انگلیس

رئیس فعلی کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس از این کمیته خواست تا به خلاء قانونی نظارت بر کار نیروهای ویژه این کشور رسیدگی کنند.

به گزارش ایران‌پژواک از الجزیره، مطالعه گروه تحقیقاتی «اقدام علیه خشونت مسلحانه» نشان داد که نیروهای ویژه انگلیس در عملیات‌های مخفیانه و بدون موافقت پارلمان انگلیس، در ۱۹ کشور از جمله سوریه، سودان، یمن، تنگه هرمز، سومالی، الجزایر، عراق و پاکستان شرکت داشتند.

این گروه تحقیقاتی گزارش خود را بر مبنای اطلاعات فاش شده در مطبوعات انگلیس و سایر رسانه‌های جهان از سال ۲۰۱۱ تهیه کرده است.

نیروهای ویژه انگلیس که به صورت مخفیانه و بدون اطلاع پارلمان این کشور فعالیت می‌کنند، از نیروهای سرویس هوایی ویژه (SAS)، سرویس دریایی ویژه (SBS) و هنگ شناسایی ویژه (SRR) و … تشکیل می‌شود و به طور مداوم تحت دستور نخست وزیر و وزیر دفاع بریتانیا برای انجام مأموریت‌های پرخطر مستقر می‌شوند.

مطالعه گروه تحقیقاتی اقدام علیه خشونت، که امروز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد که نیروهای ویژه انگلیس برای شرکت در درگیری‌های مسلحانه بین‌المللی بدون کسب مجوز قبلی پارلمان این کشور در مناطق مختلف جهان فعالیت می‌کنند.

این گروه تحقیقاتی افزود که فعالیت‌های این نیروهای ویژه به دلیل ارتباط شأن با برخی اقدامات از جمله ترور شهروندان انگلیسی در عراق و سوریه، مخفی کاری کشتار غیرنظامیان در افغانستان، مشارکت در درگیری یمن و … بحث برانگیز بوده است.

این فعالیت‌های مشکوک و بحث برانگیز باعث شد که اعضای پارلمان انگلیس و کمیته‌های مربوطه آن، خواستار شفافیت و نظارت بیشتر بر کار نیروهای ویژه باشند.

فرمانده این نیروهای ویژه، تنها در قبال وزیر دفاع و نخست وزیر انگلیس پاسخگو است و بنابراین هیچ نظارت پارلمانی بر کار این نیروها وجود ندارد. این درحالی است که فعالیت‌های سرویس اطلاعات خارجی انگلیس "MI۶" تحت نظارت کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس قرار دارد.

«جولیان لوئیس»، رئیس فعلی کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس، از این کمیته خواست تا به خلاء قانونی نظارت بر کار نیروهای ویژه این کشور رسیدگی کنند. درخواست‌های مشابهی نیز از سوی دیگر نمایندگان پارلمان از جمله «کریسپین بلانت»، رئیس کمیته بین المللی مجلس عوام انگلیس، «دیوید دیویس»، «مالکوم ریفکیند» و دادستان کل سابق بریتانیا «دومینیک گریو» صادر شده است.

جزئیات فعالیت نیروهای ویژه انگلیس در کشورهای عربی و اسلامی از سال ۲۰۱۱ به شرح زیر است:

سودان: نیروهای ویژه بریتانیا در تخلیه دیپلمات‌های انگلیسی و خانواده‌های آنها از مناطق درگیری در سودان شرکت داشتند. آنها این عملیات را با همکاری نیروهای فرانسوی و آمریکایی انجام دادند.

الجزایر: در ژانویه ۲۰۱۳، پس از حمله به تأسیسات گازی در جنوب الجزایر، انگلیس گروه کوچکی از نیروهای ویژه خود را به این کشور فرستاد.

تنگه هرمز: اعزام نیروهای ویژه برای نظارت بر فعالیت‌های ایران در اطراف جزیره قشم در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز.

عراق: نیروهای ویژه لندن بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ عملیات‌هایی را در عراق انجام دادند که شامل جمع‌آوری اطلاعات در مورد گروه‌های مسلح، حمایت از نیروهای اقلیم کردستان و همچنین تهیه فهرستی از داعشی های انگلیسی تحت تعقیب بود.

لیبی: نیروهای ویژه بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در عملیات‌هایی چون تعقیب معمر قذافی، رئیس‌جمهور سابق لیبی و آموزش نیروهای مسلح این کشور شرکت داشتند.

سوریه: لندن نیروهای ویژه ای را برای آموزش مخالفان مسلح سوری و جمع آوری اطلاعات امنیتی در این کشور مستقر کرد.

یمن: نیروهای ویژه انگلیس عملیات‌هایی چون آزادسازی گروگان‌ها و ارائه آموزش و پشتیبانی به نیروهای یمنی طرفدار عربستان سعودی انجام دادند.

پاکستان: اعضای سرویس ویژه لندن با همراهی نیروهای آمریکایی در عملیات شناسایی و از بین بردن اعضای برجسته القاعده و طالبان شرکت داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی