• ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
  • کد خبر: 32095
مجید عشقی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصمیمات دولت برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه گفت: دولت کمک زیادی را برای رفع معضلات صنایع مختلف مانند قطعی برق انجام داد، در این زمینه هماهنگی خوبی مابین وزارت نیرو و وزارت صمت صورت گرفت تا از این طریق قطعی‌ها به حداقل کاهش پیدا کند.

به گزارش ایران‌پژواک، مجید عشقی در مصاحبه نوروزی به اقدامات دولت سیزدهم در راستای کمک به بهبود روند معاملات بورس و نیز تغییر مسیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: در قانون اولیه بودجه ۱۴۰۱ به برخی از مسایل تاثیرگذار بر روند بازار سهام توجه نشد و هیچگونه ملاحظه‌ای نسبت به این بازار صورت نگرفته بود که این امر باعث شد تا بازار سرمایه در شهریور و مهر ۱۴۰۰ تحت تاثیر قانون بودجه ۱۴۰۱ با فضایی پرالتهاب روبرو شود.

وی اظهار کرد: در این زمینه پس از انجام برخی بررسی‌ها مجموعه اقداماتی را پیشنهاد کردیم که در نهایت مورد قبول ستاد اقتصادی دولت و هیات دولت قرار گرفت، در ادامه چنین اتفاقی اقداماتی برای اصلاح لایحه بودجه انجام و پیشنهادات ارایه شده در این لایحه لحاظ شد.

عشقی اعلام کرد که در ادامه اقدامات انجام شده بحث تصمیمات تاثیرگذار بر متغیرهای بنیادی بازار مانند نرخ سود بانکی مورد توجه قرار گرفت.

به گفته رییس سازمان بورس؛ دولت در این زمینه همکاری‌های خوبی را از خود نشان داد و به جد ملاحظات بازار سرمایه را در تصمیمات خود دخالت داد.

سودآوری شرکت‌ها؛ یکی از اصلی‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سهام

وی از بحث سودآوری شرکت‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه یاد کرد و اظهار داشت: از سال گذشته درخواستی را در جلسات ستاد اقتصادی دولت و گاها مجلس مبنی بر کمک به سودآوری و توسعه شرکت‌ها عنوان کردیم که در این زمینه مصوبات خوبی در ستاد اقتصادی دولت و به تبع در وزارتخانه‌های مختلف مدنظر قرار گرفت.

عشقی با بیان اینکه مساله مربوط به خودرو از جمله مسایلی بود که در دولت مورد کمک قرار گرفت، گفت: وجود نگاه مثبت نسبت به این حوزه در وزارت صمت باعث شد تا تصمیمات اتخاذ شده برای صنعت خودرو از ابتدای سال اجرا و در شهریور و مهر ماه به صورت جدی‌تر دنبال شود که به دنبال آن بازار جان تازه‌ای را به خود گرفت.

کمک دولت سیزدهم در رفع معضل صنایع مختلف

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: در جریان راه‌اندازی میز صنعت، دولت کمک زیادی را برای رفع معضلات صنایع مختلف مانند قطعی برق انجام داد و در این زمینه هماهنگی خوبی مابین وزارت نیرو و وزارت صمت صورت گرفت تا از این طریق قطعی برق شرکت‌ها به حداقل کاهش پیدا کند.

وی اظهار داشت: در سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد اثر کمتری از قطعی برق در صنایع بودیم و محدودیت‌های کمتری در این زمینه اعمال شد، این موضوع کمکی از سوی دولت بود که باعث حفظ تولید صنایع در آن برهه زمانی شد.

کمک دولت در تامین منابع برای صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه

رییس سازمان بورس به کمک دولت در تامین منابع برای صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: صندوق‌های بازارگردانی که زیرمجموعه دستگاه‌های دولتی بودند کمک کردند تا در مواقعی که بازار نیاز به نقدینگی داشت وارد بازار شوند و شرایط بحرانی بازار را به ثبات و آرامش برسانند.

وی به ارزیابی مجموعه نگاه دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه پرداخت و اظهار داشت: در این زمینه باید گفت که در نخستین روزهای آغاز به کار دولت، نگاه چندان جامعی به حوزه بازار سرمایه وجود نداشت اما به مرور شاهد کمک‌های زیادی به بازار از طریق بخش‌های مختلف بودیم تا از این طریق بازار بتواند به یک ثبات و آرامشی دست پیدا کند.

عشقی با اعتقاد بر اینکه ترمیم بی‌اعتمادی که طی ۲ سال و نیم گذشته در بازار ایجاد شده بود نیازمند زمان است و به یکباره این دیدگاه تغییر نمی‌کند، گفت: امیدواریم با تداوم این اقدامات بتوانیم وجود فضای اعتماد را در بازار سرمایه تشدید کنیم تا از این طریق بار دیگر سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس اعتماد کنند و سرمایه‌های در اختیار خود را که می‌توانند کمک کننده به فعالیت‌های مولد و رشد اقتصادی باشند وارد بازار سهام کنند.

تعیین سقف برای خوراک و سوخت صنایع، بحثی مهم در لایحه بودجه

رییس سازمان بورس ادامه داد: تعیین سقف برای خوراک و سوخت صنایع از جمله بحث‌های جدی بود که سال گذشته در بودجه ۱۴۰۱ بررسی شد و دولت در این زمینه کمک زیادی را به صنایع کرد.

وی اعلام کرد: در سال جاری هم با پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق ارایه شد نرخ از داخل لایحه بودجه حذف و در اختیار دولت قرار گرفت که رویکرد دولت هم در این زمینه به این سمت است تا نرخ‌های بالایی برای گاز در نظر گرفته نشود.

عشقی با تاکید بر اینکه همه تلاش ما اجرای قانون است، اظهار داشت: در قانون الحاق ۲ آمده است که نرخ خوراک صنایع پتروشیمی باید با رعایت ۲ شرط تعیین شود.

رییس سازمان بورس اعلام کرد: در ابتدا اینکه صنایع با شرکت‌های منطقه رقابت‌پذیر شوند و دیگر اینکه سرمایه‌گذار داخلی و خارجی با این نرخ‌ها جذب شود که امیدواریم با رعایت این شرایط نرخ در بودجه سال ۱۴۰۲ به یک میزان معقولی در نظر گرفته شود.

نهایت همکاری بانک مرکزی با سازمان بورس

وی به مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی برای کنترل نرخ سود بانکی اشاره کرد و افزود: شورای پول و اعتبار، مسئول تعیین نرخ سود بانکی و سیاست‌های پولی است اما همه جنبه‌های کارشناسی را در تصمیماتی که قرار است در این زمینه اتخاذ شود منتقل خواهیم کرد.

عشقی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نهایت همکاری خود را با سازمان بورس داشت تا در تصمیمات اتخاذ شده ملاحظه وضعیت بازار سرمایه را داشته باشد، اظهار داشت: قبل از آنکه نرخ سود بانکی بر روند معاملات بازار سرمایه اثرگذار باشد اثرات فزاینده‌ای را در بحث هزینه تامین مالی دولت، شرکت‌ها و بالا رفتن هزینه تولید خواهد داشت که این موضوع را بارها به مسئولان مربوطه منتقل کردیم.

رییس سازمان بورس ادامه داد: در ۲ ماه اخیر که شاهد برخی تغییرات در نرخ رسمی سود بهره، تسهیلات و سپرده‌ها بودیم تلاش شد تا دغدغه‌های بازار سرمایه رعایت شود که اکنون با توجه به شرایط، این نرخ‌ها آسیب جدی را به بازار وارد نمی‌کنند.

وی با اعلام اینکه امیدواریم شرایط به نحوی پیش رود که این نرخ‌ها با افزایش همراه نشوند، اظهار داشت: در صورتی که بانک‌ها بتوانند منابع خود را حفظ کنند و نرخ سود در همین حد باقی بماند دیگر شاهد آسیب جدی به بازار نخواهیم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی