ایران و آمریکا

دولت آمریکا طی حکمی معافیت تحریمی چهار ماهه برای دسترسی ایران به پول بلوکه شده خود در عراق را صادر کرد که همچنین به بغداد اجازه ادامه خرید برق از ایران را می‌دهد.

به گزارش ایران‌پژواک، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه معافیت از تحریم‌های ایران را برای یک دوره چهار ماهه دیگر تمدید کرد که به عراق اجازه می‌دهد به خرید برق از ایران ادامه دهد و تهران نیز قادر خواهد بود به‌طور محدود به میلیاردها دلار از وجوه مسدود شده خود در عراق دسترسی پیدا کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی گفته‌اند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تمدید معافیت تحریمی ایران را برای یک دوره ۱۲۰ روزه را امضا کرد که روز سه‌شنبه (به وقت محلی) به کنگره ارسال شده است.

این اقدام احتمالاً انتقاد جنگ‌طلب‌های ضد ایران در کنگره و جاهای دیگر را به دنبال خواهد داشت که معتقدند این تمدید به ایران در شرایطی که تحت فشار فزاینده‌ای برای پایان دادن به پشتیبانی خود از گروه‌های مورد حمایتش در منطقه، از جمله حماس قرار دارد، پاداش خواهد داد.

در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار وجوه حاصل از خرید برق ایران در حساب‌های امانی در عراق نگهداری می‌شود و این معافیت به بغداد اجازه می‌دهد تا واردات انرژی خود را بدون ترس از مجازات‌های آمریکا برای نقض تحریم‌های ایران ادامه دهد.

همچنین این معافیت چهار ماهه مقرراتی را حفظ خواهد کرد که بر اساس آن، بخش‌هایی از درآمدهای برق می‌تواند به حساب‌هایی در عمان منتقل و سپس به یورو یا سایر ارزهای رایج مبادله‌شده برای ایران برای خرید محصولات غیرتحریمی تبدیل شود.

این مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که آنتونی بلینکن به این دلیل که دولت در واشنگتن نمی‌خواهد دسترسی عراق را به یک منبع حیاتی انرژی قطع کند، این معافیت را امضا کرده است.

به گفته این مقامات، اما دولت آمریکا مطمئن است که ایران نمی‌تواند از هیچ یک از این پول ها برای اهدافی که واشنگتن آنها را مخرب می‌خواند، استفاده کند. آنها خاطر نشان کردند که یک اکنون یک فرآیند بررسی دقیق در جریان است تا اطمینان حاصل شود که این پول نقد تنها برای تهیه کالاهای بشردوستانه شامل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای کشاورزی قابل استفاده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر امورخارجه آمریکا روز پنجم نوامبر در جریان سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه غزه پنجم به بغداد رفت و با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار کرد کن به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌ها برای تمدید ۱۲۰ روزه معافیت تحریمی طی این سفر صورت گرفته بود.

این معافیت در واقع تمدید معافیتی است که پیشتر در ماه ژوئیه صادر شد و روز سه‌شنبه تاریخ آن پایان یافت. این معافیت عراق را قادر می‌سازد که پول‌های بلوکه شده ایران را که هزینه واردات برق بوده است، به حساب‌های بانکی ایران در اروپا و عمان منتقل کند.

این مقامات آمریکایی افزودند که تنها مقدار کمی از پولی که در عراق نگهداری می‌شود طی ۱۲۰ روز گذشته به عمان منتقل شده و هنوز هیچ بخشی از پول‌هایی که اکنون در بانک‌های عمانی نگهداری می‌شود، خرج نشده است.

دولت آمریکا پیش از این نیز در سال جاری (میلادی) به‌عنوان بخشی از یک توافق تبادل زندانی با تهران اجازه دسترسی ایران به شش میلیارد دلار از وجوه مسدود شده‌اش در بانک‌های کره جنوبی را صادر کرد. این پول حاصل از فروش نفت ایران به سئول بود که طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حساب‌های بانکی کره بلوکه شده بود. بر اساس این معافیت، پولی که کره جنوبی در اختیار داشت به بانک‌ مرکزی قطر منتقل شد و به گفته واشنگتن تنها برای خرید کالاهای بشردوستانه قابل استفاده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی