• ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
  • کد خبر: 31319
بورس

این بار بورس از پرتگاه حواشی صنعت خودرو و ابهاماتی که درمورد ادامه روند عرضه این کالا در بورس ایجاد شد، پرت شد؛ روندی که باعث شد شاخص کل بورس که تا مرز یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد صعود کرده بود دوباره به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عقب‌گرد کند.

به گزارش ایران‌پژواک، هفته قبل بود که نامه شورای رقابت درمورد ممنوعیت عرضه برخی محصولات خودرو در بورس کالا آرامش بازار سرمایه را برهم زد؛ بازاری که با وجود ارزنده بودن از بازارهای موازی جا مانده بود و به تازگی توانسته بود راه خود را پیدا کند. اما دود اظهارنظرهای مختلف درمورد آینده عرضه خودرو در بورس کالا به چشم بورس رفت و ابهامی که در وضعیت سود و زیان شرکت‌های خودروسازی شکل گرفت، باعث شد سهامداران پشت صف‌های فروش قفل شوند. صف‌هایی که ابتدا فقط پشت گروه خودرویی بود، اما کم‌کم به سایر گروه‌ها نیز تسری پیدا کرد.

بر این اساس، در روز شنبه (هشتم بهمن ماه) شاخص کل بورس با ۱۱ هزار و ۸۷۵ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نزول کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۸۲۹۰ واحد سقوط کرد و در رقم ۵۰۴ هزار و ۲۰۰ واحد ایستاد. در این روز تنها ۱۹ درصد نمادها مثبت بودند و ۸۱ درصد نمادها منفی شدند. در روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی و بالاترین ارزش صف فروش متعلق به گروه خودرویی بود.

در روز یکشنبه (نهم بهمن‌ماه) شاخص کل بورس کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را از دست داد و با سقوط سنگین و بی سابقه ۵۷ هزار واحدی، به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عقب‌گرد کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۱۹ هزار و ۵۶۲ واحد کاهش در رقم ۴۸۴ هزار و ۶۳۹ واحد ایستاد. در این روز فقط پنج درصد نمادهای بورسی مثبت بودند و باز هم بیشترین تعداد صف فروش مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بود.

شاخص کل بورس دوشنبه (دهم بهمن ماه) با ۲۵۰۶ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۵۰۱ واحد کاهش یافت و در رقم ۴۷۹ هزار و ۶۳۹ واحد ایستاد. در این بازار ۵۷۶ هزار معامله به ارزش ۶۷ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال انجام شد. طی معاملات دهم بهمن‌ماه ۴۹ درصد نمادها مثبت و ۵۱ درصد نمادها منفی بودند و باز هم قرعه بیشترین خروج پول حقیقی به نام خودرویی‌ها افتاد.

اما روز سه‌شنبه رنگ بازار تغییر کرد و شاخص کل صعودی شد. در یازدهم بهمن‌ماه شاخص کل بورس با ۱۶ هزار و ۸۷۳ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با صعودی ۶۴۰۲ واحدی در رقم ۴۸۶ هزار و ۴۰ واحد ایستاد. در این بازار ۵۱۵ هزار معامله به ارزش ۷۳ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریال انجام شد. در این بازار ۷۶ درصد نمادها مثبت و ۲۴ درصد آنها منفی بودند.

اما دامنه روند صعودی بورس به چهارشنبه کشیده نشد و این بازار درحالی به هفته خود پایان داد که شاخص کل روندی نوسانی داشت. در دوازدهم بهمن‌ماه به طوریکه در ساعات ابتدایی معاملات تا یک میلیون و ۵۵۷ هزار واحد صعود کرد اما در ساعات میانی نزولی شد و تا یک میلیون و ۵۵۵ هزار واحد کاهش یافت اما در ساعات پایانی دوباره توانست روندی صعودی به خود بگیرد و در نهایت با ۶۷۵ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۵۵۷ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیارهم‌وزن نیز ۱۴۹۴ واحد افزایش رقم ۴۸۷ هزار و ۵۳۵ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۴۳۰ هزار معامله به ارزش ۵۴ هزار و ۵۵۵ میلیارد ریال انجام شد.

در معاملات روز چهارشنبه ۱۴۸ نماد بورسی مثبت و ۱۸۲ نماد نیز منفی بودند و بیشترین خروج پول حقیقی از گروه‌های نفتی و بانکی بود.

با این وجود، هنوز هم تکلیف عرضه خودرو در بورس کالا مطرح نیست و آخرین صحبت‌های مجید عشقی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - از اختلاف نظر در این حوزه و مشخص نبودن تصمیم نهایی حکایت دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی