اوکراین

یک ژنرال‌ ارشد آمریکایی در ژاپن گفت که مقاومت «موفق» غرب در برابر روسیه در جنگ اوکراین، حاصل برنامه‌ریزی قبلی بود و حضور نظامی آمریکا در ژاپن هم برای آمادگی در برابر حمله احتمالی چین به تایوان است.

به گزارش ایران‌پژواک، جیمز بیرمن، ژنرال ارشد آمریکایی در مصاحبه با «فایننشال تایمز» گفت: فکر می‌کنید چرا در اوکراین به این حد از موفقیت دست یافتیم؟ بخشی از آن به این دلیل است که پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، ما با جدیت فراوان به دنبال آماده‌سازی برای مناقشه‌های آتی رفتیم؛ از آموزش اوکراینی‌ها و مستقر کردن تجهیزات لازم گرفته تا مشخص کردن مواضعی که می‌توانیم از آن‌ها به اجرا یا پشتیبانی از عملیات‌ها بپردازیم.

او گفت: ما این کار را فراهم کردن بسترهای لازم می‌نامیم. در ژاپن، فیلیپین و دیگر مناطق هم مشغول همین کار هستیم.

براساس گزارش ورلد سوسیالیست وب‌سایت (wsws)، به بیان دیگر، این ژنرال آمریکایی می‌گوید که آمریکا برای چین دام گسترده تا آن را وادار به حمله به تایوان کند، همانطور که با به راه انداختن کودتای ۲۰۱۴ در اوکراین – که به سرنگونی دولت وقت حامی مسکو منجر شد – روسیه را وادار به حمله به اوکراین کرد.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و استفاده از گزینه نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتن آن می‌داند.

بیرمن، فرمانده نیروهای دریایی پنتاگون در ژاپن و فرمانده دسته سوم نیروهای دریایی اعزامی آمریکاست، نیروهایی که تنها نیروی واکنش سریع آمریکا در خارج از مرزهای این کشور هستند. این بدین معناست که در صوررت بروز هرگونه مناقشه‌ای میان آمریکا و چین، بیرمن و نیروهای تحت امرش در خط مقدم آن هستند.

امروزه تحول گسترده‌ای در این نیروها روی داده و آن‌ها از «مبارزه با تروریسم در خاورمیانه» به گروه‌هایی کوچک‌تر تغییر شکل داده‌اند که بر عملیات‌های سریع و مخفیانه در جزایر شرق آسیا و غرب اقیانوس آرام متمرکز هستند، مناطقی که در آن‌ها چین سعی دارد دسترسی‌ها را محدود کند.

تمرینات نظامی مشترک آمریکا و ژاپن افزایش یافته و هدف آن یکپارچه‌سازی هرچه بیشتر نیروهای دو کشور است.

علاوه بر این، بیرمن اشاره کرد که با همکاری‌های صورت گرفته بین آمریکا و فیلیپین، پنتاگون انبارهای تسلیحات و تجهیزات تدارکاتی خود در این کشور را از پنج انبار به ۱۰ انبار افزایش می‌دهد. او گفت: این کار باعث می‌شود که در آغاز عملیات‌های مختلف، واشنگتن یک قدم جلوتر باشد.

طرح آمریکا برای جنگ با چین که «نبرد دریایی‌-هوایی» نام دارد، شامل حمله هوایی و موشکی گسترده علیه پایگاه‌های نظامی و صنایع استراتژیک چین است و کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها هم در آن دخیل هستند. پنتاگون بیش از پیش نگران توانایی‌ چین در دفاع از قلمرو خود و اعمال کنترل بر دریاهای همجوارش شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی