• ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
  • کد خبر: 33948
بن زاید

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به اختلاف‌نظرهای شدید میان ولیعهد عربستان و رئیس امارات پرداخت و اصلی‌ترین دلیل این بحران را رقابت دو طرف بر سر اینکه چه کسی در منطقه دست برتر باشد، دانست.

به گزارش ایران‌پژواک، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی طولانی به اختلاف‌نظر شدید میان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با محمد بن زاید، رئیس امارات پرداخت و نوشت، بحرانی که از مدت‌ها قبل نشانه‌های آن نمایان شده، از دسامبر گذشته به حقیقت پیوسته است.

این روزنامه آمریکایی نوشت، اصلی‌ترین دلیل این بحران رقابت بر سر این است که چه کسی در منطقه دست برتر است به ویژه که نفوذ آمریکا کاهش یافته و بن سلمان نیز احساس می‌کند دیگر به راهنمای سابق خود –بن‌زاید- نیازی ندارد.

وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش خود آورد، از جمله نشانه‌های نمایان این اختلاف‌نظر، حضور نیافتن بن زاید در دو اجلاس آخر در عربستان یعنی اجلاس سران کشورهای عربی با حضور رئیس جمهور چین و دومی جلاس سران کشورهای عربی با حضور سوریه است.‌

این روزنامه آمریکایی به نقل از برخی شاهدان عینی نوشت، دسامبر گذشته بن سلمان خبرنگاران داخلی را در ریاض برای یک نشست توضیحی بی‌سابقه جمع کرد و پیام عجیبی را به آنها منتقل کرد و گفت، امارات، همپیمان قدیمی ما در چند دهه گذشته، از پشت به ما چاقو زد و باید ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

وال‌استریت ژورنال نوشت، بن سلمان درخواست‌هایی را مشابه آنچه کشورهای تحریم‌کننده قطر حدود شش سال قبل از دوحه خواستار بودند، برای امارات ارسال کرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از منابع یاد شده، نوشت، آنچه بن سلمان در جلسه گفت حاکی از این بود که شرایط از آنچه با قطر کردیم، بدتر خواهد بود.

وال‌استریت ژورنال تاکید کرد، این زبان تند بن سلمان و تهدید او به مجازات امارات مشابه کاری که در محاصره سال ۲۰۱۷ با قطر کرد، موجب نگرانی آمریکا شد، آمریکا شاهد ناتوانی در ایجاد یک قدرت بازدارنده برای مقابله با ایران و نیز اختلاف‌نظر میان دو کشور حوزه خلیج فارس در این سطح است، همچنین واشنگتن نگران این است که این اختلاف‌نظر ممکن است پایان جنگ یمن را به تاخیر انداخته و حرکت عربستان در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر را متوقف کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت، استمرار حمایت امارات از شورای انتقالی جنوب یمن که به دنبال جدایی از بخش شمالی است، به معنای این است که اگر جنگ طولانی شود، قطعا با ریاض که از دولت مستعفی حمایت می‌کند، درگیر خواهد شد و دو کشور عربستان و امارات بر سر اجرای طرح‌های توسعه‌ای و اقتصادی در کشور جنگ زده‌ یمن با هم رقابت دارند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از یکی از مسؤولان دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نوشت، بن سلمان و بن زاید دو شخصیت بسیار بلندپرواز هستند که می‌خواهند بازیگران اصلی منطقه و اولین افرادی باشند که به آنها پناه برده می‌شود، آن دو هنوز در برخی سطوح با یکدیگر همکاری دارند اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که هیچ کدام از آنها خوشحال باشند که دیگری در همان سطح باشد، در کل درگیری آن دو با هم سودی برای ما ندارد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از برخی چهره‌های نزدیک به بن سلمان و بن زاید نوشت، با وجود اینکه این دو چهره در گذشته به هم نزدیک بودند اما اکنون بیش از شش ماه است که آن دو با هم صحبت نکرده‌اند.

وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت، با میانجیگری آمریکا طحنون بن زاید، برادر محمد بن زاید و مشاور امنیتی او فرصت یافت تا با بن سلمان گفت‌وگو کند اما بن سلمان در آخرین سفر این شیخ اماراتی به عربستان از گفت‌وگو با او خودداری کرد. با این وجود بن سلمان به نزدیکان خو اطلاع داد که گفت‌وگویش با طحنون هرگز چیزی را تغییر نخواهد داد چراکه او دیگر به امارات اعتماد ندارد هرچند که بن زاید با امتیازدهی‌هایی در یمن تعهد داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی