انفجار

براساس تصاویر ماهواره‌ای جدید، دست‌کم هشت جنگنده‌ روسی در تازه‌ترین حمله به پایگاه هوایی ساکی در شبه‌جزیره کریمه آسیب دیده یا به کل منهدم شده‌اند. روسیه اما این ادعاها را رد می‌کند.

به گزارش ایران پژواک از گاردین، شامگاه چهارشنبه نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که دست‌کم ۹ هواپیمای روسیه پس از انفجارهای مهیب در پایگاه ساکی که روسیه می‌گوید یک کشته بر جای گذاشت و ۱۴ زخمی داشت و به ده‌ها خانه در نزدیکی آن خسارت وارد کرد، منهدم شدند.

گرچه کی‌یف علنا مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است اما یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که احتمالا این کار گروه‌های پارتیزان باشد.

زلنسکی در سخنرانی عصر چهارشنبه خود به این حمله اشاره کرد. او گفت: «تنها در یک روز، اشغالگران ۱۰ هواپیمای جنگی را از دست دادند: ۹ فروند در کریمه و یک فروند دیگر در جهت زاپروژیا. اشغالگران همچنین متحمل خسارات جدیدی از خودروهای زرهی، انبارهای مهمات و مسیرهای لجستیکی می‌شوند.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین ضمن خودداری از اظهارنظر درباره نقش احتمالی کشورش در انفجار یک انبار مهمات در شبه‌جزیره کریمه با لحنی طعنه‌آمیز گفت که منشاء این انفجار ته سیگارهای خاموش نشده بود.

وزیر دفاع اوکراین که به دانمارک سفر کرده است اظهار داشت: «فکر می‌کنم که نظامیان روس در این پایگاه هوایی یک قاعده خیلی ساده را فراموش کرده‌اند: "از سیگار کشیدن در مناطق خطرناک پرهیز کنید". همین!»

روسیه تلاش کرده است تا این حمله را کم‌اهمیت جلوه دهد و صدمه دیدن هواپیماها در این انفجارها را رد کرده و تنها پذیرفته که "تعدادی مهمات هواپیما" در یک انبار در این تاسیسات منفجر شده است.

با این حال، به نظر می‌رسد عکس‌های ماهواره‌ای جدید منتشر شده نشان می‌دهد که چندین هواپیمای جنگنده در پایگاه نظامی نووفدوریوکا واقع در غرب کریمه منفجر شده‌اند و شواهد جدید از احتمال حمله هدفمند حکایت دارند.

این تصاویر متعلق به شرکت پلنت لبز مستقر در ایالات متحده است و نشان می‌دهد که مناطق وسیعی از خاک سوخته و آسیب به باند فرودگاه را در کنار بقایای سوخته شده هواپیماهای نظامی نشان می‌دهد.

تصاویر گرفته شده از سوی این اپراتور ماهواره‌ای خصوصی در حوالی ساعت ۸ صبح روز ۹ اوت - تقریباً چهار ساعت قبل از حمله - و حدود ساعت ۴:۴۰ بعدازظهر در ۱۰ اوت را نشان می‌دهد که حداقل هشت هواپیمای پارک شده در بیرون آسیب دیده یا منهدم شده است.

تصاویر قبل و بعد، اولین تایید مستقل از آسیب وارده به پایگاه است و سوالاتی را در مورد چگونگی حمله به مکانی ایجاد می‌کند که بیش از ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) از خط مقدم جنگ فاصله دارد.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به بی‌بی‌سی گفت که لندن همچنان در تلاش برای اثبات حقایق در مورد انفجارهای این پایگاه هوایی است، اما اضافه کرد که بعید است سلاح‌های غربی در آن دخالت داشته باشند. او استدلال کرد که این پایگاه هوایی یک "هدف مشروع" برای نیروهای مسلح اوکراین است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی