• ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴
  • کد خبر: 37088
کرونا

مینو محرز گفت: واکسن‌های موجود کرونا در کشور ما به‌روزرسانی نشده‌اند و کشورهایی هم که آن را به‌روزرسانی کرده‌اند بیشتر با هدف کسب درآمد بوده و تاثیر چندانی بر زیرسویه‌های جدید اومیکرون ندارند.

به گزارش ایران‌پژواک، دکتر مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی درباره شیوع سویه جدید اومیکرون در کشور ترکیه و احتمال ورود آن به کشور ما گفت: مسافرت‌های سال نو میلادی موجب افزایش انتشار زیرسویه جدید کرونا در دنیا شده و به نظر می‌رسد این ویروس در کشور ما هم باشد.

وی ادامه داد: مجددا با اوج‌گیری کرونا در کشور مواجه هستیم و مراجعه به مراکز درمانی و موارد ابتلا به کووید بیشتر شده است. این سویه جدید یکی از زیرسویه‌های اومیکرون است و قدرت سرایت بالایی دارد و در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند موجب درگیری ریوی و بستری می‌شود.

حرز با اشاره به اینکه در حال حاضر با بیماری آنفلوآنزا و انواع ویروس‌های سرماخوردگی نیز مواجه هستیم، ادامه داد: کودکان در مدرسه از یکدیگر بیماری‌های عفونی را می‌گیرند و به خانواده‌هایشان انتقال می‌دهند و از این رو با افزایش موارد ابتلا به کووید، آنفلوآنزا، آدونو ویروس، رینو ویروس و انواع سرماخوردگی مواجه هستیم.

این پزشک متخصص با بیان اینکه طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ها استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی مناسب است، افزود: توصیه ما نیز به مردم این است که حتما دوباره استفاده از ماسک را در مکان‌های عمومی و فضاهای بسته از جمله مترو و اتوبوس آغاز کنند و اگر خود و یا فرزندشان دچار علائم سرماخوردگی شدند حتما چند روز در خانه استراحت کنند تا بیماریشان به کسی منتقل نشود و انتشار ویروس کاهش یابد. افرادی که دچار کووید می‌شوند لازم است ۵ روز در خانه بمانند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تزریق هیچ واکسنی برای مقابله با سویه جدید کرونا توصیه نمی‌شود، بیان کرد: واکسن‌های موجود در کشور ما به‌روزرسانی نشده‌اند و کشورهایی هم که واکسن کرونا را به‌روزرسانی کرده‌اند بیشتر با هدف کسب درآمد بوده و تاثیر چندانی بر این سویه ندارند.

محرز یادآور شد: ثابت شده که واکسن‌های جدید نمی‌توانند مانع اومیکرون شوند و سازمان بهداشت جهانی نیز تزریق واکسن را در حال حاضر توصیه نمی‌کند و به ۳ اصل استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی مناسب تاکید دارد.

وی توضیح داد: البته واکسن‌های آنفلوآنزا در کشور موجود هستند و تاثیرگذارند و لازم است هر سال با آغاز فصل سرما تزریق شود. بسیاری از مردم امسال به دلیل گران شدن این واکسن و تبلیعات ضد واکسن آن را تزریق نکردند و به همین دلیل شیوع آنفلوآنزا زیاد شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی