خودرو

واردکنندگان خودرو با برداشت فقط ۱۵ درصد از سود فروش خودرو و واریز آن به حساب دولت مخالفت کرده و وزرات صمت نیز قصد ندارد از این بند کوتاه بیاید.

به گزارش ایران‌پژواک، با وجود گذشت حدود یک ماه از ورود چند ده دستگاه خودروی وارداتی به کشور، سرنوشت ترخیص و عرضه این خودروها همچنان در تعلیق است.

ابتدای دی ماه سال جاری بعد از ماه‌ها کش‌مکش بالاخره ۲۲ دستگاه خودروی کیا به کشور وارد شد. دو هفته پس از آن نیز خبر واردات ۱۲۰ دستگاه خودروی دیگر از محصولات هیوندای توسط وزارت صمت منتشر شد اما با اینکه وزیر صمت قول عرضه ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی تا خرداد ماه سال ۱۴۰۲ را داده بود، همچنان در بهمن ماه خبری از عرضه این خودروها نیست.

هفته گذشته وزیر صمت دستور پیش فروش خودروهای وارداتی وارد نشده را صادر کرد که در صدر آن‌ها محصول چانگان سایپا قرار داشت اما بورس کالا جلوی این تصمیم ایستاد و گفت که اجازه نمی‌دهد خودروهایی که قبض ترخیص از گمرک را ندارند در بورس عرضه شوند. اما دو روز بعد گمرک اعلام کرد که تا حق‌السهم دولت از محل فروش خودروهای وارداتی به حساب خزانه واریز نشود، اجازه ترخیص خودروهای وارداتی را نخواهد داد.

معاون گمرک در این زمینه گفته است: «تفاوت قیمت فروش باید از طریق بورس به حساب گمرک واریز شود و در آن زمان پروانه قطعی ترخیص صادر خواهد شد. بنابراین تا زمانی‌که خودرو در بورس به فروش نرسد، برای خودروهای موجود در گمرک پروانه ترخیص صادر نمی‌کنیم.»

تا به اینجای کار بورس کالا و گمرک دو رویه مخالف یکدیگر را در پیش گرفتند اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود. براساس اطلاعات کسب شده از سوی خبرنگار فراز اکنون مساله فقط رویه متفاوت بورس کالا و گمرک نیست بلکه واردکنندگان خودرو نیز با برداشت فقط ۱۵ درصد از سود فروش خودرو و واریز آن به حساب دولت مخالفت کرده و وزرات صمت نیز قصد ندارد از این بند کوتاه بیاید.

گرچه هنوز دستورالعمل واردات خودرو از سوی وزارت صمت منتشر نشده اما براساس مصوبه واردات خودرو تصویب شده توسط هیأت وزیران، محل عرضه خودروهای وارداتی در بورس خواهد بود و طبق توافق وزرای اقتصاد و صنعت و پس از تصویب در شورای عالی بورس، سود بیش از ۱۵ درصدی فروش خودروهای وارداتی نسبت به قیمت پایه از طریق بورس کالا باید به خزانه واریز ‌شود.

حالا اطلاعات رسیده به فراز نشان می‌دهد که محل درگیری اصلا بورس کالا و گمرک نیست بلکه مناقشه میان وزارت صمت و واردکنندگان خودرو وجود دارد و واردکنندگان خودرو از اینکه صرفا به پیمانکاری برای دولت تبدیل شده اند گلایه دارند. به نظر می‌رسد تا برطرف نشدن این مشکل نیز خبری از عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا نخواهد بود. اکنون \رسش اینجاست که اگر چنین مشکلی وجود دارد چرا وزیر صمت دستور عرضه قبل از ورود خودروهای وارداتی را در بورس کالا داده بود؟

تجربه عملکردی بورس کالا در این مدت نشان داده که تا اینجا اهل کوتاه آمدن در مقابل فشارها نبوده. حالا از اینجا به بعد باید دید در این درگیری چهارجانبه چه کسی پیروز میدان خواهد شد و تا مشخص نشدن نتیجه نباید منتظر عرضه خودروهای وارداتی بود. حداقل باید امیدوار باشیم این بار خودروهای وارداتی به سرنوشت خودروهای خاک خورده در گمرک دچار نشوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی