• ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
  • کد خبر: 33149
رضامراد صحرایی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم ۴۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی هزینه کرد که نشان‌دهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است گفت: هرچند رتبه‌بندی اشکالاتی در آیین‌نامه و اجرا داشت اما در حال حل آن هستیم.

به گزارش ایران‌پژواک، رضامراد صحرایی با حضور در برنامه تلویزیونی "صف اول" ضمن مروری بر سوابق تحصیلی و کاری خود، به پرسشی درباره فرزندانش گفت: متولد ۱۳۵۵ هستم و سه فرزند دارم. دختر اولم فارغ التحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه امیرکبیر است. پسرم پایه هشتم و دختر کوچکم پنج ساله است. پسرم در مدرسه شاهد درس می‌خواند که مدرسه دولتی است. دختر بزرگم نیز در مدرسه شاهد تحصیل کرد.

وی در واکنش به این گفته که وضعیت مدارس دولتی خوب نیست و اینکه بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم فرزندانمان را در مدارس دولتی ثبت‌نام نکنیم اظهار کرد: این حرف درستی است؛ برای وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ای به مجلس پیشنهاد کردم که در آن به تحول در آموزش و پرورش حول ۹ محور تاکید کرده‌ام که یکی از کلیدی‌ترین محورهایش مدرسه است و با ایده «به مدرسه بازمی‌گردیم»، تحول در آموزش و پرورش را مطرح کرده‌ام.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره مدرسه غفلت کرده‌ایم گفت: کانون تحول مدرسه، محل تحول کلاس درس و عامل تحول، معلم است. ما باید مدارس دولتی را به گونه‌ای بالا ببریم و اهمیتش را نشان دهیم که مردم رغبت نکنند به مدرسه دیگری بروند، مگر در موارد و عللی چون نزدیکی مدرسه به محل سکونت و غیره.

صحرایی ادامه داد: اگر بخواهیم بین دانشگاه دولتی و خصوصی انتخاب کنیم، دانشگاه دولتی را انتخاب می‌کنیم. سوال این است که قانون اساسی آموزش عمومی را اصل می‌داند یا آموزش عالی را؟ قطعا آموزش عمومی را. این در حالی است که ما از آموزش عمومی غفلت کرده‌ایم. ما باید روی تمام ابعاد مدارس دولتی کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه براساس سندتحول بنیادین مدارس دولتی باید رتبه‌بندی شوند، در این صورت رقابت و رغبت برای رفتن به مدارس دولتی هم افزایش می‌یابد گفت: نیازمند مدیریت راهبردی آینده نگر هستیم. اگر ایران قوی می‌خواهیم، مسیرش آموزش و پرورش است. رهبری هم فرمودند که برای عبور از قله‌های سخت پیشرفت به آموزش و پرورش نیاز داریم. باید به سمت افزایش ۲۰ درصدی سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی حرکت کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ناترازی بودجه یکی از پنج چالش اصلی آموزش و پرورش است. ۹۷.۵ درصد بودجه ما پرسنلی و ۲.۵ درصد برای امور دیگر است. باید برای کار فرهنگی به اندازه کارهای دیگر هزینه کنیم و نیازمند وفاق ملی برای تقویت آموزش و پرورش هستیم. معتقدم خودمان نباید آموزش و پرورش را کوچک‌انگاری کنیم. وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر است، اما نسبت به وضعیت مطلوب، خیر.

صحرایی ادامه داد: بخشی از مشکلات به درون آموزش و پرورش برمی‌گردد و در درون حل می‌شود. ما باید منابع آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، تقویم آموزشی و معلمان را متحول کنیم؛ اینها در دستان خود ماست. ساختار امروز آموزش و پرورش تفاوتی با ۲۰ سال گذشته ندارد و باید اصلاح شود. بزرگترین نهاد دولتی هستیم، ۷۳۰ منطقه آموزشی داریم و پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در همه استان‌ها داریم و این خود یک ظرفیت خوب است.

ضرورت تغییر جهت برخی فعالیتهای صندوق ذخیره فرهنگیان

وی با اشاره به فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان و ضرورت تغییر جهتش در برخی امور گفت: به عنوان مثال بیمه معلم داریم، اما بیمه تکمیلی را به شرکت دیگری می‌سپاریم. آیا نمی‌توانستیم به جای هواپیما چندقطار خریداری کنیم که در اختیار فرهنگیان باشد تا بتوانند آسوده‌تر سفر کنند؟ آیا نمی‌توانستیم همانند ارگان‌های دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مانند آن داشته باشیم؟ اینها سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود. لذا به طور کلی تحول از درون خود آموزش و پرورش شروع می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مولدسازی، ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای آموزش و پرورش است. سال‌هاست می‌گوییم کمبود بودجه داریم، اما فکر نکرده‌ایم که باید چه کنیم و چگونه مدیریت کنیم؟.

صحرایی به اصلاح نگاه مدیران کشوری به آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: غلبه نگاه مصرفی به نگاه سرمایه‌ای یک علت بروز مشکلات ماست و باید برای تغییر این نگاه تلاش کنیم که وظیفه مسیر است. دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی هزینه کرد که نشان‌دهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است. هرچند رتبه‌بندی اشکالاتی در آیین‌نامه و اجرا داشت و در حال حل آن هستیم.

وی تاکید کرد: اگر وزیر کارش را از مدرسه شروع کرد و بین ارکان محله چون مدرسه، مسجد و خانواده پیوند برقرار کرد، تحول را کلید زده است. همه نهادهای فرهنگی باید مدارس را به عنوان نقطه تحول مد نظر قرار دهند. ما این آمادگی را اعلام می‌کنیم و ظرفیت مدارس را به ویژه در تابستان می‌توانیم در اختیار نهادهای فرهنگی قرار بدهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت توجه ویژه به تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۱ به طور رسمی شروع به کار کرد و ایده‌آل ما این است که نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را از دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جذب کنیم اما شاهد هستیم که طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، ۵۰۴ هزار معلم وارد آموزش و پرورش شده‌اند ولی ۲۰ درصد از مسیر این دو دانشگاه بوده که البته با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته شده و اکنون باید دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم.

می‌گویند "صحرائی" نیامده می‌خواهد فضاهای دانشگاه پیام نور را بگیرد

تقابل و تعارضی با همکارانمان در این زمینه نداریم

صحرایی ادامه داد: مشکلاتی در فضا برای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان داشتیم. اموال بلااستفاده‌ای در سطح کشور وجود دارد، در جلسه‌ای که با آقای رئیس جمهور داشتم مطرح کردم که در اول مهر با مشکل فضا روبه رو هستیم و پیشنهاد شد نامه‌نگاری کرده و تقاضا کنیم تا اموال بلااستفاده در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد؛ اما دیدم برخی ناراحت شدند که صحرایی هنوز نیامده می‌خواهد فضاهای دانشگاه پیام نور را بگیرد، در حالی که چنین قصدی نداریم، دانشگاه پیام نور ماموریت‌های خودش را دارد که بسیار هم مهم هستند.

وی ادامه داد: بحث استفاده بهینه از اموال بلااستفاده دولت است. خود دانشگاه پیام نور هم علاقه مند است که املاک بلااستفاده‌اش را در اختیار بگذارد، اما خب مایل است دولت هم به او کمک کند . هدف من این بود که این ظرفیت شکل بگیرد؛ هم دانشگاه پیام نور بتواند مشکلش را حل کند و هم ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. روز گذشته به مجلس رفته بودم و برخی هدفشان تخریب بود زیرا گفته بودم دانشگاه پیام نور را به دانشگاه فرهنگیان بدهید درحالی که پیام نور خودش یک دانشگاه مستقل با ویژگی‌های خاص خودش است، دانشگاه فرهنگیان هم همینطور. اینکه از اموال بلااستفاده، مصرف بهینه داشته باشیم آیا اقدام بدی است؟.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تقابل و تعارضی با همکارانمان در این زمینه نداریم گفت: با وزیر علوم فعلی رابطه صمیمانه خوبی دارم و ایشان از دانشگاه فرهنگیان بسیار حمایت کرد اما برخی تخریب می‌کنند و سعی می‌کنند تصویر دیگری از یک کار خوب ارائه دهند. یک زمانی تعداد دانش آموزان ما کم شده بود و به ۱۲ میلیون رسیده بود و ما شماری از مدارس‌مان را دادیم تا دانشگاه پیام نور شکل بگیرد. در یک مقطعی اموزشکده‌های فنی را به وزارت علوم دادیم. مردم به ما نگاه می‌کنند و می‌گویند یک دانشگاه خالی است و دانشگاه دیگر خوابگاه ندارد. باید این مسائل را بتوانیم حل کنیم.

دانشگاه فرهنگیان مشکل "فضا" دارد

صحرایی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان مشکل "فضا" دارد، از یک سال قبل در ستاد راهبری تعلیم و تربیت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی جلساتی داشتیم که مصوباتش در ۱۸ اردیبهشت از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد. یکی از مصوبات این بود که همه دانشسراها باید به دانشگاه فرهنگیان برگردد که ابلاغ هم شد. یک مصوبه دیگر این بود که دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی که بر اساس مصوبه سال ۹۶ لغو شدند و دیگر نمی‌توانند دانشجو بگیرند، ساختمان‌هایشان چندسالی در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد که دانشگاه فرهنگیان بتواند از بحران عبور کند. در حال رایزنی هستیم تا اول مهر مشکل فضا را حل کنیم.

برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم برای اولین بار در سال جاری

وی با بیان اینکه ایده‌آل ما این است که سالانه ۴۰ هزار دانشجو بگیریم و به آموزش و پرورش تحویل بدهیم که خب فعلا نمی‌توانیم گفت: اکنون برای جذب ۲۵ هزار دانشجو هدف‌گذاری کرده‌ایم. امسال برای اولین بار کنکور اختصاصی تربیت معلم داریم که یک کار جدید است. شیوه جدید دیگر تربیت معلم به کمک دانشگاه‌های دیگر در قالب طرح به اصطلاح «دومدرکی» است که براساس آن دو دانشگاه به طور مشترک کار می‌کنند. فعلا این امکان در پنج رشته فراهم شده و دانشجو دوسال دروس تخصصی‌اش را در دانشگاه مادر می‌گذراند و بعد از دوسال، در صورت تمایل شرایطی را از سرمی‌گذراند و معلمی را در دانشگاه فرهنگیان می‌آموزد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یک روش دیگر بورسیه معلمی است و دانشجویان سال آخری دانشگاه‌های دیگر به دانشگاه فرهنگیان می‌پیوندند. یک شیوه دیگر کارشناسی ارشد حرفه‌ای است؛ لذا برای حل مشکل فضا در دانشگاه فرهنگیان به وفاق ملی نیاز داریم.

تعیین رتبه همه معلمان مشمولان رتبه‌بندی

صحرایی در ادامه سخنانش در پاسخ به اینکه قرار بود تا آخر اردیبهشت رتبه همه فرهنگیان مشخص شود گفت: از زمانی که سرپرستی را برعهده گرفتم تعداد زیادی از همکاران ما باقی مانده بودند و رتبه شان تعیین نشده بود و بخشی هم اعتراض داشتند. رتبه‌ تمام کسانی که مشمول بودند و رتبه به آنها تعلق می‌گرفت، تعیین شده است. اعتراض‌ها نیز در حال بررسی است و کارگروه‌ها در مناطق و استان‌ها تشکیل شده است. انتهای این فرایند، اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی است.

وی همچنین درباره امتحانات نهایی گفت: امسال سوابق تحصیلی ۴۰ درصد تاثیر قطعی در پذیرش دانشگاه دارد. آموزش یک فرایند پیوسته است که به سنجش ختم می‌شود و این دو در کنار همدیگر هستند و به همدیگر بازخورد می‌دهند. اینکه کل این سنجش از وزارت آموزش و پرورش جدا شده بود موجب شده بود که آموزش چندان در خدمت سنجش نباشد و بچه ها وارد کلاس‌های کنکور و مسائلی از این دست می‌شدند. اکنون فرایند پیوسته شده و به تقویت ابعاد مختلف تربیتی کمک می‌کند.

آزمون‌های نهایی سالم برگزار می‌شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما باور داریم که به پشتوانه تجربیات مان در سنوات گذشته، آزمون‌های نهایی سالم برگزار می شوند. اینکه بعد از آزمون سوالی منتشر می‌شود در همه دنیا ممکن است اتفاق بیفتد، سوالات تشریحی هستند. اما وظیفه ما این است که سوال پیش از آزمون منتشر شود و دوم اینکه جواب وارد حوزه امتحانی نشود. تدابیر متعددی اندیشیده شده از دستگاه‌های سیگنال گرفته تا سایر شیوه‌های حفاظت از آزمون. با اقداماتی که انجام داده‌ایم سوالات به هیچ وجه پیش از آزمون نمی‌تواند در اختیار کسی قرار بگیرد.

صحرایی ضمن توضیح فرایند طراحی سوالات در فضای قرنطینه و تکثیر و انتشار سوالات رمزگذاری شده در اتاق‌های قرنطینه گفت: به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم تمام دقت و اهتمام خود را برای حفظ امنیت امتحانات به کار گرفته‌ایم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی