• ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
  • کد خبر: 32797
گندم

مذاکرات برای تعیین قیمت واقعی گندم و تامین رضایت گندمکاران ادامه دارد.

به گزارش ایران‌پژواک، عصر دیروز کمیسیون کشاورزی مجلس با اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی و رئیس این شورا جلسه داشت. قیمت جدید خرید تضمینی گندم ابتدای هفته از سوی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام و ابلاغ شد. بر اساس این خبر، قیمت تضمینی گندم به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کاشت (تأمین بخشی از هزینه‌های کود و بذر) و مبلغ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» تعیین شد. این در حالی است که بر اساس آنالیز قیمت تمام شده گندم این عدد حداقل ۱۷ هزار تومان است؛ البته برخی عنوان می‌کنند اگر مبلغ خرید هر کیلو گندم کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد کشت گندم صرفه اقتصادی نخواهد داشت. بهره وری پایین در زمین‌های کشاورزی به عوامل مختلفی بر می‌گردد که باید در گزارش دیگری به آن پرداخت.

نارضایتی کشاورزان نسبت به قیمت جدید گندم سبب شد تا موضوع دوباره در کمیسیون کشاورزی مطرح شود.

بهمن سال گذشته بود که بنیاد ملی گندم کاران پس از آنکه موضوع تغییر قیمت گندم از سوی مسؤولان دولتی به جای نرسید موضوع را با نمایندگان خانه ملت مطرح کرد. انتقاد و پیگیری اعضای کمیسیون کشاورزی سبب شد تا شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی ناچار به رسیدگی موضوع گندم شوند. در نهایت با تأخیر قیمت جدید اعلام شد اما این عدد پایین‌تر از قیمت تعیین و تأیید شده از سوی اعضای شورا بود. بنابراین گندم کاران دوباره موضوع را به کمیسیون کشاورزی مجلس بردند.

در جلسه دیروز قول‌هایی مبنی بر پیگیری مسئله داده شد. اعتراض مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بود که نرخ اعلام شده قیمت مورد نظر اعضا نبوده است؛ در این باره جایی دیگر تصمیم گیری شده است. این امر حتی روند رأی اعتماد مجلس برای وزیر آینده وزارت جهاد کشاورزی را سخت‌تر خواهد کرد.

به نظر می‌رسد نمایندگان خانه ملت و اعضای کمیسیون مجلس به دنبال تجدید و بازنگری دوباره قیمت جدید خرید تضمینی گندم هستند. مذاکرات برای تعیین قیمت واقعی گندم و تأمین رضایت گندم کاران ادامه دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی