واردات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به پلتفرم‌های خودرویی موجود در کشور، عمده واردات خودرو مربوط به محصولات کمتر از ۱۰ هزار دلار خواهد بود تا هم سبد محصولات ما کامل شود و هم قابلیت داخلی‌سازی تدریجی داشته باشند.

به گزارش ایران پژواک، «سیدرضا فاطمی امین» در پایان نشست خبری در پاسخ به ایرنا افزود: آیین نامه واردات خودرو ۱۰ بندی است که در دولت مطرح شده و بر سر یکی از بندهای آن بحث و بررسی وجود داشت که در حال رفع و رجوع است.

وی پیش بینی کرد: از زمان ابلاغ آیین نامه خودرو، واردات نخستین دسته از خودروها دست‌کم دو ماه به طول بینجامد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: واردات خودرو با دو دلیل پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و همچنین کامل کردن سبد محصولات داخلی در دستور کار است.

فاطمی‌امین بیان داشت: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما تقاضا بین ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون دستگاه بود، همچنین عدم انجام واردات از سال ۹۷ و وجود چندین میلیون خودرو فرسوده در کشور یک تقاضای انباشته را برای آن ایجاد کرده است به تفاوت قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای و بازاری در برخی از خودروها انجامیده است.

وی گفت: امسال برای تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری، وانت، تجاری و سنگین برنامه از خودروسازان گرفته شده است که بخشی از تقاضا را تامین خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سبد محصولات موجود در کشور ناقص است، با توجه به اینکه سه پلتفرم خوب مربوط به خودروهای شاهین، تارا و ال ۹۰ در کشور داریم که اتفاقاً همین محصولات قیمت‌های بالایی دارند و دیگر پلتفرم ها قابل توسعه نیستند، بنابراین در نظر داریم محصولات اقتصادی به طور مثال زیر ۱۰ هزار دلار که با قدرت خرید مردم تناسب داشته باشند، وارد کنیم.

وی ادامه‌داد: اینکه این خودروها از کدام کشور وارد شود کار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اما باید چند قید همچکن خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد.

فاطمی‌امین تصریح کرد: واردات خودروهای دست دوم و کارکرده ممنوع است.

تعرفه واردات خودروها

وی درباره تعرفه واردات خودروها نیز گفت: تعرفه واردات برای خودروهای برقی و هیبریدی ۱۰ درصد و برای سایر خودروها بالای ۴۵ درصد خواهد بود.

فاطمی‌امین ادامه‌داد: همچنین تعرفه واردات پایینی برای خودروهای اقتصادی در نظر رگفته می‌شود تا هزینه‌ها به مردم منتقل نشود.

وی در خصوص برخی خودورهای دپو شده در گمرکات، یادآور شد: ‌این خودروها بدون ثبت سفارش گمرکی هستند و به همین دلیل پس از مدتی تحویل سازمان اموال تملیکی خواهند شد.

وزیر صنعت تصریح‌کرد: وزارت صمت هیچ برنامه‌ای برای این خودروها ندارد.

همکاری مشترک خودرویی با روسیه

وی اظهار داشت: صنعت خودروی روسیه پس از جنگ این کشور با اوکراین به‌شدت دچار مشکل شده و طرف‌های تجاری خارجی از این کشور خارج شده اند.

فاطمی‌امین گفت: با توجه به اینکه خودرویی نظیر ال۹۰ در این کشور تولید می شد که در ایران هم سابقه تولید دارد، اکنون مذاکراتی بین قطعه سازان دو کشور برای همکاری‌های مشترک قطعه‌ای شکل گرفته است و به هیچ عنوان موضوع پلتفرم مشترک مطرح نیست.

مخالف عرصه خودرو در بورس کالا نیستیم

وی افزود: عرصه خودرو در بورس کالا در هیچ کجای جهان سابقه ندارد و هرچند این موضوع حرفه‌ای نیست، اما مخالفتی هم با این مساله نداریم و معتقدی می‌توان از ساز و کار آن استفاده کرد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به توقف عرصه دو خودروی گروه بهمن در بورس کالا، تصریح‌کرد: در این زمینه رانت زیادی وجود داشت و از مدت‌ها قبل هشدار داده بودیم تا اینکه در نهایت یک روز مانده به عرضه آنها در بورس طی نامه‌ای، خواستار متوقف شدن عرضه آنها شدیم.

وی گفت: در این زمینه رانتخواران ناراضی با قوت ورود کردند و به فضاسازی منفی علیه وزارت صمت در رسانه‌ها پرداختند، در حالی که ما مانع از ایجاد رانت شده بودیم.

قرعه‌کشی خودرو

وزیر صمت درخصوص قرعه‌کشی خودروها خاطرنشان‌کرد: وزارت صمت هیچ سامانه جدیدی در این زمینه ایجاد نکرده، بلکه پیش از این ایران‌خودرو و سایپا دو سامانه مجزا برای این مهم داشتند که به دلیل تخلفات و سوءاستفاده‌هایی که انجام می‌شد، اعتراضاتی در این زمینه وجود داشت.

وی بیان‌داشت: ‌وزارت صنعت در این زمینه دو کار انجام داد، نخست؛ به‌جای عرضه خودروها به صورت قطره‌چکانی و هفتگی در دو سامانه، قرعه کشی را به صورت چند ماه در میان با عرضه بیش از ۱۷۰ هزار خودرو انجام می‌دهد و دوم؛ بر فرآیند عرضه و فروش خودرو نظارت دارد.

فاطمی‌امین تاکید کرد: قرار نیست قرعه‌کشی برای همیشه ادامه داشته باشد، امروز نیز در برخی طرح‌های فروش که میزان عرضه از تقاضا بیشتر بوده، قرعه‌کشی حذف شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی