم مستولی است در چنین شرایطی پس اندازی برای سرمایه گذاری ایجاد نمی شود تا آنها چون گذشته اقدام به خرید طلا و سکه کند.

کشتی آرای در ادامه افزود: این روزها بازار آرام و قیمت ها از ثبات نسبی خاصی برخوردارند و چنانچه تغییراتی در نرخ ها ایجاد شود خیلی بالا نیست. البته نقدینگی موجود در این بازار در پی انتشار اوراق سکه و ارز به این بازارها کوچ کرده طوری که آندسته از سرمایه گذاران خرد و کلانی که متقاضی سکه و ارز بودند سمت وسوی بازار جدید خرید اوراق این کالاها را در پیش گرفته اند به همین دلیل است که بازار سکه و طلا چند روزی است به نسبت گذشته رونق چندانی ندارد. چنین موضوعی باعث شده است تا مصرف مصنوعات طلا نیز کم شود. هر چند با رسیدن فصول سرد و کم شدن مراسماتی چون عقد و عروسی، جشن ها و اعیاد معمولا بازار فروش مصنوعات طلا کم می شود اما هم اکنون فروش اوراق سکه و ارز بیشترین تاثیری را در کاهش فروش این کالا در بازار به جای گذاشته است.

کاهش نرخ تورم نرخ واقعی ارز را کاهش می دهد نه سیاست های مقطعی زودگذر

پیمان مولوی، کارشناس بازار و عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز درباره تاثیرگذاری سیاست بانک مرکزی در انتشار اوراق سکه و ارز در بازار آنطور که قیمت ها در این بازار کاهشی شود، گفت: چنین اقداماتی فقط به عنوان یک موانع یا ضربه گیر جلو رشد مقطعی قیمت ها را در این بازار گرفته است، این اقدام هر چند می تواند در کوتاه مدت مانع جهش و یا ادامه رشد قیمت ها در بازار طلا و ارز شود اما نباید اینگونه پنداشت که سیاستی درست برای ساماندهی قیمت ها در بازار ارز و سکه است زیرا کاهش اصولی قیمتها در بازار ارز نیازمند اعمال سیاست گذاری های درستی است که بتواند نرخ تورم را در کشور کاهشی کند.

وی کاهش قیمت ارز در کشور را بنیادی دانست و گفت: کاهش ارزش پول ملی نیز همینطور است و تا زمانی که تورم در کشور مهار و کاهشی نشود افت قیمت ارز به شکلی قابل توجه محال بوده و رسیدن به این شرایط نیازمند برنامه ریزی اصولی است. بنابراین ارایه برنامه ها و سیاست هایی چون انتشار اوراق ارز و سکه و فروش آن در بورس بی تردید مسکنی بیش نیست، بنابراین بانک مرکزی به جای چنین مانورهایی باید برنامه های خود را در مسیر کاهش نرخ تورم و تغییر سیاست های پولی متمرکز کند.

بنا به این گزارش، پس از افزایش قیمت ها در بازار سکه و ارز در چند هفته گذشته و رسیدن قیمت دلار به ۳۷ هزار تومان همچنین عبور سکه از ۱۷ میلیون تومان، بانک مرکزی اقدامات خود را با هدف جلوگیری از رشد قیمت این کالاها با عرضه انبوه ارز به بازار به کار گرفت. اقدامی که در آن مقاطع خیلی جوابگو نبود تا اینکه با انتشار اوراق سکه و ارز زمینه جذب سرمایه ها از چنین بازاری را به بورس با انتشار اوراق این کالاها فراهم کرد. هر چند چنین رویکردی از سوی بانک مرکزی باعث شد تا قیمت ها تا حدودی کاهشی و مانع از رشد نرخ ها در این بازار شود. اما معلوم نیست در آینده سرنوشت چنین بازارهایی با توجه به رشد نرخ تورم در کشور چگونه شود. کارشناسان معتقدند؛ تنها راهکار کاهش واقعی قیمت ارز در بازار مهار نرخ تورم است، نه سیاست هایی که آثار مثبت آن کوتاه مدت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی