سازمان سنجش

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی ۴۸۰ متخلف کنکور امسال خبر داد و گفت: اما تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است.

به گزارش ایران پژواک، دکتر عبدالرسول پورعباس با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح حواشی کنکور امسال پرداخت و یا تاکید بر اینکه فرآیند این آزمون یک فرآیند یک ساله است، گفت: ما در کنکور سه مرحله قبل، روز برگزاری و بعد از پایان آزمون را داریم که مرحله اول مرحله تولید سؤال است که از بانک سؤال استخراج می شود و دفترچه های متعدد را تشکیل می دهد.

وی به فرآیند طراحی سؤالات کنکور اشاره و تصریح کرد: این مرحله یک فرآیند سنگینی است به طوریکه افراد در قرنطینه های طولانی و سخت هستند و سؤالات باید از دقت لازم برخوردار باشند. افراد حاضر در قرنطینه سؤالات را تهیه می‌کنند و سپس این سؤالات ممیزی می شوند و افرادی که از بانک سؤال بر می دارند در قرنطینه قرار گرفته و متخصصان آزمونی هستند. ما یک دوره چاپ داریم که در آن افرادی به مدت ۶ ماه در قرنطینه هستند هم طراحی یعنی دفترچه سازی را بر عهده دارند و هم سؤالات را استخراج و بسته بندی می‌کنند.

پورعباس تاکید کرد: امسال سه پاسخنامه و دفترچه داشتیم و ۴/۵ میلیون دفترچه تولید کردیم. این دفترچه ها با استفاده از نظام هوشمند باید به ۲۹۰۰ مرکز برسد. مجموعا ۱۲۴ هزار نفر در روند برگزاری آزمون حضور دارند.

به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، بسته بندی اولیه سؤالات برای شهرها ارسال می شود و بسته بندی ثانویه تحت نظارت نیروهای حفاظتی صبح آزمون باز می‌شود، بسته بندی سوم نیز در حوزه ها باز می‌شود که محتوای آن مشخص نیست و لایه نهایی بسته پیش روی داوطلب باز می‌شود. بنابراین تا لحظه ای که داوطلب بسته را باز می کند هیچ کس نمی تواند دفترچه را ببیند . امسال وزارتخانه هار و مراکز متعددی درگیر کنکور بودند؛ از وزارت کشور تا وزارت آموزش و پرورش و سایر مراکز امنیتی و حفاظتی و حتی شرکت‌های حمل و نقل کمک کردند.

وی یادآور شد: مرحله بعد، قرنطینه دوم است و آن برای زمانی است که پاسخنامه‌ها قرائت می‌شوند. پاسخنامه ها امانت داوطلبان نزد ما است. ما امسال یک تصمیمی گرفتیم که هر فرد سه پاسخنامه داشته باشد. چند دستگاهی که داشتیم برای قرائت این تعداد پاسخنامه کافی نبود و به همین منظور دستگاه های جدید خریداری شد.

پورعباس در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال اظهار کرد:تقلب در هر آزمونی ممکن است رخ دهد، اما تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است.در سال های اخیر روند تقلب به بعد از رسیدن سؤالات به داوطلب رخ داده است. تقلبی که قبلا بوده است نگاه به چپ و راست بوده که در سال های اخیر تکنولوژی به این مسئله وارد شده است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در حال حاضر تقلب این است که داوطلب عکس سؤالات را بیرون می فرستد و تقلب آنجا اتفاق می‌افتد که سؤالات حل شوند و به وسیله کیت های الکترونیک پاسخ‌ها به داوطلب برسند که البته در آزمون های چهارشنبه و پنجشنبه اتفاق چندانی رخ نداد و فقط یک عکس مخابره شد.

وی تاکید کرد: دلیل حساسیت آزمون روز جمعه این بود که رشته پزشکی یکی از مشاغل مورد اقبال داوطلبان است، از طرفی امسال ۹۶۰۰ هزار نفر ظرفیت برای رشته‌های پزشکی تعیین شده و برخی حاضرند میلیاردی خرج کنند حتی از مسیر ناصواب که به رشته‌های پزشکی برسند. به همین دلیل آزمون جمعه حساسیت ویژه ای داشت و انتظار داشتیم که عکس از جلسه آزمون بیرون بیاید. ابزار عکس گرفتن و ارسال آن خیلی پیچیده است و هنوز ابزاری نداریم که بتوانیم آن را کشف کنیم.

پورعباس گفت: ۱۲ شبکه بزرگ تحلف کنکور را شناسایی کردیم و تیم های حفاظت و امنیت توانستند آنها را بگیرند. یک مورد از این شبکه ها توانست بعد از آزمون عکس را بفرستد بیرون و سؤالات را پخش کرد. البته ما انتظار داشتیم و تدبیری اندیشیدیم که پاسخنامه در زمان کمتری در دست داوطلب باشد که این شبکه ها نتوانند پاسخ‌ها را ارسال کنند. این ابزارهای تقلب الکترونیکی گاه به اندازه یک نخود و یا اندازه پاک‌کن است. دراین راستا از ساعت ۱۰ تا ۱۲ تمام عوامل با سیگنال یاب در تمام حوزه ها درگیر بودند و تمام مشتریان متقلبان که می خواستند پاسخ را بگیرند را شناسایی کردیم و در این زمینه تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر را دستگیر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اولین عکس از کنکور تجربی بعد از ساعت ۹:۳۰ روز آزمون بیرون آمد، افزود: عوامل بیرونی این متقلبین ساعت ۹:۴۵ دقیقه می خواستند سیگنال پاسخ را به داوطلبان ارسال کنند ولی از آن زمان هر تلاش کردند که پاسخ ها را ارسال کنند سیگنال یابی که ما استفاده کردیم توانست آنها را پیدا کند. این افراد ۱ تا ۱۰ سال از آزمون محروم می شوند.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: تمام پاسخنامه ها قرائت می شود و اگر ارتباطی بین کلید تقلبی و پاسخنامه فردی مشاهده شود آن داوطلب هم شناسایی می شود. این کار به صورت مقایسه ای تکنیکی انجام می شود. ما تمام انرژی خود را گذاشتیم و تمام عوامل اجرایی ۱۵ شب نخوابیدند. قرائت پاسخنامه هم با پیشرفته ترین ماشین در دنیا انجام می‌شود و نمی گذاریم حتی یک مورد حقی ناحق شود.

پور عباس در خصوص انتشار دفترچه سؤالات نیز افزود: ما در سال های گذشته دو دفترچه عمومی و دفترچه اختصاصی را طراحی کردیم که بعد از آزمون دفترچه ها را بارگذاری می کردیم. قصد داشتیم در کنکور ۱۴۰۱ نیز دفترچه ها را بارگذاری کنیم اما نیروهای حفاظتی امنیتی توصیه کردند با توجه به فعالیت ویژه ای که متقلبان برای گروه تجربی داشتند، دفترچه در سایت قرار نگیرد چون مونتاژ می‌شود. از همین رو ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه دفترچه عمومی گروه علوم تجربی ساعت۱۱ و ۳۶ دقیقه دفترچه اختصاصی شماره ۲ و ساعت ۱۲:۴۵ دفترچه اختصاصی شماره ۳ و ساعت ۱۳:۱۵ دفترچه بهیاری و در این فاصله دفترچه های گروه های هنر و ریاضی و انسانی را هم بارگذاری کردیم.

وی تاکید کرد:چون بخش اصلی داوطلبان در سر جلسه بودند. چند ۱۰ میلیون بار دفترچه های کنکور دانلود شد و مورد استفاده قرار گرفت.

پورعباس ادامه داد ما بیش از ۷۰۰۰ صحت سنجی موبایل انجام دادیم چون ممکن بود برخی از داوطلبان فقط با نیت خاصی در آزمون شرکت کرده باشند و کار پیچیده و سنگینی انجام شد. وقتی طرح ارائه سه پاسخنامه را برای هر گروه آزمایشی اجرا کردیم، فرصت استفاده از ارسال پاسخ از بیرون را از متقلبان گرفتیم و در این زمینه سیگنال یاب هم بسیار بسیار کمک کرد. جوانان نخبه این دستگاه را ساخته اند و مطمئن هستم که کشورهای دیگر هم خواهان این دستگاه خواهند بود.

معاون وزیر علوم با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت آزمون های الکترونیک گفت: آزمون الکترونیک به این شکل است که هر داوطلب برای هر پاسخ یک پاسخنامه خواهد داشت و در محیط تحت کنترل به سؤالات پاسخ می دهد و آزمون به صورت ترکیبی از آنلاین و آفلاین خواهد بود و امکان حمله سایبری به آن وجود ندارد و ما این آزمون را طراحی کردیم به طوریکه اولین آزمون ملی به شکل الکترونیک آزمون سنجش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی است که به زودی برگزار می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی