مکرون

بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه موسسه اینوپ در انتخابات پارلمانی فرانسه هیچکدام از جناج‌ها موفق به کسب اکثریت آرا نشده است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از دویچه وله، در دور نهایی انتخابات که روز یکشنبه، ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) برگزار شد جناح میانه‌رو به رهبری امانوئل مکرون از مجموع ۵۷۷ کرسی به ۲۱۰ تا ۲۵۰ کرسی می‌رسد. برای کسب اکثریت مطلق ۲۸۹ کرسی لازم است.

در پارلمان آتی فرانسه ائتلاف چپ جدید به رهبری ژان لوک ملانشون، بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ نماینده خواهد داشت و راست افراطی به رهبری مارین لوپن ۸۰ تا ۱۰۰ کرسی را کسب خواهد کرد.

نتیجه انتخابات ضربه بزرگی برای جناح میانه‌رو و رئیس جمهوری به شمار می‌رود، جناحی که تاکنون اکثریت مطلق را در مجلس در اختیار داشته است.

انتخابات پارلمانی فرانسه که اندکی پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود به عنوان تاییده‌ای برای رئیس جمهور منتخب تلقی می‌شود و به طور معمول همان نیروی سیاسی که نامزدش در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده اکثریت مطلق را به‌دست می‌آورد.

البته گرچه جناح مکرون به اکثریت مطلق دست نیافته اما قوی‌ترین نیروی پارلمان است. با وجود این برای عملی‌کردن طرح‌های خود به گروه‌های دیگر وابسته است.

مکرون در روزهای گذشته خطاب به مردم کشورش بارها تکرار کرده بود که اگر جناح او در دور دوم انتخابات اکثریت مطلق را کسب نکند، هرج‌ومرج فرانسه را تهدید خواهد کرد.

او تاکید کرده بود: «ما به یک اکثریت قابل اتکا نیاز داریم تا بتوانیم نظم را، چه در خارج و چه در داخل مرزهایمان، تضمین کنیم.»

در دور اول انتخابات پارلمانی که یکشنبه گذشته برگزار شد، جناح میانه‌رو با ۸/ ۲۵درصد آرا و ائتلاف نیروهای چپ متشکل از حزب چپ، سوسیالیست‌ها، سبزها و کمونیست‌ها به رهبری ژان‌لوک ملانشون ۷/ ۲۵رصد آرا را کسب کرده بودند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی