• ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
  • کد خبر: 27308
فنلاند

الحاق فنلاند به ناتو به این معناست که کشوری که روسیه با آن ۸۰۰ مایل مرز مشترک دارد، رسما از نظر نظامی با آمریکا همسو خواهد شد و این خبری بد برای پوتین خواهد بود.

به گزارش ایران پژواک به نقل از سی ان ان، در حال حاضر روسیه با ۵ عضو ناتو ۷۵۵ مایل زمینی مرز دارد اما با افزوده شدن فنلاند اوضاع کاملا به ضرر روسیه خواهد شد.

پوتین قبل از حمله به اوکراین تاکید کرد ناتو خیلی به روسیه نزدیک شده و باید به مرزهای دهه ۱۹۹۰ بازگردد.

این زمانی قبل از پیوستن برخی از کشورهای همسایه روسیه و یا عضو شوروی سابق به ناتو است.

حالا با اضافه شدن فنلاند، اوضاع به سود ائتلاف نظامی ناتو می‌شود.

فنلاند علی رغم جمعیت نسبتا کم، یک قدرت نظامی در خور توجه است که به طور غیر رسمی از مدتها پیش با غرب همسو شده است.

ارتش این کشور برای چندین دهه از تجهیزات نظامی آمریکایی استفاده می‌کند و به همین خاطر از لحاظ فنی نیز توانایی سازگاری بیشتری با اعضای ناتو دارد.

در صورت پیوستن به ناتو، این کشور با جمعیت زیر ۶ میلیون نفر طوری نقشه امنیتی اروپا را باز ترسیم می‌کند که قبلا غیرقابل تصور بود و ممکن است عواقب بدی برای روسیه داشته باشد.

سیاستمداران فنلاندی از یک سو و اعضای ناتو از سوی دیگر با پیوستن این کشور مخالفتی نداشته و پروسه پیوستن به ائتلاف خیلی زود انجام خواهد شد.

در نظرسنجی از مردم نیز معلوم شد بیش از ۶۰ درصد خواهان پیوستن به ناتو هستند.

این رقم قبلا ۳۰ درصد بود و این اشتیاق، نشانگر عزم مردم و سیاستمداران برای پیوستن به اتحاد نظامی با غرب است.

الکساندر استاب، نخست وزیر سابق فنلاند به سی ان ان گفت: امنیت فنلاند همیشه بر دو مفهوم «جغرافیا و تاریخ» و «ایده آلیسم و واقع گرایی» استوار بوده است.

وی افزود: "در ایده آل ما این است که می‌خواهیم با روسیه‌ای همکاری کنیم که نمی‌توانیم از همسایگی آن فرار کنیم. اما از نظر تاریخی نیز می‌دانیم که بزرگت‌رین تهدید واقع بینانه برای امنیت ملی ما روسیه است که با گذشت زمان واقعی‌تر می‌شود. هرج‌ومرج بزرگ‌تر در منطقه ما بیشتر شده و بنابراین پیوستن به ناتو به گزینه‌ای عمل‌گرایانه تبدیل می‌شود."

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی