• ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
  • کد خبر: 33138
طالبان

تا پیش از تخلیه نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان AK-47 سلاح مورد علاقه طالب‌ها بود، از آن زمان اما کارباین‌های M4 و تفنگ‌های M16 به علاقه‌مندی‌های طالبان افزوده شد.

به گزارش ایران‌پژواک، کلاشینکف روسی AK-47 مدت‌ها است که سلاح محبوب گروه‌های شبه نظامی در افغانستان است و طراحی منحصر به فرد آن طالب‌ها را نیز به استفاده از این سلاح مشتاق کرده‌است. بعد از فروپاشی دولت افغانستان و خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور اما این سلاح‌های آمریکایی بودند که توانستند توجه طالب‌ها را به خود جلب کنند و به دست طالبان افتادند.

ویدئو و تصاویر منتشر شده توسط طالبان در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که جنگجویان در حال حمل کارباین‌های M4 و تفنگ‌های M16 هستند که توسط واحدهای ارتش افغانستان دور انداخته شده‌اند. تصاویر دیگر نیروهای طالبان را در حال تصرف خودروهای دولتی رها شده نشان می دهد.

کارباین M4 به خانواده‌ای از کارباین‌های (انواع کوچک‌شده) تفنگ M16 گفته می‌شود که همگی الگوگرفته از اسلحه ای‌آر ۱۵ به طراحی یوجین استونر در شرکت آرمالایت هستند. M4 کارباین در واقع نوع کوتاه‌شده و سبک‌شده تفنگ تهاجمی ام۱۶آ۲ است و با آن ۸۰ درصد اشتراک قطعات دارد. تولید M4 در سال ۱۹۹۴ در شرکت کلت آغاز شده و هم‌اکنون به همراه‌ام۱۶آ۴ سلاح سازمانی اصلی ارتش آمریکاست و در بیشتر واحدها جای مدل قدیمی‌تر ام۱۶آ۲ و سلاح کمری برتا ام۹ را گرفته‌است.

طالبان عاشق این سلاح است!

M4 با انواع معمولی M16 شامل اندازه کوچک‌تر و جمع و جورتر (۸۴ سانتی‌متر در مقایسه با ۱۰۰ سانتی‌متر با قنداق گشوده) و وزن سبک‌تر (۲٫۸۸ کیلو در مقایسه با ۳٫۲۶ کیلو وزن خالی M4 و M16)، لوله کوتاهتر (۳۷ سانتی‌متر در مقایسه با ۵۰٫۸ سانتی‌متر)، و قنداق قابل تنظیم همراه هستند.

در مقابل M4 به دلیل خصوصیاتی همچون شتاب کمتر گلوله (۸۸۴ متر بر ثانیه در مقابل ۹۴۸ متر بر ثانیه)، صدای بیشتر و فشار بیشتر بر روی برخی بخش‌های تفنگ به دلیل کوتاهی لوله و سیستم گاز و همچنین احتمال بیشتر داغ کردن نسبت به‌ M16 مورد انتقاد قرار گرفته‌است. این سلاح یک نماد سلاح ضد تروریستی و رقیب کلاشنیکف و یا همان AK-47 شناخته میشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی