طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره پشت پرده گرانی سکه در بازار توضیح دادند.

به گزارش ایران‌پژواک، نادر بذرافشان در پاسخ به این پرسش که در زمانی که اولین حراج سکه اجرا شد، کارشناسان عنوان می‌کردند که سکه‌ها با دلار بالای ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود، افزود: آن حباب بوده است. ببینید، با عرضه که قرار نبوده حباب تخلیه شود. اگر قیمت‌ها را پایین می‌آوردند و سکه را در بازار عرضه می‌کردند، بازار اشباع می‌شد و قیمت پایین می‌آمد. این حباب از سال‌های پیش بوده است. وی افزود: آن‌طوری که مردم محاسبه می‌کنند، درست است، هر سکه ربع، نیم و تمام با دلار ۹۲ هزار تومانی است. ربع‌سکه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حباب دارد که این اصلا هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد. سکه‌ای که تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه ضرب آن است، چرا باید ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حباب داشته باشد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: این حباب از حدود ۲ سال پیش شروع شده و هست. این‌طور نبوده که یک‌باره اتفاق افتاده باشد. دولت می‌تواند با کاهش ۲، ۳ میلیون تومانی قیمت، سکه را حراج کند. پس مشخص است که دولت و بانک مرکزی خیلی نمی‌خواهند شرایط را به سمتی ببرند که مردم با عرضه سکه، شرایط اقتصادی‌شان بهتر شود.

بذرافشان عنوان کرد: به نظر من فقط دنبال این بودند که حراج را انجام دهند و نیز دولت فروش سکه را انجام دهد و سودی برای خود بانک باشد. در صورتی که این رویکرد، عملکرد خوبی نداشت و حتی منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار شد.

وی متذکر کرد: در حال حاضر قیمت نیم‌سکه به حدود ۱۴ میلیون تومان رسیده است. چرا قیمت سکه در طول یک هفته چند میلیون تومان باید افزایش قیمت داشته باشد؟ این نشان می‌دهد که حالا یا سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌هایشان درست نیست و یا این‌که اصلا بانک مرکزی با یک برنامه حساب‌شده نسبت به عرضه سکه ورود کرده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان کرد: به نظر من شرایط خوبی ایجاد نشد و این باعث شد التهاب و افزایش قیمت هم در پی داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی