خالد باطرفی

بر اساس بیانیه مرکز «سایت» (SITE) که رسانه‌های افراطی را رصد می‌کند، القاعده در شبه جزیره عربستان روز یکشنبه کشته شدن خالد باطرفی سرکرده خود را بدون ارائه دلایلی تایید کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، این مرکز اشاره کرد که ابراهیم القوصی، مسؤول حقوقی سازمان القاعده روز یکشنبه در یک فایل ضبط شده کشته شدن باطرفی، سرکرده این سازمان از فوریه ۲۰۲۰ را تایید و اعلام کرد که «سعد بن عاطف العولقی رهبر جدید این سازمان در شبه جزیره عربستان» است که ایالات متحده او را در لیست تروریستی طبقه بندی کرده است.

طبق نوشته روزنامه رای الیوم،‌ باطرفی، سعودی متولد ریاض در اوایل چهل سالگی قرار داشت که رهبری این سازمان را در فوریه ۲۰۲۰ پس از کشته شدن سرکرده آن قاسم الریمی در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، بر عهده گرفت.

این در حالی است که ناصر الوحیشی سرکرده سلف او نیز توسط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در یمن در ژوئن ۲۰۱۵ کشته شد.

باطرفی قبل از به عهده گرفتن رهبری سازمان، به عنوان قاضی شرع و سخنگوی رسمی القاعده در شبه جزیره عربستان کار می‌کرد. در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده او را به عنوان یک «تروریست جهانی» طبقه بندی کرد و در ازای ارائه اطلاعات در مورد او، پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

در مورد جانشین او، العولقی، او یک یمنی است که به سعد محمد عاطف نیز معروف است، یکی از اعضای مجلس شورای سازمان و در فهرست «برنامه پاداش برای عدالت» آمریکا است. ایالات متحده برای هر کسی که اطلاعاتی در مورد او ارائه دهد تا شش میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید العولقی علناً خواستار حمله به ایالات متحده و متحدانش شد.

حضور القاعده در شبه جزیره عربستان که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد، مانند دیگر گروه‌های افراطی، در میان هرج و مرج ناشی از جنگ داخلی یمن افزایش یافت.

ایالات متحده، القاعده در شبه جزیره عربستان را که در یمن مستقر است خطرناک‌ترین شاخه القاعده می‌داند.

این سازمان مسؤولیت چندین حمله به ویژه حمله به روزنامه طنز شارلی ابدو در پاریس در سال ۲۰۱۵ را بر عهده گرفت که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی