• ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
  • کد خبر: 37664
حج

دهم اسفندماه ۱۴۰۲، با زمان‌بندی سازمان حج و زیارت قرار بود «پایان اعزام ایرانی‌ها به عمره» باشد تا پس از آن، اعزام «عمرۀ رمضان» آغاز شود، اما هنوز از مجوز عربستان خبری نیست و مسئولان درباره دلیل این تعلیق طولانی تا کنون پاسخ شفافی نداده‌اند.

به گزارش ایران‌پژواک، پس از توقف عمره برای زائران ایرانی، با ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان، دو کشور درباره بازگشت زائران ایرانی به عمره توافق کردند. تاکید مسئولان کشور بر این بود که عمره در سال ۱۴۰۲ برقرار شود، اما درست در بزنگاه اعزام زائران، در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اعلام شد که عربستان مجوز پروازهای ایران را صادر نکرده است. جزئیات این مسأله تا کنون روشن نشده و موضوع همچنان برای کسانی که پس از حدود ۱۲ سال انتظار، آماده انجام این سفر بودند، مبهم است.

برای این سفر، سازمان حج و زیارت مطابق با امکاناتی که در عربستان فراهم کرده بود، برای حدود ۷۰ هزار نفر ظرفیت ایجاد کرد، اما هزینه این سفر ۱۰ روزه که به مبلغ ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان تعیین شده بود، مانع از استقبال بیشتر از این سفر شد، به‌ویژه آنکه سپرده‌های عمره برخلاف انتظار ودیعه‌گذاران، پس از حدود ۱۲ سال متناسب با تورم رشد نداشته و از سود پایین بانک‌ها بهره‌مند شده بود. مبلغ سپرده‌های ۸۰۰ هزار تومانی عمره پس از ۱۲ سال به کمتر از سه میلیون تومان رسیده بود.

بنابر آخرین آمار سازمان حج و زیارت، برای این سفر، که قرار بود در سال ۱۴۰۲ انجام شود، حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر، ثبت‌نام و هزینه را واریز کرده بودند، که با تأخیر در صدور مجوز و بلاتکلیفی در انجام این سفر، حدود ۱۱ هزار نفر از آنها انصراف دادند. در ۲۷ بهمن‌ماه با نزدیک شدن به پایان موعدی که برای سفر عمره (۱۰ اسفند ۱۴۰۲) تعیین شده بود و با توجه به تکلیف نامشخص این سفر، سازمان حج و زیارت اعلام کرد که پول تمام زائران (حدود ۳۰ هزار نفر) را که برای عمره ثبت‌نام کرده‌اند، با حفظ اولویت اعزام، بازمی‌گرداند.

از این اقدام سازمان حج و زیارت و با توجه به آنکه عربستان پاسخ مشخصی درباره تکلیف پروازهای عمره نداده بود، این برداشت شد که اعزام زائران ایرانی به سال ۱۴۰۲ نمی‌رسد و کاملا تعلیق شده است. هرچند مسئولان سازمان حج و زیارت با استناد به اظهارات وزیر خارجه عربستان، امید داشتند این سفر همین امسال و در ماه رمضان انجام شود، اما پیگیری‌ها حاکی از این است که عمره همچنان بلاتکلیف است و پاسخ شفافی برای آن به‌ویژه از سوی سه دستگاه مسئول (سازمان هواپیمایی، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت) فعلا وجود ندارد و اگرچه تاکید آنها بر است که عمره هنوز منتفی نشده است، اما معلوم نیست زائران ایرانی تا قبل از حج تمتع به عمره می‌رسند؟

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی