نیروگاه هسته‌ای

آلمان آخرین راکتورها هسته ای تامین برق خود را برای همیشه خاموش می‌کند و بجای آن نیروگاه‌های ذغال سنگ را تقویت می‌کند.

به گزارش ایران‌پژواک از الجزیره، آلمان قصد دارد سه رآکتور هسته‌ای خود را برای همیشه از مدار فعالیت خارج کند. گفته شده این سه راکتور هسته‌ای آخرین رآکتورهای هسته‌ای آلمان هستند که از مدار فعالیت خارج و برای همیشه خاموش خواهند شد.

در حالی که بسیاری از کشورهای غربی در حال افزایش سرمایه گذاری در انرژی اتمی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود هستند، آلمان در حال پایان دادن به عصر هسته‌ای خود است.

این تصمیم آلمان پس از سال‌ها اختلاف نظر داخلی صورت می‌گیرد. پس از فاجعه برای تأسیسات هسته‌ای فوکوشیما ژاپن در سونامی سال ۲۰۱۱، آلمان متعهد شد که انرژی هسته‌ای را برای همیشه کنار گذارد، اما جنگ اوکراین باعث شد آلمان واردات سوخت فسیلی از روسیه را متوقف کند و کمبود سوخت فسیلی برای نیروگاه‌ها باعث شد تا برنامه آلمان برای کنار گذاشتن انرژی هسته‌ای از سال گذشته به سال جاری به تعویق افتد. ارتش روسیه ۲۴ فوریه گذشته (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد. آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه در اوکراین، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تا کنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. این تحریم‌ها باعث شد تا کشورهای اروپایی بویژه آلمان که وابستگی بسیاری زیادی به منابع سوخت و انرژی وارداتی از روسیه داشتند، به شدت با کمبود منابع تأمین انرژی روبرو شوند.

کمبود انرژی در نتیجه جنگ اوکراین باعث شد تا تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای در آلمان به تعویق افتد و اکنون آلمان گفته است که آمادگی تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای را به صورت دائمی دارد. «استفی لمکه»، وزیر محیط زیست آلمان که این هفته پیش از نشست گروه ۷ در به دیدن نیروگاه آسیب دیده هسته‌ای ژاپن رفته بود، گفته است: «خطرات انرژی هسته‌ای در نهایت غیرقابل کنترل است.»

آلمان به عنوان بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در اتحادیه اروپا، همچنین برخی از نیروگاه‌های خود را با سوخت زغال سنگ فعال نگه داشته تا کمبود احتمالی ناشی از منابع نفت و گاز وارداتی از روسیه را جبران کند.

ناظران خارجی تصمیم و اصرار آلمان برای تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای و در عین حال افزایش استفاده از زغال سنگ در نیروگاه‌ها را مورد انتقاد قرار داده و این تصمیم آلمان را یک اشتباه بزرگ عنوان کردند.

سه نیروگاه هسته‌ای آلمان که قرار است برای همیشه خاموش شوند، تنها ۶ درصد از انرژی آلمان را در سال گذشته تأمین کردند، این در حالی است در سال ۱۹۹۷ سهم انرژی هسته‌ای در تولید برق آلمان تا ۳۰.۸ درصد بود.

همزمان، «رابرت هابک» (Robert Habeck) وزیر اقتصاد آلمان روز شنبه اعلام کرد که برلین از اتحادیه اروپا خواسته است تا صنعت هسته‌ای روسیه را تحریم کند. وزیر اقتصاد آلمان در این ارتباط گفت: «دولت فدرال از کمیسیون اروپا خواسته است تا بخش غیرنظامی هسته‌ای (روسیه) را در تحریم‌ها لحاظ کند. این باید بخشی از بسته تحریمی آتی باشد.»«رابرت هابک» در این ارتباط ادعا کرد: «فناوری هسته‌ای موضوع بسیار حساسی است که روسیه دیگر نمی‌تواند شریک قابل اعتمادی در آن در نظر گرفته شود.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی