• ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
  • کد خبر: 31364
بورس

شورای رقابت امروز دستورالعمل تنظیم بازار خودروها را منتشر کرد که بر اساس آن عرضه‌کنندگان خودرو را موظف به اجرای تعهداتی در هفت بند کرده است؛ نکته قابل توجه این است که شورای رقابت در بندهای ۴ و ۵ دستورالعمل صادره، بر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه اشاره کرده است؛ این بازگشت به سامانه می‌تواند به معنای این باشد که حرف این شورا برای لغو عرضه خودروها در بورس کالا، به کرسی نشسته است.

به گزارش ایران‌پژواک، طبق دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودروهای سواری مصوب شورای رقابت، شرایط خرید خودرو برای متقاضیان تعریف شده است.

شورای رقابت در ٧ بند ماده به تعریف شروط طرف عرضه کننده پرداخته است.

این شروط عبارتند از:

١- تولیدکنندگان خودرو موظفند در ابتدای سال برنامه تولید را به تفکیک ماه، به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند.

تبصره ١- وزارت صمت میزان تحقق برنامه تولید را به صورت مستمر پایش کرده و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالش‌های مسیر تحقق برنامه تولید را در کارگروه خودرو مطرح و نتایج به شورای رقابت اعلام شود.

تبصره ٢- سازمان حمایت به صورت مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خود را پایش و گزارش مذکور را به کارگروه خود ارائه کند.

٢- به منظور بهبود رقابت‌پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را تعیین می‌کند.

٣- هر گونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و براساس الزامات قانونی) نباشند، باید به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید به کارگروه خودرو ارسال و سپس به شورای رقابت جهت تصویب و ابلاغ اعلام شود.

۴-به منظور شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی و تسهیل دسترسی به بازار، کلیه عرضه‌کنندگان خودرو موظفند طرح‌های فروش و پیش‌فروش‌ خود را در سامانه خود ارائه کنند؛ به گونه‌ای که پیش از ثبت‌نام، از وجود مبلغ متناظر با طرح فروش منطبق با آیین‌نامه اجرای قانون حمایت از از مصرف‌کنندگان خودرو در حساب متقاضی اطمینان حاصل کنند.

۵- عرضه‌کنندگان خودرو و از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، نسبت به ثبت‌نام و فروش خودرو اقدام کنند.

۶- عرضه‌کنندگان حق پیش‌فروش خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده، را نخواهند داشت.

٧- بر اساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، تامین ارز برای واردات خودرو را تسهیل کنند.

گفتنی است که بر اساس بند ۵ این بخش از دستورالعمل تنظیم بازار خودرو مصوب شورای رقابت که بر عرضه خودروها در سامانه یکپارچه تاکید دارد؛ این طور برداشت می‌شود که مجدد فروش و ثبت‌نام خودروها در سامانه یکپارچه خواهد بود؛ این موضوع می‌تواند پیش‌زمینه اجرایی کردن درخواست شورای رقابت مبنی بر لغو عرضه خودروها در بورس کالا باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی