راهیله داووت

حزب کمونیست چین «راهیله داووت» را به اتهام به خطر انداختن امنیت دولتی در دسامبر ۲۰۱۸ در یک محاکمه مخفی محکوم کرد. داووت درخواست تجدید نظر کرد اما محکومیت او تایید شد و او اکنون به حبس ابد محکوم شده است.

به گزارش ایران‌پژواک، یک محقق برجسته اویغور که در مطالعه فولکلور و سنت های مردمش مطالعات فراوانی دارد به حبس ابد محکوم شده است.

حزب کمونیست چین «راهیله داووت» را به اتهام به خطر انداختن امنیت دولتی در دسامبر ۲۰۱۸ در یک محاکمه مخفی محکوم کرد. داوود درخواست تجدید نظر کرد اما محکومیت او تایید شد و او اکنون به حبس ابد محکوم شده است.

داووت استاد دانشگاه سین کیانگ و بنیانگذار مرکز تحقیقات فولکلور اقلیت های قومی این دانشگاه بود. او در اواخر سال ۲۰۱۷ در جریان سرکوب دولت با هدف اویغورها ناپدید شد. اویغورها یک قومیت ترک و عمدتا مسلمان بومی منطقه شمال غربی سین کیانگ چین هستند که سالها است تحت فشار حزب حاکم قرار دارند.

چین محقق برجسته اویغور را به حبس ابد محکوم کرد

برای سال‌ها، وضعیت دقیق راهیله ناشناخته بود زیرا مقامات چینی محل نگهداری او یا ماهیت اتهامات علیه او را فاش نمی‌کردند. تا اینکه بنیاد «Dui Hua» که یک نهاد حقوق بشری فعال در زمینه حقوق اویغورها است یک سند دولت چین مبنی بر اینکه داووت به حبس ابد محکوم شده، منتشر کرد.

چین درحالی این محقق برجسته را به حبس ابد محکوم کرده که او به دلیل کارش در مطالعه مکان‌های مقدس اسلامی و شیوه‌های فرهنگی اویغور در سین‌کیانگ و سراسر آسیای مرکزی و نیز تألیف بسیاری از مقالات و کتاب‌ها و سخنرانی به‌عنوان یک محقق مهمان در خارج از کشور، از جمله در کمبریج و دانشگاه پنسیلوانیا، شهرت بین‌المللی دارد.

گروه های مدافع حقوق مسلمانان اویغور می گویند: داووت یکی از بیش از ۴۰۰ دانشگاهی، نویسنده، مجری و هنرمند برجسته ای است که در سین کیانگ بازداشت شده اند. منتقدان می گویند دولت پکن روشنفکران را به عنوان راهی برای تضعیف یا حتی محو فرهنگ، زبان و هویت اویغور هدف قرار داده است.

چین محقق برجسته اویغور را به حبس ابد محکوم کرد

گفتنی است چین از سوی سازمان ملل و نهادی حقوق بشری به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور، شکنجه، آزار و بهره‌کشی از آنان متهم است. چین همچنین به خاطر آنچه مقابله با تروریسم و جدایی طلب عنوان می‌کند فشار بی‌امانی به جمعیت اویغورها وارد می‌کند که مقابله با مناسک دینی، تخریب مساجد و یادبودها و همچنین کنترل جمعیت، تعدادی از این اقدامات است. چین همه این اتهامات را رد می‌کند.

چین محقق برجسته اویغور را به حبس ابد محکوم کرد

چین محقق برجسته اویغور را به حبس ابد محکوم کرد

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی