ژنرال سرگئی سوروویکین

در پی گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی درباره اینکه ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروی هوا-فضای روسیه و همچنین عملیات ارتش این کشور در اوکراین در ارتباط با شورش گروه واگنر دستگیر شده، کرملین از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرد.

به گزارش ایران‌پژواک از روزنامه گاردین، کرملین از پاسخ به پرسشها درباره سرنوشت ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروی هوا-فضای روسیه در پی انتشار گزارشهایی تایید نشده درباره دستگیر شدن او و بازجویی از وی توسط مقامات روس در ارتباط با شورش واگنری ها خودداری کرد.

روز چهارشنبه رسانه‌های آمریکایی نوشتند، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند، سوروویکین که عملیات نظامی ارتش روسیه در اوکراین را رهبری کرد، از قبل درباره برنامه یوگنی پریگوژین، رئیس گروه پیمانکار نظامی خصوصی واگنر برای دست زدن به شورش اطلاع داشت؛ شورشی که از اواخر روز جمعه گذشته شروع شده و در جریان آن، نیروهای مزدور این گروه ابتدا شهر روستوف روسیه را تصرف کرده و سپس به سمت مسکو حرکت کردند اما در ادامه در پی اعلام توافق پریگوژین با میانجیگری بلاروس با مقامات کرملین، این تحرک را متوقف کردند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کرملین می‌تواند وضعیت سوروویکین را شفاف سازی کند گفت: "متاسفانه خیر. بنابراین من به شما توصیه می‌کنم برای این موضوع با وزارت دفاع روسیه تماس بگیرید. این مساله در حوزه اختیار آنها است."

پسکوف همچنین از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پوتین هنوز به سوروویکین اعتماد دارد خودداری کرد.

روزنامه گاردین گمانه‌زنی کرد، وجود روابط خوب بین سوروویکین و پریگوژین به شایعات درباره اینکه این ژنرال ارشد روس متهم به حمایت از شورش واگنری‌ها شده و به همین خاطر یا تصفیه شده یا تحت تحقیقات قضایی قرار گرفته، دامن زده است.

پریگوژین در جریان حضور نظامی روسیه در سوریه همکاری نزدیکی با سوروویکین داشته و پیشتر از این ژنرال تحت عنوان یک "چهره افسانه ای"‌توصیف کرده است.

اما زمانی که پریگوژین شورش خود را در روسیه اجرا کرد، سوروویکین بیانیه‌ای مبهم در مخالفت با آن و حمایت از دولت روسیه صادر کرد.

روز پنجشنبه رسانه‌های آمریکایی شامل فایننشال تایمز و آسوشیتدپرس به نقل از چند منبع آگاه اعلام کردند سوروویکین توسط مقامهای روسیه دستگیر شده است. این رسانه‌ها نوشتند با این حال هیچ چیز درباره این که آیا او به عنوان یک دسیسه کننده برای شورش دستگیر شده یا خیر و این که کجا نگهداری می‌شود روشن نیست.

دختر سوروویکین در مصاحبه با کانال تلگرامی روسیه "بازا" که نزدیک به پلیس روسیه است دستگیر شدن پدرش را تکذیب کرد. ورونیکا سوروویکا، دختر این فرمانده ارشد روس گفت: هیچ اتفاقی برای پدرم نیفتاده است. او طبق معمول سر کارش حاضر است."

او به این موضوع اشاره کرد که پدرش معمولا به ندرت با رسانه ها گفتگو می‌کند.

چند رسانه مستقل دیگر روسیه با استناد به منابع امنیتی گفتند، سوروویکین هم اکنون تحت بازداشت نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی