• ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
  • کد خبر: 37763
ارمنستان

ارمنستان روز چهارشنبه اعلام کرد رسما از روسیه خواسته است تا مرزبانان خود را از فرودگاهی در ایروان خارج کند.

به گزارش ایران‌پژواک، آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان به خبرنگاران گفت: ارمنستان موضع روشنی در این زمینه دارد و در نامه‌ای رسمی به روسیه اطلاع داده است.

بر اساس قراردادی که در سال ۱۹۹۲ با ارمنستان امضا شد، روسیه چندین یگان گارد مرزی را در نقاط مختلف این کشور قفقاز جنوبی، از جمله در فرودگاه زوارتنوتس ایروان، نگهداری می‌کند.

در حالی که مسکو از لحاظ تاریخی متحد نزدیک ارمنستان بوده است، روابط بین این دو کشور سال گذشته پس از آن که نیروهای حافظ صلح روسی نتوانستند در زمان ورود نیروهای جمهوری آذربایجان به منطقه قره‌باغ مداخله کنند، تیره شد.

همچنین به‌تازگی رئیس پارلمان ارمنستان گفت خروج مرزبانان روسی از فرودگاه زوارتنوتس «صحیح» است و افزود: «ما خود از مرزهای کشورمان محافظت خواهیم کرد.»

در این رابطه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت: «هیچکس این تصمیمات درباره خروج احتمالی مرزبانان را از طریق مجاری رسمی به ما ابلاغ نکرده است.»

این تحولات روز چهارشنبه، یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که ارمنستان اعلام کرد مشارکت خود را در سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری مسکو (CSTO) به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش روزنامه مسکوتایمز، ایروان نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی را در پایان سال گذشته تحریم کرد و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت کشورش معتقد است که این سازمان به اهداف خود در قبال ارمنستان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ دست نیافته است. او همچنین مسکو را متهم کرد که «یک کمپین تبلیغاتی هماهنگ» را علیه او و دولتش رهبری می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی