خاندوزی

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: نرخ بیکاری با یک درصد کاهش به ۷.۹ درصد رسیده و این کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش ۶ دهم درصدی نرخ مشارکت اقتصادی رقم خورده است.

به گزارش ایران پژواک، سید احسان خاندوزی روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های رشد اقتصادی طی ۲ سال اخیر این است که رشد اقتصادی با افزایش اشتغال توام بوده است.

وی ادامه داد: برخی از مقاطع در اقتصاد ایران، رشد اقتصادی مثبت بود اما بیکاری هم افزایش پیدا می‌کرد اما بر اساس تازه ترین اطلاعات مرکز آمار طی یکسال منتهی به تابستان امسال ۹۰۷ هزار نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نرخ بیکاری با یک درصد کاهش به ۷.۹ درصد رسیده است کاهش بیکاری در گذشته با کاهش نرخ مشارکت فعالان اقتصادی همراه بود که شاخص مناسبی نبود اما در این دوره این کاهش همزمان با افزایش ۰.۶ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی رقم خورده است.

بالاترین میزان اشتغال در بخش صنعت و خدمات را شاهد هستیم

خاندوزی با اشاره به اینکه در بخش صنعت جمعیت شاغل با افزایش ۳۷۰ هزار نفری به ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است، گفت: این میزان اشتغال در بخش صنعت، بالاترین رقم در تمام ادوار اقتصاد ایران است.

وی ادامه داد: تعداد شاغلان در بخش خدمات نیز به ۱۲ میلیون و ۴۵۹ هزار نفر رسیده است و در این بخش نیز با افزایش ۴۸۳ هزار نفری شاهد بالاترین میزان اشتغال هستیم.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان داشت: در بخش کشاورزی البته با وجود افزایش ۵۹ هزار نفری جمعیت شاغلان، به دلیل خشکسالی‌های اخیر همچنان در سطوحی پایین‌تر از سال ۱۴۰۰ هستیم.

خاندوزی با اشاره به سهم مسکن در تورم و نیز سبد هزینه های خانوار گفت: از تأکیدات رییس حمهور است که کاهش بخش تورم مسکن در صدر برنامه‌های سیاست گذاران اقتصادی دولت باشد.

ترمز رشد قیمت‌ در بازار مسکن کشیده شد

وی با بیان اینکه آمار بخش مسکن مدتی متوقف بود البته حبس آمارها جزء برنامه های ما نبوده و نیست، اظهار داشت: تورم در بخش مسکن کاهنده بود به این معنا که شتاب قیمت ها در بخش مسکن، ارز ‌ و سایر دارایی ها امیدبخش بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: میانگین قیمت مسکن در شهریور امسال نسبت به تیر ماه امسال پنج درصد کاهش یافته است و در بخش تورم نقطه ای مسکن در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال ۷۵.۲ درصد رشد داشته این در حالی است که در شهریور ماه ۴۶ درصد تورم نقطه ای مسکن نسبت به اردیبهشت امسال بوده و قیمت مسکن وارد دوره کاهشی شده است.

خاندوزی بیان کرد: در تهران طی شهریور امسال بیش از ۳ هزار فقره معامله انجام شده است که در مقایسه با مردادماه کاهش ۳۰۰ فقره ای داشته و نشان می دهد خریداران در انتظار قیمت های پایین تر هستند.

وی تصریح کرد: در حوزه مالیات بر عایدی مسکن یکی از مسائل مهم، کاهش سوداگری ها و سفته بازی بازار مسکن بوده است که از سوی برخی مشاوران املاک به قیمت ها دامن زده می شد و برخی مشاوران املاک تعطیل شدند در حوزه مالیات بر عایدی سرمایه هم این قانون در مجلس تصویب شده است که در کاهش قیمت مسکن مؤثر بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دولت از مجلس درخواست دارد تا بعد از تکمیل لایحه برنامه هفتم، وضعیت مالیات برعایدی مسکن را تعیین تکلیف کند.

مشکل وراث دارندگان سهام عدالت متوفی، برطرف شد

خاندوزی خاطرنشان کرد: همچنین مسأله سهام عدالت متوفیان ۱۵ سال بود که بلاتکلیف مانده بود و خانواده ها دنبال رفع این مشکل بدون تکلف های بروکراسی بودند که بنابر تصمیم جدید، وارث از روزهای آینده وراث می توانند در سامانه سهام عدالت ثبت نام کنند و مشکل ۳ و نیم میلیون نفر از وراث دارندگان این سهام برطرف شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی