وال

دانشمندان موفق شده‌اند برای نخستین بار در یکی از عمیق‌ترین مناطق اقیانوس آرام در نزدیکی سواحل جنوبی ژاپن از یک نوع حلزون‌ماهی تصویربرداری کنند.

به گزارش ایران پژواک، در این پروژه تحقیقاتی که توسط دانشگاه استرالیای غربی و دانشگاه علوم و فناوری دریایی توکیو انجام شده است، دانشمندان توانستند با فرستادن دوربین‌های رباتیک طعمه‌دار فیلم یک حلزون‌ماهی در عمق ۸ هزار و ۳۰۰ متری متری زیر سطح آب را ضبط کنند.

تا پیش از این دانشمندان نتوانسته بودند حضور یک ماهی را در چنین عمقی از آب مشاهده کنند. در تصاویر دیده می‌شود که این ماهی در کنار دیگر سخت‌پوستان به شنا مشغول است. فشار آب در چنین منطقه‌ای از اقیانوس ۸۳۰ برابر فشار بر روی سطح زمین است.

بنا بر اعلام دانشگاه استرالیای غربی، حلزون‌ماهی کشف شده در عمق ۸ هزار و ۳۳۶ متری به خانواده «پسودولیپاریس‌ها» (Pseudoliparis) و تیره لنگرماهی‌ها تعلق دارد، با این حال گونه دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

ربات کاوشگر در ادامه ماموریت خود همچنین دو حلزون‌ماهی دیگر را که متعلق به خانواده «پسودولیپاریس‌های بلیائوی» « Pseudoliparis belyaevi» بودند در عمق ۸ هزار و ۲۲ متری پیدا کرد. این نوع ماهی‌ها پیش از این در سال ۲۰۰۸ در عمق حدود ۷ هزار و ۷۰۳ متری دیده شده بودند.

محققان دو ماه است که بر روی جمعیت ماهی‌های اعماق اقیانوس در سه درازگودال‌ ژاپن، ایزو–اوگاساوارا و ریوکیو با عمق به ترتیب ۸ هزار متر، ۹۳۰۰ متر و ۷۳۰۰ متر سرگرم تحقیق هستند.

تصاویر این حلزون‌ماهی، که پژوهشگران آن را یک بچه‌ماهی بسیار کوچک توصیف می‌کنند، در سپتامبر گذشته در درازگودال ایزو-اوگاساوارا در جنوب ژاپن گرفته شده است هرچند ویدئوهای آن تا این هفته منتشر نشده بودند.

حلزون‌ماهی‌ها در اقیانوس‌های سراسر جهان یافت می‌شوند و بیشتر گونه‌های آن در آب‌های نسبتا کم‌عمق زندگی می‌کنند، با این حال بچه‌های آن‌ها، بر خلاف دیگر ماهی‌های آب‌های عمیق، در عمقی پایین‌تر از سطح آب به سر می‌برند. علت این امر آن است که طعمه موجودات شکارچی، که عموما در لایه‌های بالاتر زیست می‌کنند، نشوند.

آلن جیمیسون، استاد دانشگاه استرالیای غربی و بنیانگذار مرکز تحقیقات آب‌های عمیق که این کاوش را هدایت می‌کرد، گفت: «این درازگودال‌های عمیق اقیانوسی در ژاپن مکان‌های باورنکردنی برای کاوش بودند. آن‌ها به لحاظ وجود حیات مناطقی بسیار غنی محسوب می‌شوند.»

ویی با بیان اینکه گروهش بیش از ۱۵ سال را صرف تحقیق در خصوص حلزون‌ماهی‌های آب‌های عمیق کرده است، اضافه کرد: «چیزهای بسیار بیشتری غیر از زیست در چنین عمقی از سطح آب درباره آن‌ها وجود دارد، با این حال اینکه آنان می‌توانند در چنین عمقی زنده بمانند واقعا شگفت‌انگیز است».

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با عبور از عمق ۸ هزار متری شمار این ماهیان کمتر و کمتر می‌شود، گفت که با این حال تعداد آنان در نزدیک سواحل ژاپن به طور قابل ملاحظه‌ای «فراوان» است.

تصاویر گرفته شده با یک ربات دریایی «فرودگر»، ضبط شده‌اند که مجهز به دوربین‌هایی با وضوح بالا است. محققان می‌گویند هزینه ۲۰۰ هزار دلاری این کاوشگران آب‌های عمیق به حدی گران است که تمامی دانشمندان نمی‌توانند از آن‌ها برای تحقیقاتشان استفاده کنند.

https://www.iranpejvak.com/d/2023/04/08/0/29153.mp4

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی