دکتر محمد رییس‌زاده

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به چالش انجام برخی اعمال درمانی از سوی پزشک‌نماها، گفت: در زمینه افرادی که پزشک نیستند، اما مداخلات غیر مجاز درمانی انجام می‌دهند، هم راهکار برخورد با آنها شفاف نیست و جایی برای مراجعه و شکایت وجود ندارد و هم قانون در این زمینه بسیار ضعیف است.

به گزارش ایران پژواک، دکتر محمد رییس‌زاده درباره فعالیت پزشک‌نماها، گفت: باید توجه کرد که آسیب مداخلات غیر مجاز در درمان مردم، بیش از حوزه‌هایی است که پزشکان مرتکب قصور می‌شوند. یک نکته مثبتی که در جامعه پزشکی وجود دارد، این است که در جامعه پزشکی راهکار برای شکایت وجود دارد و شفاف است؛ به طوری که اگر کسی از پزشکی که درمانش را انجام داده، شکایت دارد، می‌تواند کارش را پیگیری کند، اما در خصوص کسانی که پزشک نیستند، اما در حوزه سلامت مداخلات غیر مجاز دارند، هم به مراتب آمار بیشتر است و هم راهکار شفاف نیست و جایی برای مراجعه و شکایت وجود ندارد و هم قانون در این زمینه بسیار ضعیف است. به عنوان مثال اگر فردی در حوزه سلامت مداخله غیرمجاز انجام دهد، هر آسیبی که به فرد بزند، حداکثر جریمه‌اش ۱۰ میلیون تومان است و جالب است که این جرایم از چندین سال قبل که مصوب شده، متناسب با تورم رشد هم نکرده و بنابراین اصلا بازدارنده نیست. در این زمینه ما داریم کار را با وزیر دادگستری و رییس قوه قضاییه و مجلس، پیگیری می‌کنیم که مجازات مداخلات غیر مجاز در حوزه سلامت بازدارنده شود. آسیب‌های این بسیار زیادتر از قصور در حوزه پزشکی است.

لزوم اصلاح قانون در برخورد با پزشک‌نماها

رییس‌زاده گفت: بر این اساس گام اول اصلاح قانون بوده و آگاهی دادن به مردم نیز گام دوم است. انتظار داریم که وقتی مردم به جایی برای اقدامات درمانی مراجعه می‌کنند. حتما مجوزهای مربوطه را ببینند و هوشیار باشند و بررسی کنند که آیا این کلینیک یا مطب مجوز انجام چنین اقدام درمانی را دارد یا خیر و اگر مجوز دارد، تاریخش نگذشته باشد، تاریخ پروانه مطب، کلینیک و آزمایشگاه و ... نگذشته باشد و فردی که می‌خواهد یک اقدام درمانی را انجام دهد، مجوز این کار را دارد یا خیر. بنابراین آگاهی دادن به مردم بسیار مهم است که آسیب کمتری ببینند و حتما هم باید قانون اصلاح شود.

برای شکایت از پزشکانماها به کجا باید مراجعه کرد؟

وی گفت: در عین حال سازمان نظام پزشکی مرجع رسیدگی به شکایت از افراد عضو سازمان است. در زمینه افراد پزشک‌نما برای شکایت باید به دادسرا مراجعه شود. در مواردی هم که مطرح شده دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی اقدام و بررسی کردند، اما بازدارنده نیست و متاسفانه برخی از این افراد از جاهایی حمایت می‌شوند. بنابراین حتما باید به بحث اصلاح قانون و آگاهی دادن به مردم در این حوزه توجه شود.

سن بازنشستگی‌ پزشکان

رییس‌زاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمان بازنشستگی پزشکان و همچنین انجام اعمال جراحی به نام یک پزشک معروف اما از سوی دستیار وی، گفت: زمان بازنشستگی پزشکان رشته به رشته متفاوت است. به عنوان مثال پزشکی که می‌خواهد عمل جراحی حساسی مانند چشم را انجام دهد، نباید کوچکترین لرزش دستی داشته باشد، اما یک پزشک دیگر لزوما تنها در مطب ویزیت می‌کند، این دو باهم خیلی متفاوت است. از طرفی ممکن است فردی در سن ۵۰ تا ۶۰ سالگی هم باشد، اما به لحاظ جسمی صلاحیت کاری را نداشته باشد. بنابراین نمی‌توان در این زمینه یک عدد مطلق لحاظ کرد. به همین دلیل ما از انجمن‌های علمی خواسته‌ایم که انجمن به انجمن و رشته به رشته تصمیم‌گیری کنند. در عین حال از جامعه جراحان خواستیم که نظرشان را درباره جراحان هر رشته به صورت مکتوب ارائه دهند. بنابراین پیگیر موضوع هستیم.

به نام پزشک به کام دستیار!

وی افزود: اینکه کسی به عنوان دستیار پزشک و کنار پزشک کار کند، تخلف نیست، اما اگر دستیاری به نام یک پزشک کار کند، تخلف است. ما تعدادی پزشک‌نما داریم که با حوزه‌های مربوطه وضعیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم. مثلا فرد تکنیسین است و به نام یک جراح به صورت مستقل اقدام درمانی را انجام می‌دهد. این تخلف است و پیگیر آن هم هستیم، اما اگر پزشک ناظر باشد و کمک داشته باشد، موضوع روتینی بوده و تخلفی هم رخ نداده است. در حوزه پزشک‌نماها کشف هم به راحتی نیست. باید ناظر اتاق عمل در لحظه، وارد اتاق عمل شود تا متوجه شود که یک پزشک نما دارد عملی را انجام می‌دهد و اثبات هم شود که در آن لحظه پزشک اصلی نبوده است. این کار معاونت‌های درمان است و اگر گزارش کنند بررسی می‌شود. در این زمینه با دادسرای جرایم ویژه پزشکی هم جلساتی را داشتیم که برخوردها با این موارد تشدید شود.

وی تاکید کرد: مردم می‌توانند قبل از مراجعه به پزشک، به سایت سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند. نام اعضای سازمان نظام پزشکی با تاریخ پروانه مطب و رشته تخصصی‌اش در سایت قرار دارد و مشخص می‌شود که پزشک عضو سازمان نظام پزشکی هست یا خیر.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی