• ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
  • کد خبر: 26525
کاخ نیاوران

بازدید از موزه‌های مجموعه فرهنگی ‌تاریخی نیاوران طی روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ سال ۱۴۰۰ از رشد ۹۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ برخوردار بود.

به گزارش ایران پژواک به نقل از کمیته اطلاع‌ رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، طی روزهای ۲۷ تا پایان ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰، یک‌هزار و ۹۵۵ نفر از مجموعه فرهنگی ‌تاریخی نیاوران بازدید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد ۹۵ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بازدید از پنج موزه فعال این مجموعه در سال ۱۴۰۰، ۶ هزار و ۶۷۳ نفر بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۲۳۲ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، آمارها نشان می‌دهد واکسیناسیون سراسری در افزایش بازدید گردشگران از مجموعه فرهنگی ‌تاریخی نیاوران تأثیرگذار بوده است.

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در طول تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۱، یکم تا دوازدهم فروردین همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرای علاقه‌مندان و دوستداران تاریخ، هنر و میراث فرهنگی کشور است. فروش بلیت ورودی این مجموعه تا ساعت ۱۷:۰۰ انجام می‌شود.

مجموعه نیاوران روز شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ همزمان با روز طبیعت تعطیل است.

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود ۱۱ هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است، بناهای این مجموعه متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است.

ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را برای اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می‌دهد تا در منطقه‌ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند. در کنار روستایی که گُرده وی یا گُرده به خوانده می‌شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلی شاه که در جای نیزار ایجاد شد را نی آوران نامیدند که بعدها به نام نیاوران مشهور شد.

محمدشاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده‌ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه کاخ صاحبقرانیه را در این باغ ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است. در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن برای سکونت وی و خانواده‌اش ساخته شد.

اکنون محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ کتیبه‌هاست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی