• ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
  • کد خبر: 33158
قره باغ

وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که اظهارات الهام علی‌اف شامل دعوت به "پاکسازی قومی" علیه ارامنه در منطقه قره باغ بوده است.

به گزارش ایران‌پژواک، وزارت امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، توجه جامعه جهانی را به اظهارات تند جدید الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، با هدف خنثی کردن تلاش‌های ارمنستان و شرکای بین‌المللی برای دستیابی به صلح، ثبات و امنیت در منطقه جلب می‌کند.

وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد: رئیس جمهوری آذربایجان بار دیگر جمهوری ارمنستان را به زور و ساکنان قره باغ را به پاکسازی قومی تهدید کرد.

ارمنستان پس از آنکه الهام علی‌اف خواستار انحلال دولت محلی "جدایی طلب" در قره باغ شد، جمهوری آذربایجان را به تهدید به توسل به زور متهم کرد. در بیانیه وزارت خارجه ارمنستان آمده است که علی‌اف در حال «تهدید نسل کشی» است و «راه را برای اقدام تجاوزکارانه دیگری علیه ساکنان قره باغ هموار می‌کند».

ارمنستان اظهارات علی‌اف را مغایر با منشور سازمان ملل متحد و تعهدات عدم توسل به زور مندرج در بیانیه سه جانبه رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان دانست.

الهام علی‌اف اعلام کرده بود که کشورش توانایی انجام هرگونه عملیات در قره باغ را دارد و خواستار انحلال پارلمان و دولت جمهوری به رسمیت شناخته نشده قره باغ به عنوان شرط صدور هرگونه عفو برای آنها شد.

علی‌اف که روز یکشنبه در شهر لاچین صحبت می‌کرد، گفت که پس از موفقیت‌های آذربایجان در جنگ ۲۰۲۰، زمان آن فرا رسیده است که ارامنه "توهمات" استقلال قره باغ را کنار بگذارند.

وی در سخنانی که از تلویزیون دولتی آذربایجان پخش شد، افزود: این به معنای تبعیت از قوانین آذربایجان، تبدیل شدن به شهروندان عادی و وفادار، انداختن نمادهای دولت دروغین به سطل زباله و انحلال به اصطلاح مجلس است.

دو جمهوری شوروی سابق بر سر منطقه‌ای که به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود؛ اما اکثرا ارمنی هستند، جنگیده‌اند. در سال ۲۰۲۰، آذربایجان بخش‌هایی از این منطقه را که طی درگیری‌ها همزمان با فروپاشی حکومت شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ از دست داده بود، دوباره به دست آورد.

به نظر می‌رسد مذاکرات صلح در چند هفته گذشته پیشرفت داشته است و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان کنترل قره باغ توسط آذربایجان را تایید کرده است.

از زمان درگیری شش هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ که با آتش‌بسی با میانجیگری روسیه به پایان رسید، پاشینیان و علی‌اف جلسات متعددی را برگزار کرده‌اند که توسط مسکو، اتحادیه اروپا و آمریکا سازماندهی شده‌اند.

دو مقام باکو و ایروان هفته گذشته در مسکو ملاقات کردند؛ جایی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که معتقد است دو طرف در حال پیشرفت به سمت یک توافق صلح بلندمدت هستند.

قره باغ در کنار تعیین مرزهای دو کشور، بازگشت اسرا و ایجاد «کریدورهای» تجاری که از قلمرو مربوطه آنها می‌گذرد، برای مدت طولانی کانون درگیری دو کشور باقی مانده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی