جنگ

جدیدترین جنجال در جنگ روسیه و اوکراین با ساقط شدن هلی کوپتر قدیمی اما به روز شده روسی به پا شد.

به گزارش ایران‌پژواک، انتشار تصاویری از سرنگونی یک فروند هلی کوپتر ارتش روسیه در اوکراین، جنجال جدیدی در رسانه ها به پا کرده‌است. نیروهای اوکراینی تصاویری منتشر کرده‌اند از ساقط شدن یک هلی کوپتر میل ۲۴ روسیه.

بر اساس تصاویر، هلی کوپتر میل ۲۴ پس از اختلال در سیستم پروازی مجبور به فرود اضطراری در خاک اوکراین شده است. Mil Mi-۲۴ یک هلیکوپتر بزرگ، هلیکوپتر تهاجمی و حمل و نقل نیروهای کم ظرفیت با جا برای هشت مسافر است. این هلیکوپتر توسط کارخانه ساخت هلیکوپتر میل مسکو تولید می شود و در سال ۱۹۷۲ توسط نیروی هوایی شوروی معرفی شد. این هلیکوپتر در حال حاضر توسط ۵۸ کشور استفاده می شود.

در محافل ناتو، نسخه های صادراتی، Mi-۲۵ و Mi-۳۵، با پسوند حرفی به صورت "Hind D" و "Hind E" مشخص می شوند. خلبانان شوروی Mi-۲۴ را "تانک پرنده" می نامیدند، اصطلاحی که در طول تاریخ برای هواپیمای تهاجمی زرهی شوروی Il-۲ Shturmovik در جنگ جهانی دوم استفاده می شد. نام‌های مستعار غیررسمی رایج‌تر «گالینا» یا «تمساح» به دلیل قدرت بالای این هلی کوپتر در طرح استتار هلی‌کوپتر، و «شیشه نوشیدنی» به دلیل صفحات شیشه ای تختی که کابین خلبان های مدل های قبلی Mi-۲۴ را احاطه کرده هم از دیگر نام های این پرنده است.

میل این طرح را به سران نیروهای مسلح شوروی پیشنهاد کرد. در حالی که او از حمایت تعدادی از استراتژیست ها برخوردار بود، با مخالفت چند تن از اعضای ارشد دیگر نیروهای مسلح مواجه شد که معتقد بودند سلاح های متعارف استفاده بهتری از منابع است. علیرغم مخالفت ها، میل موفق شد معاون اول وزیر دفاع، مارشال آندری آ. گرچکو را متقاعد کند که یک هیئت کارشناسی را برای بررسی این موضوع تشکیل دهد. در حالی که نظرات پانل متفاوت بود، حامیان پروژه در نهایت نفوذ خود را حفظ کردند و درخواستی برای طرح پیشنهادی برای یک هلیکوپتر پشتیبانی میدان نبرد صادر شد. توسعه و استفاده از جنگنده ها و هلیکوپترهای تهاجمی توسط ارتش ایالات متحده در طول جنگ ویتنام، شوروی را در مورد مزایای پشتیبانی زمینی هلیکوپترهای مسلح متقاعد کرد و حمایت از توسعه Mi-۲۴ را تقویت کرد.

مهندسان Mil دو طرح اولیه را آماده کردند: یک طرح تک موتوره ۷ تنی و یک طرح دو موتوره ۱۰.۵ تنی، که هر دو بر اساس توربوشفت Izotov TV۳-۱۷۷A با قدرت ۱۷۰۰ اسب بخار بودند. بعداً سه ماکت کامل به همراه پنج ماکت کابین خلبان تولید شد تا موقعیت خلبان و اپراتور ایستگاه سلاح به خوبی تنظیم شود.

دفتر طراحی کاموف یک نسخه نظامی از هلیکوپتر Ka-۲۵ ASW خود را به عنوان یک گزینه کم هزینه پیشنهاد کرد. این مورد در نظر گرفته شد اما بعداً به نفع طراحی جدید دو موتوره Mil حذف شد. تعدادی از تغییرات با اصرار ارتش ایجاد شد، از جمله جایگزینی توپ ۲۳ میلی متری با مسلسل سنگین شلیک سریع که در برجک چانه نصب شده بود و استفاده از ضد ۹K۱۱۴ Shturm (AT-۶ Spiral) موشک تانک دستورالعملی در ۶ می ۱۹۶۸ برای ادامه توسعه طراحی دو موتوره صادر شد. کار زیر نظر میل تا زمان مرگ او در سال ۱۹۷۰ ادامه داشت. کار طراحی دقیق در آگوست ۱۹۶۸ با نام رمز زرد ۲۴ آغاز شد. یک ماکت در مقیاس کامل از طرح در فوریه ۱۹۶۹ بررسی و تایید شد. آزمایش های پرواز با نمونه اولیه در ۱۵ سپتامبر آغاز شد. ۱۹۶۹ با یک شناور متصل، و چهار روز بعد اولین پرواز رایگان انجام شد. نمونه دوم ساخته شد و به دنبال آن یک دسته آزمایشی متشکل از ده هلیکوپتر ساخته شد.

Mil Mi-۲۴P نیروی هوایی روسیه

تست پذیرش طرح در ژوئن ۱۹۷۰ آغاز شد و به مدت ۱۸ ماه ادامه یافت. تغییرات ایجاد شده در طراحی به استحکام سازه، مشکلات خستگی و سطوح ارتعاش پرداخت. همچنین، یک لنگر ۱۲ درجه به بالها معرفی شد تا به گرایش هواپیما به رول هلندی در سرعتهای بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۲۴ مایل در ساعت) بپردازد و دکلهای موشک فالانگا از بدنه به نوک بالها منتقل شدند. روتور دم از سمت راست به سمت چپ دم منتقل شد و جهت چرخش برعکس شد. روتور دم در حال حاضر به سمت بالا به سمت جلوی هواپیما می چرخد، به سمت پایین روتور که کارایی آن را افزایش می دهد. تعدادی دیگر از تغییرات طراحی انجام شد تا اینکه نسخه تولیدی Mi-۲۴A (izdeliye ۲۴۵) در سال ۱۹۷۰ وارد تولید شد و قابلیت عملیاتی اولیه خود را در سال ۱۹۷۱ به دست آورد و در سال ۱۹۷۲ رسماً در زرادخانه دولتی پذیرفته شد.

از سال ۱۹۷۲ این هلی کوپتر بخشی مهم از توان هوایی ارتش روسیه شد. در اکتبر ۲۰۰۷، نیروی هوایی روسیه اعلام کرد که تا سال ۲۰۱۵ ناوگان Mi-۲۴ خود را با Mi-۲۸N و Ka-۵۲ جایگزین خواهد کرد. با این حال، پس از عملیات های موفقیت آمیز در سوریه، تصمیم بر آن شد که آن را در خدمت نگه داردو با تجهیزات الکترونیکی، دید، بازوها و عینک های دید در شب جدید ارتقاء دهد.

سقوط این هلی کوپتر در اوکراین شاید منجر به بازنشستگی این هلی کوپتر پیر در ارتش روسیه شود!

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی