داروخانه

یک مخاطب گفت: «بنده داروساز هستم، نزدیک ۳۰ سال سابقه کار دارم، در هیچ مقطعی وضع دارو اینقدر بد نبوده . واقعا خجالت آور است که ۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب وضع ما در مورد دارو اینچنین باشد. کمبود دارو امروز از داروهای شیمی درمانی و ام اس و تخصصی رسیده به آنتی بیوتیک و شربت استامینوفن و بروفن و سرم‌های تزریقی و آمپول‌های پرمصرف عمومی.»

به گزارش ایران‌پژواک، تهیه دارو این روزها سخت شده است، برخی از انواع داروها به‌راحتی در دسترس نیستند و مردم سرگردان کوچه و خیابان شده‌اند. تا قبل از این شاید تصور کمبود داروهای بیماران خاص دور از ذهن نبود اما کسی فکرش را نمی‌کرد یک روز کمبود آنتی‌بیوتیک و شربت دیفن هیدرامین سبب نسخه گردانی مردم از این داروخانه به داروخانه‌ی دیگر شود.

روند افزایشی کمبود دارو

«داروی دیفن هیدرامین برای دختر ۱/۵ ساله‌ام می‌خواستم نداشتند، گفتند نه دیفن‌هیدرامین کامپاند و نه دیفن‌هیدرامین ساده ندارند.» این بخشی از پیام یکی از مخاطبان است که برای وضعیت کمبود دارو نوشته است. البته این تنها پیامی نیست که درباره کمبود دارو نوشته شده است.

مدتی قبل که زمزمه‌های کمبود دارو شنیده شد، خبرانلاین از مخاطبان خود خواست تجربه‌شان از مراجعه به داروخانه‌ها را بنویسنند، برای همین شایان نوشته که «لووتیروکسین خارجی اصلا پیدا نمی‌شه، با توجه به کم کاری شدید تیروییدم فلوشیپ ما هم تاکید بر استفاده از نوع خارجی آن دارد.»

در واکنشی مشایه یکی از مخاطبان نوشته: «لووتیروکسین خارجی پیدا نمیشه ومتأسفانه لووتیروکسین ایرانی تاثیری ندارد .و اگر مجبور شویم که ایرانی مصرف کنیم کم کاری تیرویید افزایش می‌یابد.»

مخاطب دیگری که خودش را امید معرفی کرده برای خبرآنلاین نوشته: «شربت آزیترومایسین، سفکسیم و شربت هیدروکسی‌زین» جزو داروهایی بوده که نتوانسته آن‌ها را در داروخانه‌ها تهیه کند. همچنین یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نظزخواهی بیان می‌کند: «استامینوفن کودک ایرانی هم پیدا نمیشه.»

حمید از دیگر مخاطبان خبرآنلاین که خودش را داروساز معرفی کرده برای ما می‌نویسد: «بنده داروساز هستم . نزدیک ۳۰ سال سابقه کار دارم، در هیچ مقطعی وضع دارو اینقدر بد نبوده . واقعا خجالت آور است که ۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب وضع ما در مورد دارو اینچنین باشد. کمبود دارو امروز از داروهای شیمی درمانی و ام اس و تخصصی رسیده به آنتی بیوتیک و شربت استامینوفن و بروفن و سرم‌های تزریقی و آمپول‌های پرمصرف عمومی. دلایل بسیار زیاد و متعدد است، اما واقعا مشکلات و بی برنامگی و عدم مدیریت و .... بیداد می‌کند، در عجبم که در این شرایط هم صدای کسی در نمی آید و هیچ وزیری استیضاح نمی‌شود.»

کمبود دارو قابل پیش‌بینی بود

اما با این وجود مساله کمبود دارو چیزی نبود که قابل پیش‌بینی نباشد، مدتی قبل احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور از قابل پیش‌بینی بودن این وضعیت دارویی نوشت: پیرو مذاکره تلفنی حدود ۳ ماه قبل و پیش‌بینی کمبود دارو به دلیل اقدامات ناصواب و غیرمسئولانه مسئولین سازمان غذا و دارو در طرحی به نام دارویار، به دلیل عدم توجه به تذکرات دیده بان شفافیت و عدالت منجر به کمبود دارو شد.»

توکلی در نامه خود یادآور شد که: «جهت اطلاع جنابعالی الان در حدود ۲۰۰ قلم از اقلام دارویی در معرض کمبود هستند که ۸۰ تای آن در مرحله بسیار پرخطر و مابقی در مراحل بعدی قرار دارند که اگر تدبیر نشود و در بر همان پاشنه بچرخد، کمبود آنها نیز به زودی بروز و نمود پیدا می کند. پس با تصمیم دولت باید کل تولید کنندگان این ۲۰۰ قلم را تحت تعقیب و برخورد قرار دهید و مقصر اصلی را رها نمایید.»

نکته قابل توجه درخصوص کمبود دارو این است که این‌بار فقط تحریم‌ها در آن اثر نداشت، بلکه ممانعت شرک‌های تولید داخل هم در ایجاد وضع موجود نقش‌آفرینی کرد. قبل‌تر همایون سامه یح نجف آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی می‌گوید: «متاسفانه شایعه‌ای شده و خبری به گوش شرکت‌های داروسازی و توزیع دارو رسیده که مواد اولیه گران و یا واردات آنها کم شده است. بعضی شرکت‌های توزیع، دارو را در کارخانه‌ها نگه داشتند و حتی کارخانه‌هایی که مواد اولیه داشتند به‌خاطر اینکه تغییر قیمت ایجاد خواهد شد از تولید دست نگه‌داشتند و در نهایت باعث ایجاد معضل شده‌اند. در نهایت کسانی هستند که جهت سو استفاده‌های مالی به مسئله کمبود دارو دامن می‌زنند.

اما بعد از همه کشمکش‌ها وزارت بهداشت بالاخره با نادیده گفتن طرح دارویار اقدام به وارد کردن ۵۰ تن از انواع آنتی‌بیوتیک کرد تا شاید حداقل این مشکل رفع شود، درهمین‌باره پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت به خبرگزاری‌ها گفت: «اطمینان داریم با افزایش ظرفیت داخلی تولید آنتی‌بیوتیک و ورود محموله پشتیبان جدید، بازار این محصول حداکثر تا پایان آبان به نقطه اشباع خواهد رسید.»

حالا باید دید آیا تا پایان آبان مشکل کمبود دارو در داروخانه‌ها رفع می‌شود؟

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی