دکتر محمدی

رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: حرکت به سمت 5G فازها و سناریوهای مختلفی دارد. با توجه به هزینه های بالای پیاده سازی کامل 5G، بسیاری از کشورهایی که به سمت 5G حرکت کرده اند تلاش نموده اند که از سناریوهای کم هزینه تر مانند نوسازی بخش رادیویی به منظور تحویل نرخ داده بالاتر در نواحی پر تراکم (مانند استادیوم، فروشگاه، بازار و...) با گسترش سلولهای کوچک برای مشتریان استفاده کنند.

به گزارش ایران پژواک، دکتر لیلا محمدی، رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اقدامات پژوهشکده برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی و خدمات مشاوره ای، توضیح داد: پژوهشکده فناوری ارتباطات به عنوان میراث‌دار اصلی مرکز تحقیقات مخابرات ایران، بر پایه آزمایشگاه‌های مجهز و بروز و همچنین اعضای هیات علمی و پژوهشگران متخصص و متعهد و با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، بومی سازی را به عنوان یکی از محورهای اصلی کاری در دست اجرا دارد که از آن‌جمله می‌توان به طراحی و ساخت سامانه سوییچ چند رسانه‌ای 10 هزار شماره‌ای مبتنی بر IP، سامانه اندازه‌گیری تشعشعات الکترومغناطیسی، سامانه تحلیل و پردازش داده‌های ترافیکی، ایستگاه‌های زمینی و محموله‌های مخابراتی ماهواره ای و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات سریع فناوری و مسوولیت‌های وزارت ارتباطات و سازمان‌های تابعه در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های مقرراتی و شبکه‌ای جهت رفع نیازهای ملی در حوزه ارتباطی، مشاوره های پژوهشی در حوزه فناوری‌های نوین نیز از دیگر فعالیت‌های مهم پژوهشکده می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های عمده پژوهشکده در این راستا رصد فناوری های نوین و استخراج نقشه راه بومی سازی فناوری است که از جمله فعالیت‌های دیگر این پژوهشکده است. موضوعاتی همانند نسل پنجم ارتباطات یا  5G، اینترنت اشیاء یا IoT، فناوری های کوانتومی حوزه فاوا، فناوری های نوری و رادیویی و ماهواره ای نسل آینده نیز  از این دسته می باشد. همچنین فناوری های Cloud،SDN/NFV با توجه به رشد سریع نقش نرم افزار در حوزه ارتباطات نیز موضوعاتی هستند که مورد توجه این پژوهشکده قرار گرفته است.

رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ICT، آخرین فعالیت‌های حوزه 5G در پژوهشکده را در محورهای ذیل تشریح کرد:
الف) پژوهشکده از سال 1393 در حوزه نسل پنج ارتباطات فعالیتی را با عنوان "شناسایی و تحلیل فناوری ها و جهت گیری های مرتبط با نسل پنجم " آغاز کرد.
ب) انجام پروژه "تدوین برنامه جامع 5G و استخراج راهبردها و اقدامات اجرایی و تدوین RFP پروژه های پژوهشی مرتبط" در سال 1395 صورت گرفت.
ج) انجام پروژه "بررسی فنی و اقتصادی 5G و نحوه ارایه خدمات آن در کشور" در سال 1396 در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با انجام این پروژه‌ها پژوهشکده ضمن شناسایی و تحلیل فناوری های مرتبط با نسل پنجم و پس از بررسی مطالعات تطبیقی این حوزه و پیش بینی ضریب نفوذ 5G در کشور و مدل‌های کسب و کار جدیدی که از گسترش این فناوری در صنایع و کسب و کارها ایجاد می شود، تدوین برنامه جامع 5G شامل راهبردها و اقدامات اجرایی و تدوین RFP پروژه های پژوهشی مرتبط را به انجام رساند. تاثیر 5G بر GDP و بر رشد اقتصادی کشور از دیگر اقدامات این پروژه ها بوده است. علاوه بر آن مدلهای گذار از 4G به 5G، زیرساخت‌ها، طیف فرکانسی مورد نیاز، موارد اشتراک گذاری و بازیگران جدید نیز مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر لیلا محمدی ادامه داد: علاوه بر فعالیت های فوق، پژوهشکده در حال پیاده سازی بستر تست جامع شبکه 5G با همکاری اپراتورها و شرکت های دانش بنیان می باشد. در حال حاضر امکان تست برخی از آلگوریتم های هوش مصنوعی به منظور بهینه سازی شبکه مخابراتی سلولار مهیا شده است. همچنین پژوهشکده برنامه منظمی برای نشست های تخصصی در حوزه 5G را با عنوان فروم نسل پیشرو ارتباطات (5G) در دستور کار خود دارد که تا کنون طی 4 سال گذشته  41 جلسه آن برگزار شده است.

وی پیرامون ضرورت حرکت به سمت 5G، گفت: با توجه به اینکه 5G یک مفهوم و فناوری تحول آفرین است بخشی از سرویس های آن را می توان از طریق فناوری 4G پیاده سازی نمود. حرکت به سمت 5G فازها و سناریوهای مختلفی دارد. با توجه به هزینه های بالای پیاده سازی کامل 5G، بسیاری از کشورهایی که به سمت 5G حرکت کرده اند تلاش نموده اند که از سناریوهای کم هزینه تر مانند نوسازی بخش رادیویی به منظور تحویل نرخ داده بالاتر در نواحی پر تراکم (مانند استادیوم، فروشگاه، بازار و...) با گسترش سلولهای کوچک برای مشتریان استفاده کنند.

دکتر لیلا محمدی پیرامون آزادسازی طیف فرکانسی در پیاده سازی 5G هم گفت: محدوده طیف فرکانسی در 5G در باندهای مختلفی تعریف شده است. اما باندهای مشهور مورد استفاده، 700 و 3500 مگاهرتز و همچنین باند موج میلیمتری حوالی 24 تا 28 گیگاهرتز می باشد. اکثر کشورها نیز 5G را در باند 3500 مگاهرتز راه انداخته اند. لازم به ذکر است که در بسیاری از کشورها هنوز آزادسازی باند 700 مگاهرتز که بطور سنتی برای پخش تلویزیونی استفاده می شود انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: اگر نیاز جدید طیفی وجود نداشته باشد، باندهای 4G که به طور مشترک با 5G تعریف شده اند در صورت وجود دستگاههای ساخته شده در این باندها و فراگیر بودن آن، اپراتورها می‌توانند 5G را بر روی همان فرکانس های 4G پیاده سازی نمایند.

وی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو تاکید کرد: بر اساس پیش بینی های جهانی نسل پنجم ارتباطی کسب و کارهای بسیاری را می تواند راه اندازی نماید. همچنین توسعه صنایع جانبی نیازمند نسل جدید ارتباطات سیار می باشد. با توجه به حرکت اپراتورهای مطرح جهانی به سمت 5G می توان با الگو گرفتن از آنها برنامه ریزی برای توسعه تدریجی 5G در کشور را طوری مدیریت نمود که علاوه بر رسیدن به مزایای آن از شتابزدگی و تحمیل هزینه های مضاعف و هدر دادن منابع فعلی مخابراتی جلوگیری نمود.

رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ICT در پیشنهاد به بخش دولتی و اپراتورها در حوزه 5G گفت: در فرصت باقیمانده تا حضور کامل شبکه 5G در جهان، باید بخش های دولتی به ویژه سازمان تنظیم مقررات، قوانین مورد نیاز برای حضور این فناوری در کشور را مانند باندهای فرکانسی، آزادسازی باندهای قدیمی و نظایر آنها را تدوین نمایند. همچنین اپراتورهای دولتی و خصوصی زیرساخت‌های لازم را به تدریج فراهم کرده و بسترهای تست و پایلوت به منظور ارزیابی شبکه ها و کارایی تجهیزات را ایجاد نمایند. صنایع جانبی نیز باید در زمینه بروز سازی و افزایش سطح دانش خود برای استفاده از ظرفیت این فناوری در توسعه و ایجاد کسب و کارهای جدید تلاش کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی