محمد رضوانی فر

معاون وزیر اقتصاد، گفت: تجارت خارجی کشور در دو ماهه نخست امسال به ۲۵ میلیون و ۷۳۲ هزارتن و به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایران پژواک، محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، گفت: از مجموع تجارت خارجی کشور در ۲ ماهه امسال ۲۱ میلیون تن به ارزش ۷ میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار به صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره ، نفت سفید و تجارت چمدانی و ۴ میلیون و ۷۳۲ هزارتن به ارزش ۷ میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار به واردات اختصاص داشت.
رضوانی فر در خصوص میزان تغییرات صورت گرفته در صادرات و واردات در ۲ ماهه امسال صادرات کشور افزود : در این مدت به لحاظ وزنی ۱۲.۲۶ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۳.۷۲ درصد کاهش و واردات نیز به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۸.۷۰ درصد و ۴.۷۹ درصد کاهش یافته است.
به گفته معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران ، ۵ قلم اول کالاهای صادراتی شامل پروپان مایع شده به ارزش ۵۹۲ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده ۵۳۸ میلیون دلار، بوتان مایع شده ۴۱۱ میلیون دلار، متانول ۳۷۴ میلیون دلار و قیر نفت ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.۵ قلم اول کالاهای صادراتی در ۲ ماهه امسال بیش از ۳۰ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان را در این مدت به خود اختصاص داد.
دکتر رضوانی فر در ادامه به ۵ قلم اول واردات در این مدت اشاره و تشریح کرد : ذرت دامی با ۵۳۶ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند ۲۴۷ میلیون دلار، دانه سویا تراریخته ۲۲۷ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به استثنای لاستیک ۲۰۹ میلیون دلار و برنج کامل سفید شده به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار اختصاص داشت.۱۵ درصد از ارزش کل واردات در ۲ ماهه امسال به ۵ قلم فوق الذکر اختصاص داشته است.
به گفته رئیس کل گمرک ایران، چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده است که به ترتیب ۲ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار، ۸۳۵ میلیون دلار، ۷۴۹ میلیون دلار و ۳۳۱ میلیون دلار به این ۵ کشور صادر شد.
همچنین ۵ کشور اول مبدا کالاهای وارداتی در ۲ ماهه امسال به ترتیب شامل چین به ارزش ۲ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۲ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار، ترکیه ۹۰۳ میلیون دلار، آلمان ۲۸۸ میلیون دلار و فدراسیون روسیه ۲۶۹ میلیون دلار بوده است.
معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران در خصوص میزان ترانزیت کالا از مسیر ایران در ۲ ماهه امسال افزود: در این مدت ۲ میلیون و ۳۲۶ هزارتن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت مدت مشابه سال قبل ۵.۳۸ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی