صنایع فولاد

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس معتقد است: از آنجاکه صنایع فولاد آب‌بر است لذا این صنایع باید در مناطقی بنا شوند که دارای آب مناسب است تا به بخش کشاورزی و شرب فشاری وارد نشود.

«جلال محمودزاده» عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری ایران پژواک پیرامون میزان مصرف صنایع فولاد مستقر در استان اصفهان از آب زاینده‌ رود، گفت: در زمینه میزان دقیق مصرف صنایع فولاد از آب زاینده رود اطلاعاتی دقیقی ندارم، اما صنایع فولاد آب‌بر است. به خاطر این موضوع، این صنایع باید در مناطقی بنا شود که دارای آب مناسب است تا به بخش کشاورزی و شرب فشاری وارد نشود و در همین حال آب موردنیاز صنعت نیز تامین شود.
وی، توضیح داد: برای ایجاد صنایع جدید در مناطق مختلف باید بر اساس آمایش سرزمین و نیاز آبی صنایع، تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.
محمودزاده ، اشاره کرد: صنایع فولاد که در اصفهان بنا شده، مربوط به سال‌های قبل و زمانی است که بارش‌ها در این منطقه فراوان بوده است و آن مناطق هنوز با تغییر اقلیم روبه‌رو نبوده‌اند. بنابراین از این پس باید در مناطقی که متوسط بارندگی سالیانه بیشتری دارند، صنایع و فعالیت‌های پایین دستی ایجاد شوند تا سایر بخش‌ها دچار مشکل نشوند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، بیان کرد: ما معتقدیم که صنایع ایجاد شده فعلی از بابت ایجاد اشتغالی که به‌دنبال داشته‌اند باید حفظ شوند و آب مصرف شده نیز با برنامه‌ریزی‌های دقیق به سدها بازگردانده شود تا کمترین هدررفت را در صنایع داشته باشیم.
محمودزاده، تاکید کرد: در مناطق اذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و... بارندگی و منابع آبی زیادی وجود دارد. حد زیادی از منابع آبی اذربایجان غربی به کشورهای همسایه صادر می‌شود و در بعضی از دشت‌های اذربایجان غربی مشکل فراوانی آب داریم.
وی، تشریح کرد: برای ایجاد صنایع و فعالیت‌های پایین دستی در این استان‌ها که دارای بارندگی بالای 400 میلی متر مربع در سال دارند، باید تلاش صورت گیرد.
نماینده مهاباد در مجلس، افزود: مهاباد دارای سدی با ظرفیت 220 میلیون متر مربع است و سالی یکبار آب را رها می‌کنیم تا آب دیگری که پشت سد است را نگه  داریم. در مناطق اذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و... آب به اندازه‌ای است، که در اختیار صنعت قرار گیرد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گفت: 40 درصد از اراضی آبی این منابق زیر پوشش آبیاری مدرن است و مابقی این درصد به‌صورت سنتی آبیاری می‌شوند. اگر 100 درصد آبیاری این مناطق را تحت پوشش آبیاری مدرن درآوریم، آب بیشتری را می‌توانیم برای استفاده صنایع، ذخیره‌سازی کنیم.
محمودزاده در پایان اشاره کرد: در مناطق مرکزی کشور و استان اصفهان به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، در صورتی که آبیاری مدرن را در اراضی کشاورزی تحقق بخشیم، باز هم نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز صنایع فولاد و فعالیت‌های پایین دستی باشیم. همانطورکه در حال حاضر از منابع آبی مناطق مرکزی و اصفهان استفاده می‌شود و ماحصل تولید فولاد را در کل کشور پخش و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند در همین راستا نیز بر اساس نیاز آبی عمل کنیم و در مناطق مستعد، این صنایع را ایجاد کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی