دلار

طبق اعلام بانک مرکزی، اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال از روز شنبه هفته آینده می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نسبت به خرید اوراق ارزی اقدام کنند.

به گزارش ایران‌پژواک، یک روز پس از وعده رییس کل بانک مرکزی درباره رونمایی از ابزار جدید ارزی برای کنترل بازار ارز، دیروز بانک مرکزی از امکانی خبر داد که پیش‌تر در رابطه با بازار سکه اجرایی کرده بود.

به این ترتیب با سیاست جدید بانک مرکزی، بعد از انتشار اوراق سکه، اوراق ارزی به‌عنوان ابزار جدید به بازار خواهد آمد و از هفته آینده عرضه می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی دوشنبه هفته جاری در خصوص رفع نگرانی مردم با توجه به نوسانات نرخ ارز، گفت: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند، باید بدانند که از روزهای آینده ابزار جدید را در این حوزه معرفی می‌کنیم تا بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود، خریداری کنند و دیگر نگرانی از این جهت نداشته باشند.

وی افزود: خریداران در سررسیدهایی مشخصی می‌توانند اوراق را به بانک مرکزی بفروشند.

جزییات بسته جدید ارزی بانک مرکزی

بانک مرکزی دیروز اعلام کرد که به منظور گسترش و تسهیل ابزارهای مالی در شبکه بانکی کشور، اقدام به انتشار اوراق ریالی مبتنی بر ارز (دلار) با عاملیت بانک ملی ایران می‌کند.

در همین راستا، اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال از روز شنبه مورخ ۱۴۰۱.۸.۲۸ می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

مشخصات این اوراق به شرح زیر است:

۱- ناشر: بانک مرکزی ج.ا.ا

۲- تاریخ انتشار: ۱۴۰۱.۸.۲۵

۳- مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق: نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی

۴- با نام و معاف از مالیات

۵- صرفاً و اصالتاً قابل خرید توسط اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال

۶- اوراق سه‌ماهه و سررسید اوراق تاریخ ۱۴۰۱.۱۱.۲۵

۷- حداقل میزان خرید اوراق: معادل ریالی ۱.۰۰۰ دلار

۸- حداکثر میزان خرید اوراق: معادل ریالی ۴.۰۰۰ دلار

۹- ارزش هر ورقه: معادل ریالی ۱۰۰ دلار

۱۰- قابل بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک ملی ایران با نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی

۱۱- فاقد امکان معاملات ثانویه و انتقال به غیر

۱۲- امکان تحویل فیزیکی اسکناس دلار در سررسید با پرداخت حق‌الوکاله اسکناس بانک مرکزی

بخشنامه این اوراق به بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل ابلاغ شده و اقدامات لازم برای عملیاتی شدن آن توسط بانک عامل در دست اقدام بوده و از روز شنبه ۱۴۰۱.۸.۲۸ اجرایی خواهد شد.

آخرین وضعیت بازار ارز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار دیروز در نیمه اول معاملات نقدی صعودی شد، اما در نیمه دوم روز نسبت به روز دوشنبه رنج شد. به این ترتیب قیمت دلار در بازار آزاد به ۳۵ هزار و ۵۳۰ تومان رسید.

این در شرایطی است که دلار در روزهای گذشته در مسیر صعودی حرکت می‌کرد و پیش‌بینی می‌شد در صورت تداوم روند صعودی بازار، قیمت‌ها وارد کانال ۳۶ هزار تومان شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی