ایران و امریکا

در بیانیه قطر و پاکستان درباره نتیجه مذاکرات سوئیس آمده است که کمیته عالی بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف مدت ۶۰ روز به توافق رسیده است؛ امری که زمینه را برای آغاز فوری گفت‌وگوهای فنی بیشتر فراهم می‌کند. افزون بر این، برای دوره زمانی مذکور در بند ۵ یادداشت تفاهم، یک خط ارتباطی میان طرف‌ها ایجاد شده است تا از بروز حوادث و سوءتفاهم‌ها جلوگیری شود و عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز تضمین گردد.

به گزارش ایران‌پژواک، در بیانیه مشترک قطر و پاکستان در رابطه با مذاکرات ایران و آمریکا راجع به اجرای مفاد یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ آمده است که پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای حاصل شده است که از جمله آن می‌توان به ایجاد سازوکاری برای ادامه گفت‌وگوهای فنی اشاره کرد.

نکات مهم این بیانیه به این شرح است:

ورود رسمی ایران به معادلات لبنان

با شکل‌گیری سازوکار نظارتی با عنوان «واحد کنترل منازعه» برای برقراری و تثبیت آتش‌بس در لبنان با حضور ایران در حقیقت جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی وارد معادلات امنیتی لبنان شد.

تثبیت سیادت ایران در تنگه هرمز

در بحث مدیریت تنگه هرمز برای ضمانت بازگشایی به مرور تنگه، مقرر شده خط تماسی ایجاد شود تا در صورت اشکال در اجرا با ایران تماس بگیرند و مشکل خود را منتقل کنند. این اتفاق به معنای تثبیت سیادت ایران در تنگه هرمز است.

امضا یادداشت تفاهم اجرای آزادسازی اموال ایران

در این دور از گفت و گوها، یادداشت تفاهم اجرای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نیز میان ایران و قطر به امضای دوکشور رسید.

صدور اسناد رفع ۶۰ روزه تحریم نفتی

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) وزارت خزانه داری آمریکا، اسناد رفع تحریم های نفتی، پتروشیمی و مشتقات را به مدت ۶۰ روز صادر کرد. این به معنای آن است که ایران می تواند به صورت رسمی به مشتریان خود نفت بفروشد و پول آن را در سازوکارهای رسمی بانک مرکزی دریافت کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی