ایران و ونزوئلا

ایران و ونزوئلا سند همکاری ۲۰ ساله امضا کردند؛ سندی که به گفته رئیس دولت سیزدهم در حوزه‌های انرژی، نیروگاه‌های حرارتی، خدمات فنی و مهندسی، دفاعی و کشاورزی خواهد بود.

به گزارش ایران پژواک، پس از سفر نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا به تهران و دیدار با سید ابراهیم رئیسی، مراسم امضای اسناد مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا با حضور روسای دو دولت و برخی وزرای دو کشور انجام شد.

در این مراسم که در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد، علاوه بر امضای اسناد همکاری‌های جامع راهبردی میان دو کشور روسای جمهور هر دو کشور در این نشستی خبری نسبت به افزایش همکاری‌ها ابراز امیدواری و بر توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تاکید کردند. پیش از این نشست، روسای جمهور دو کشور در نشستی خصوصی به مدت حدود ۹۰ دقیقه دیدار و گفت‌وگو کردند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه ایران در این نشست با بیان اینکه روابط ما با ونزوئلا راهبردی است، تاکید کرد: این روابط در ابعاد مختلفی ادامه دارد و امضای سند همکاری ۲۰ ساله جلوه‌ای از گسترش این روابط میان دو کشور است. در این دولت همکاری‌هایی با ونزوئلا صورت می‌گیرد که در حوزه انرژی، نیروگاه‌های حرارتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین همکاری در حوزه‌های دفاعی و حوزه کشاورزی است که همه اینها نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.

همچنین جمعی از وزرا و معاونین رئیس جمهوری اسلامی ایران به همراه اعضای هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه رئیس‌جمهور ونزوئلا، در نشستی مشترک، به بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی،‌اقتصادی،‌ انرژی، علمی و کشاورزی پرداختند.

پس از آن هم آیین تحویل دومین نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با حضور رئیسی و مادورو و پس از برقراری ارتباط ویدئوکنفرانسی با این نفتکش در خلیج فارس برگزار شد. این نفتکش دومین کشتی از سفارش سال‌های گذشته ونزوئلا به ایران است. طبق قرارداد منعقد شده قرار است ایران ۲ نفتکش دیگر نیز پس از ساخت، به این کشور تحویل داده شوند.

سفر مادورو به تهران، امضای سند همکاری ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا و اقداماتی که گفته شد نشان می‌دهد که این دو کشور که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند با توجه به روابط حسنه گذشته می‌خواهند همچنان به عنوان شرکای راهبردی به سیاست‌های گذشته خود ادامه دهند.

امضای سند همکاری ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا پس از امضای سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین، دومین اقدام بلندمدتی است که ایران در ادامه همکاری‌های خود با کشورهایی که با ایالات متحده آمریکا زاویه دارند، انجام می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی